• Piastowska

Hur sova skavfötters? Använda kudde förhindra platt huvud?

Hej!

Nu är det för trångt i sängen och därför känns skavfötters som nästa steg. Har hört det är bra så de fortsatt får sova i samma säng och det vill jag gärna. De är 3 månader.
    Men hur tusan bäddar man/gör man med täcket?
    Andra tips generellt om sovandet?
    Hur tjock kudde kan/ska man ha? Tänkte börja även med det, men tycker den inte är så platt som andra jag sett. Nån idé att rulla ihop en handduk istället?
    Lilla Alva har börjat få platt huvud och därför börjar vi med kudde nu. Dessutom är hon inte platt i mitten bak utan på sidan och det kan bli värre enligt BM så att öra och ansikte/panna kan bli förskjutet och det fick mig att tappa andan. Hua, det vill vi inte.

• Svar på tråden Hur sova skavfötters? Använda kudde förhindra platt huvud?
  • JLS

Vill bara säga att tänk på att när barnet själv kan vända sig om ska kudden tas bort för att undvika kvävning.

Det är självklart bra att man tar det på allvar om barnet blir riktigt platt då det som du skrev kan göra ansiktet snett så att säga. MEN vill bara säga att min dotters huvud var rejält platt för några månader sedan då hon var mkt i babysittern och sov endast på rygg men nu när hon börjat sitta och sover på sidan och på mage så har det nästan försvunnit helt. Folk sa att det skulle växa bort och det stämde

Det finns annars sidokuddar att köpa, det är som en slags kudde där barnet ligger i den så det inte kan hamna varken på mage eller på rygg.

http://www.babykoncept.se/default.aspx

Hur som helst lycka till

♥ Julia 080626 ♥
  • Piastowska

Skönt att höra, tusen tack för input!

• mammamutilltre

mina killar sov oxå skavfötters efter ett tag och de hade då samma täcke annars blev det för mkt täcke i sängen.

• Mejke

Vi hade små babytäcken som går att köpa på barnaffärerna, då väckte dom inte varann lika lätt med sparkar.

Ang platt bakhuvud, min äldsta son var platt som en stekpanna i bakhuvudet och då skojar jag inte såg inte riktigt klok ut, han sov bara på rygg men när han blev 8 månader började han sova på magen och det dröjde inte många veckor innan hans huvud blev rundare och rundare och nu har han jättefin huvudform. Min ena tvillingpojke var oxå platt på ena sidan men han började oxå sova på mage runt 6 månader så nu är han oxå rund och fin i huvudforemen : )
    Dom kör mycket med skrämseltaktik på Bvc, men det är bra att försöka variera hur dom ligger men det gick absolut inte med min äldsta förrens han själv betämde att sova på mage : )

• Babe

Mina sover i egna sängar, det anser vi är det bästa... =) de umgås ju såååå tätt alla övriga timmar under dygnet...

• ulrikahö

Mina tjejer (6 mån) sover skavfötters i en spjälsäng med ett gemensamt "vagntäcke". Det räcker där och de verkar tycka det är mysigt. Du kan ju antingen lägga dem på varsin sida i sängen, höger vänster, eller lägga dem i hörnen diagonalt så att säga. Prova dig fram!
    I sängen har vi IKEA:s kuddar. Väldigt platta, men stora och bra så de täcker upp nästan hela kortsidan så de har den överallt då de rör sig. Det är ju viktigt att de ligger med axlarna på kudden oxå och inte bara huvudet.
    I vagnen har vi Rätt Starts Exklusive vagnkuddar. De är lite mindre och lite fluffigare. Där passar de bättre då det bumpar rätt mycket i vagnen och så får de plats båda bredvid varann.

Piastowska skrev 2009-01-28 20:51:48 följande:
    Hej!Nu är det för trångt i sängen och därför känns skavfötters som nästa steg. Har hört det är bra så de fortsatt får sova i samma säng och det vill jag gärna. De är 3 månader.Men hur tusan bäddar man/gör man med täcket?Andra tips generellt om sovandet?Hur tjock kudde kan/ska man ha? Tänkte börja även med det, men tycker den inte är så platt som andra jag sett. Nån idé att rulla ihop en handduk istället?Lilla Alva har börjat få platt huvud och därför börjar vi med kudde nu. Dessutom är hon inte platt i mitten bak utan på sidan och det kan bli värre enligt BM så att öra och ansikte/panna kan bli förskjutet och det fick mig att tappa andan. Hua, det vill vi inte.
  • Sissa Blom

Mina sover i sovpåse vilket är super praktiskt! Inga täcken att sparka av och det är enkelt att dela säng. Jag använder grobags sovpåsar som jag tycker är jättebra. Jag har köpt mina i england men såg att de finns här hemma också bla härhttp://www.barabus.se/sovpasar.html.

• ulrikahö

Hur gamla är dina tv idag?

