• Pallas

Hur ta bort färg från stolar bäst?

Här inne är ni ju lite pyssliga av er så jag tänkte fråga er om råd. Idag hade nån slängt 4 stolar som var fullkomligt funktionsdugliga. Pack rat som jag är tog jag dem eftersom vi bara har fyra fällstolar i plast som köksstolar för tillfället.

De är i dåligt skick färgmässigt men stadiga och hyggligt snygga, så jag tänkte ta bort färgen och betsa dem mörkbruna. Så här ser de ut: www.familjeliv.se/krypin/pallas/gallery/phpkyx2na.jpg

Hur tar jag bort färgen bäst? De är vitmålade på benen och ryggen men sitsen är lackad. Eftersom jag tänkt betsa dem behöver ju all färg och lack vara ordentligt borttagen. Sandpappra för hand verkar jobbigt på alla pinnarna i ryggen och jag har besvär med värk i händer och handleder så det vora bra om det fanns nåt smidigare sätt. Vad har ni för tips?

• Svar på tråden Hur ta bort färg från stolar bäst?
  • Karisma

Kan du inte låna en sån där värmepistol, då är det lätt att bara skrapa bort färgen. Sedan kan man bara slipa till m sandpapper efteråt.

Ps. Jag har exakt likadana stolar hemma. Fast bara 3st, jag har suttit sönder en , snacka om att man tar det lite som att man behöver gå ner i vikt ..Kram K.

• Pallas

Haha, vilken pik va, dumma stol! Tror stilen på stolarna kallas country här för övrigt, gör de det i Sverige också?

Bra tips med värmepistol, det borde kunna funka! Ska tvinga maken fråga alla på sitt jobb om de har lite verktyg och maskiner. Har jag tur har någon en slipmaskin, eller vad heter det? Sandpapprare?

• Karisma

Ingen aning vad de heter förutom stol. Jag såg dem, gillade dem och köpte dem. (med tillhörande bord).

Japp det är bara att fråga bland vänner, alltid är det ngn som har ngn marsin som fungerar. Så länge det funka så skiter jag i vad de olika maskinerna heter . Säger ändå fel hela tiden..

Lycka till m stolarna...Kram K.

• Reddog

Värmepistolen är bra, till tjocka färglager och gammal färg. Dina stolar ser sprutmålade ut, då är det svårare och jobbigare med blåsaren. Men går alltid att pröva. Jag skulle köra med slipmaskin, de finns i behändiga modeller, men ja pinnarna kommer nog att trötta ut dina händer oberoende! I färghandeln finns en liten skrapa med utbytbart bett som är vasst som du kan skrapa av färgen med, den är bra tillsammans med blåsaren men också i sig själv med lite krafttag. Kolla bara så att du inte smälter skaftet på skrapan med blåsaren det har jag lyckats med.

Blåsaren ger också starka ångor så använd andningsskydd och munskydd när du kör slipmaskinen, som du kopplar till en damsugare så slipper du endel damm. Lycka till!

• Isabelle

Annars kan du ju använda dig av färgborttagningsmedel. Alcro har ett medel som kallas Bums. Man stryker på medlet, låter verka och efter en stund börjar färgen "bubbla" sig. Då är det enkelt att skrapa. Ev. kan man behöva stryka på ytterligare lager ifall det är många lager färg på stolen.
    Lycka till!

• Pallas

Isabelle: Ja justja, sånt där färgborttagningsgrejs borde ju funka... Giftigt som tusan iofs va? Ska man skölja efteråt eller röcker det att skrapa och slipa?

• Pallas

Reddog: haha har också lyckats smälta grejer med värmepistolen Tack för tipsen att det kan vara svårare när de är sprutlackade.

• Bast

Jag hittade en burk Bums i stugan som vi köpte. Det var banne mig så att färgen försvann bara jag gläntade lite på locket. Den var nog inte hälsosam! Däremot den Bums som man köper idag är inte alls lika effektiv, och säkerligen inte lika giftig. Den funkar dock!

Tänk bara på att om du kladdar på där det är lite färg kan även träet mjukas upp, och då är det lätt att skrapa flisor ur träet trots att man bara vill ha bort färgen. Varsam hand alltså... Och man ska skölja av med vatten. Själv använde jag trädgårdsslangen!

• Pallas

Nu har jag köpt liquid paint remover, det var giftigt som tusan tydligen. Glömde dock köpa syrabeständiga hanskar så jag måste göra det innan jag kan sätta igång. Mycket jobb blir det men jag har ju ingen brådska. Ska betsa dem mörkbruna och sedan lacka med blank lack ovanpå.

Svar på tråden Hur ta bort färg från stolar bäst?