• Anonym

Kan man gå med i facket mitt i en konflikt eller får man ingen hjälp då?

Är anonym för att jag inte vill visa vem jag är...

Är det för sent att gå med i facket när man är i början (misstänker kommande konflikt) eller är mitt i en? Kan man få hjälp då eller hur funkar det?

• Svar på tråden Kan man gå med i facket mitt i en konflikt eller får man ingen hjälp då?
  • skrutthumlan2

Tror att man måste vara medlem ett tag innan de hjälper en, men säkrast är ju om du ringer facket och frågar!

• Susannaaa

Nä, gå med snabbt, jag gick med när det blev omorganisation på jobbet. Men kolla att ditt namn verkligen dyker upp på din arbetsgivares lista (arbetsgivaren får listor av facken vid tex omorganisation) och dessa måste då uppdateras när någon ny går med.

• Susannaaa

Facket måste hjälpa dig vid tex en förhandling, det är tex om du måste ha juridisk hjälp som du måste ha varit med en viss tid.

• Poena

Självklart är det inte för sent! Gå med redan idag!

• Bei Bei

Enligt mitt fackförbund (HTF) måste man vara medlem i 3 månader innan de kan hjälpa & företräda dig i en konflikt.

• Gisse the one and only

Japp 3 månader gäller. Man ska ha varit medlem minst 3 månader för att få hälp vid en konflikt. Anledningen till denna regel är att man inte ska kunna hoppa in i ett medlemsskap när det kniper och sedan ut igen när det är klart. Man måste visa att man vill ha deras stöd och hjälp och det kostar pengar att hjälpa medlemmar så pengarna måste in, medlemsavgiften alltså.

• Susannaaa

Mitt fack hjälpte mig fast jag typ varit med i 5 minuter.

Svar på tråden Kan man gå med i facket mitt i en konflikt eller får man ingen hjälp då?