• Karisma

Hur kan det vara möjligt?? Katter

Har skrivit tidigare om min katt som kissar inne, ville ha hjälp vad jag kunde göra..
    Nu har han slutat kissa inne iaf. Om ngn kommer ihåg mitt tidigare inlägg..

Men nu till mitt problem..

Mina tre katter har fått börja vara ute. Den senaste veckan har de bytt av varandra m skador. Först haltar en av honorna efter en tripp utomhus, dagen efter så haltar hennes dotter då hon kommer hem. Idag kommer hankatten inn och haltar han med.

Har sett en katt här på gården som bråkar m våra katter. Och han ser riktigt sliten ut, ingensvans och ärrig och ful i ansiktet. Skulle vilja prata m ägaren om vad deras katt gör. Men vad kan de göra, de kan ju inte stänga honom inne i huset..Det lär han ju inte gå med på..

det är så tråkigt att alla mina tre katter haltar..De två första börjar dock bli bättre i benet..

Tycker ni att jag ska prata m ägaren, även om de inte kan göra ngt...??

Vet egentligen inte vad jag vill m det här inlägget, är bara så besviken att mina katter inte ska få vara ifred. Kram K.

• Svar på tråden Hur kan det vara möjligt?? Katter
  • Reddog

utekatter slåss och måste lära sig reda upp sina problem själva, det är deras liv!

• Karisma

jag vet...tycker bara synd om mina katter...vet att de slåss om revir..Ville bara skriva av mig lite..Kram K.

• Reddog

Kram till dej också, själv är jag mest livrädd att vår älskade kisse ska bli påkörd när hon ligger och solar mitt på vägen!

• Zemiramis

han är med stor sannolikhet en herrelös kisse. har du sett om han har halsband eller tatuering i örat? ofta när de är så ruffiga i utseendet är det just en vild katt/förvildad tamkatt. kanske bättre att ringa nå't katthem som tar in vilda katter och fråga om de kan hjälpa dig på något sätt.

• Karisma

Tror att det är grannens katt. De har flera katter. Ska fråga dem om jag stöter på dem. Annars får det vara. Blir mina katter inte bättre måste jag ta dem till veterinären. Gissar det kommer att kosta en slant att bara kolla vad som är fel..KramK.

• lollisen

Karisma: hur fick du katterna att sluta med att pinka inne? *nyfiken*
    kommer inte ihåg ifall de va ditt inlägg jag svarade på en gång om katter som pinkade inne....

• Juno

Vår katt är utekatt och i slagsmål då och då. Mest händer det om det flyttar in en ny katt i området. Er grannkatt måste ha ett h-vete när det kommit TRE nya katter till hans revir Då måste rangen avgöras. Det brukar gå över efter ett tag då de har gjort upp om var gränsen går och om vem som är starkast.

Har man valt att ha katten ut får man ta att den kommer hem och är tuffsig ibland. Om vi märker att vår katt har slagits (haltar, har sår eller har främmande päls mellan tårna) brukar vi kolla honom, om han har sår, skadade klor eller liknande. Ev sår tvättar vi med sårsprit och sen får man vänta. Ibland klarar han det, ibland läker inte såret utan det blir som varböld och då blir det till vetrinären för antibiotika. Har hänt tre gånger på fem år.

Det enda man kan göra är att komma överens med andra kattägare om ett "uteschema" då katterna får vara ute så att de inte träffas så ofta.

Men för övrigt anser jag att revirstrider är en del av en utekatts liv och svårt att göra något åt. Hoppas att dina katter blir bra igen och att de snart lär sig hantera sin granne utan att det blir bråk.

Svar på tråden Hur kan det vara möjligt?? Katter