• jagälskarallaminabarn

Någon med erfarenhet av Exlutena eller Mini-Pe?

Hejsan!

Om inte alltför lång tid är det dags för efterkontrollen och för mig känns det som om Exlutena eller Mini-Pe är de enda tänkbara, vill absolut inte ha spiral igen. Cerazette mådde jag pyton av sist, fick humörsvängningar som inte var av denna världen. Vore jättetacksam om du som har erfarenhet av Exlutena och/eller Mini-Pe vill berätta hur de var att ta? Tack så otroligt mycket på förhand!

M V H Ulrika

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av Exlutena eller Mini-Pe?
  • Agnes2

Hej, jag tar Exlutena och har inga problem med dem alls. Har aldrig haft heller. Tog dem i ca 5 år innan vi försökte bli gravida. Har dock lite svårt att komma ihåg att ta dem på bestämda tider...

/kram

• Kungälv72a

Jag åt Exlutena efter andra barnet... men trivdes inte alls med dem. Först ska väl sägas att det är otroligt individuellt hur man reagerar på minipiller och p-piller.

Jag blödde två månader i invänjningsperioden av Exlutena, men detta är nog rätt vanligt. Sen avtog blödningarna och blev mer till ett mönster: 1½ vecka vid det som förmodades vara mens och en knapp vecka vid det som jag antog var ÄL.
    Jag kände att min kropp blev avtrubbad. Jag visste inte var i min cykel jag befann mig, var det mens? Var det ÄL? Eller var det en mellanblödning? Sen tyckte jag att jag blev dämpad i humör och sexlust. Jag gav inte upp förrän efter dryga året... pga. att det finns inget annat preventivmedel som jag kan använda.

När jag pratade med min BM efter att ha slutat så sa hon att det är vanligt att man får någon biverkning, men inte så kraftigt.

• MammaFia

Exlutena fick jag en massa blödningar av. Det var jätte jobbigt, så så fort jag hade slutat amma så började jag med mina vanliga p-piller igen - Trinodiol.

• AiramE

Jag åt Exlutena innan jag vart gravid och jag trivdes toppen med dem.

• Adala

Jag har Exclutena och det funkar perfekt. Innan graviditeten hade jag lite stänkblödningar, men inget man mådde dåligt av...
    Inga andra biverkningar, men som sagt... Det är så individuellt :)

• Adala

Jag har Exclutena och det funkar perfekt. Innan graviditeten hade jag lite stänkblödningar, men inget man mådde dåligt av...
    Inga andra biverkningar, men som sagt... Det är så individuellt :)

• Dolphine

Jag åt mini-Pe i drygt fem år innan jag blev gravid och började med dem igen en månad efter förlossningen. Under en period i början hade jag lite mellanblödningar men fick då rådet av gyn att vara mer exakt med tiden (alltså inte vänta 27-30 timmar, som det står att man kan göra, utan försöka med 24) då gick det bra och jag har aldrig mer haft problem.

• Ida och Razmus Mamma

jag åt exlutena innan graviditeten och då var dom perfekta, hade knappt igen mens och inga andra biverkningar.
    nu efteråt så har det tagit ca 1 år innan det fungerar bra igen.
    kan ha med att göra att dels vart gravid , bara det är ju en hormonomställning, sen att jag gått ner i vikt mycket.
    annars så är dom bra tyckerjag, det som vart var att mensen vart oregelbunden.

• namaste

jättenöjd med exklutena. knappt någon PMS och ibland väldigt lite mens! Övergång till att inte käka har också funkat mycket bra! Inga biverkningar hade jag.

• Liten blir stor

Jag har ätit exlutena och de var de sämsta jag varit med om, blödde konstant varje dag (stora mensblödningar) i 2 månaders tid tills jag slutade äta dom

Svar på tråden Någon med erfarenhet av Exlutena eller Mini-Pe?