Sissa Blom skrev 2009-01-29 10:50:43 följande:

Mina sover i sovpåse vilket är super praktiskt! Inga täcken att sparka av och det är enkelt att dela säng. Jag använder grobags sovpåsar som jag tycker är jättebra. Jag har köpt mina i england men såg att de finns här hemma också bla härhttp://www.barabus.se/sovpasar.html.
  • Sissa Blom

Dom är 3 månader imorgon . Sovpåse kan man ha från att de väger 3.5 kg, vanligast är väl att man börjar när barnet inte längre vill bli inlindad (swaddlad) när det ska sova. Vi började när de var ca 6-8 veckor. Man brukar sluta med sovpåse när de kan stå upp själva i sängen, det är ju lite joxigt att stå i en sovsäck så då är det bäst att sluta. Jag kan verkligen rekommendera det, jag tycker det är skönt att veta att dom inte sparkar av sig täcket på natten eller ligger för varmt/kallt.

• Little Ms Chatterbox

Mina ligger ff skavföttes, de är 1½ år snart Jag har ett stort täcke som ligger på tvären. Det ligger en korv av hoprullade handdukar på diagonalen för att de inte ska störa varandra med sparkar. De hade kuddar ett tag men varje morgon låg de antingen under den eller nedanför den så vi tog bort dom för uppebart ville de inte ha kudde.
    Så länge som de inte kan rulla runt kan man rulla ihop en liten handduk och lägga som stöd i ryggen när de ligger på sida, sen får man lägga varannan gång på höger/vänster sida. Med tvillingar som envisas att vakna och äta flera ggr/natt blir man snart smått förvirrad vem som låg hur och man lägger lite som

När äldsta killen föddes låg han i kuvös länge, då gjorde neopersonalen en smart grej. Hon tog ca 30 cm bomull och la i en ring. Sen tog hon Tubigrip, (tror jag det heter) Sådan där strumpa på metervara som finns i olika berdder hos läkaren när man har sytt eller skadat sig. Hon la strumpan i bomullsringen så ringen låg som ett armband runt en arm. Sen rullade hom strumpan över ringen som när man rullar ner en nylonstrumpa. Då får man en ring som är lagon mjuk och ger stöd åt huvudet men inget som plattar till bakhuvudet. Bara att dra lite i den om det blir för litet, annars får man väl göra om den om den är för stor.
    Vi sparade ringen och hade den i babyskyddet så inte huvudet tippade så lätt åt sidan.

Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • Babe

Zander: vi hade den sån till första barnet som föddes prem, de har annars risk att få platt huvud, då skallen ännu är så mjuk... de kallade ringen för "gloria" =)

Du kan antingen ha en platt kudde, eller själv försöka medvetet skifta så barnet ligger vxv med huvudet lite lutat i sidled... när de sedan kan vända sig är det lugnt, då är huvudet redan lite hårdare (blir ej platt så lätt) och barnen rörliga, ligger även på mage.

• ulrikahö

Sissa Blom: Låter otroligt skönt! Vart köpt du dina? I affär, på nätet?

Vi hade på vårt neo liknande fast som Zander O Cayenne fast "rullar" under tjejernas nackar då de var som minst. Det var bomulle eller skumgummi i såna där strumpor som blev som korvar. Jättebra skydd för huvudet, så det ej for omkring eller fick gamnacke. Vi hade dem även hemma sen ett tag tills de kändes mer stabila.

• ulrikahö

Zander O Cayenne: Har ni fortfarande spjälsäng förresten? Eller vad för slags säng?

• Piastowska

Tack för tips.
    Glorian låter ju som en idé men funkar det även om det är platt på sidan?
    Om man är platt bakpå förstår jag det funkar, men kruxet här är ju att hon är sned på sidan....
    Att hon sen blir större och huvudet hårdare innebär ju att det inte blir så lätt att "jämna" ut det som man kan hoppas på annars.

• Little Ms Chatterbox
    ulrikahö skrev 2009-01-30 11:02:17 följande:
    Zander O Cayenne: Har ni fortfarande spjälsäng förresten? Eller vad för slags säng?
    De har vanlig spjälsäng. Det finns helt enkelt inte plats för 2 spjälsängar i vårt sovrum och det finns inte mer rum heller, så de måste dela rum med oss.
    Huset är lagom för en familj med 1-2 barn och hoppsan så kom det 2 till! Förr eller senare måste vi väl totalmöblera om men inte riktigt läge för det än. 
    Det enda som är lite kruxigt med att de delar säng är att man måste ta den som vaknar fort om det är så att man inte vill att den andra ska vakna också. Den kan bli nertrampad eller brutalt söndergosad De somnar med oss nere i vagnen så bär vi upp dom när vi lägger oss.
    Nu är det en ny Omega-3 tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39439172.html
  • ulrikahö

Sissa Blom: tack för infon. Ska kollas upp!

Zander O Cayenne: tack för svar. Ser inte heller att vi ska få plats m 2 spjälisar så småningom, så kommwer nog försökka deela så länge sonm möjligt! såsom ni! bra tips!

• Babe

Piastowska: Jag hade samma problem, det sneda bakhuvudet på dottern... jag var noga med att styra henne att ligga på den andra sidan, när hon var vaken la jag henne på den sidan att leka mm även då utan kudde och la henne så när hon skulle sova. I sängen, vagnen, överallt hade jag en kudde då hon lår platt på rygg. Det hjälpte lite, huvudet är så mjukt speciellt första 6mån, men det kräver lite tålamod...

• Babe

... små ojämnheter har de flesta och det döljs av håret sedan... =)

Svar på tråden Hur sova skavfötters? Använda kudde förhindra platt huvud?