• Diana P

De halvt dolda- Kan inte släppa den!!!!

Hej!!Nu har alla fyra avsnitten av Gardells "De halvt dolda" visats. Herregud vilken gripande fruktansvärd tragikomisk serie!!Det var länge sen jag såg något så bra!!Jag tycker Gardell är genialisk.
    Det verkar som att serien inte fått så mycket uppmärksamhet?
    Även om de flesta pusselbitarna föll på plats i sista avsnittet så har jag en del frågor, som tex vad hade kunden i porrbutiken för funktion,(Inte Ragnar alltså)?Och den galna kvinnan i tunnelbanan?
    Är det fler som känner att ni vill lätta på hjärtat angående serien?

Obs det här är ingen tråd för de som INTE gillar serien.

• Svar på tråden De halvt dolda- Kan inte släppa den!!!!
  • riot

Kalle Karls mamma skrev 2009-01-28 22:42:45 följande:

Fan den har jag missat hoppas den går i repris måste bara se den
    I SVT PLAY, svt.se kan man se alla avsnitt.

Alla verkar avguda den, härligt. Jag har inte hunnit se men tänkte ta ett maraton och se hela serien imorgon kväll.
  • Diana P

Som sagt kolla SVT play och kom in och disskutera sen!!Man måste sjutton prata av sig efter att ha sett den.Jag såg tyvärr alla avsnitt precis innan läggdags,det var kanske inte att rekomendera för det satte igång så mycket tankar att jag inte kunde somna sen :-S

• Kerplunk

Jag såg alla avsnitt och den är verkligen gripande. Har nog aldrig sett något förr som jag tänkt så mycket på efteråt. Och som varit så smärtsamt att se men ändå va jag tvungen att se klart varenda avsnitt.

♥ Lovis 080131 ♥
  • JennyL29

sågde första två avsnitten sedan har jag missat nåt,
    Ja den väcker tankar den serien.

• Mandragora
    Diana P skrev 2009-01-28 22:42:04 följande:
    Hej!!Nu har alla fyra avsnitten av Gardells "De halvt dolda" visats. Herregud vilken gripande fruktansvärd tragikomisk serie!!Det var länge sen jag såg något så bra!!Jag tycker Gardell är genialisk. Det verkar som att serien inte fått så mycket uppmärksamhet?
    Serien har tvärtom fått oerhört mycket uppmärksamhet. Den är enormt hyllad och rosad.

Jag såg hela serien. Beundrar Jonas Gardell sedan evigheter och han kan sannerligen fånga människors innersta i sina texter. De halvt dolda är bland det bästa jag någonsin sett i svensk television.
  • Diana P

Kerplunk:Jag håller med!!Har heller inte kunnat släppa den efter varje avsnitt och nu när den är slut så känns det så konstigt.Jag tänker mycket på stackars Ragnar,vad fick han för liv egentligen?När jag såg serien ville jag bara adoptera honom och skydda honom under mina vingar.Egentligen handlar mina tankar inte om karaktärerna i sig utan att det är det där som visas i serien som pågår hela tiden,runt omkring oss i det verkliga livet.

Mandragora: Ja det är absolut bland de bästa jag sett också!Jag tycker att jag knappt sett någonting alls om serien i media eller när jag googlat.Men det jag sett har däremot bara varit ros iaf
    Jag skulle gärna läsa mer om serien och Gardells jobb med den.Har någon någon bra länk?

• Mandragora
    Diana P skrev 2009-01-30 10:07:15 följande:
    Mandragora: Ja det är absolut bland de bästa jag sett också!Jag tycker att jag knappt sett någonting alls om serien i media eller när jag googlat.Men det jag sett har däremot bara varit ros iaf Jag skulle gärna läsa mer om serien och Gardells jobb med den.Har någon någon bra länk?
    Ta en titt på Jonas hemsida:
    www.jonasgardell.se
  • Lalalong

Vi följde serien här hemma och var helt tagna! Det är inte ofta man sitter tyst i en hel timme, helt uppslukad av vad som händer!!

Vi sa ofta efteråt till varandra "Alltså.... jag förstår inte riktigt. Men... jag måste se nästa avsnitt". Man fick ju aldrig riktigt grepp om historien, men det gjorde inte så mycket, man ville se ändå!!
    Det jag inte riktigt greppade var detta med tids-aspekten. 
    Först fanns det två tidsaspekter va? 70 tal så där (Kyrkofamiljen+de som blev gravida) och nutid (Linus m.fam och homosexuella pojken (jag och namn...)). 
    Men det var väl inte riktigt nutid då? För sen när Ragnar och Lennart och den tredje brodern klev in i historien så hade ju familjen, så hade det ju gått ytterligare en tid. Eller tänker jag fel?
    Något som jag också undrar och är förbryllad över är att jag hade förväntat mig att det skulle finnas någon mer koppling mellan de två olika tiderna. Det var ju huset på något vis, men det var ju ganska vagt ändå. 
    Missade jag någon tydligare koppling? Eller fanns den helt enkelt inte
    (¯`°?.¸ edeslatt.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Mandragora
    Lalalong skrev 2009-01-30 10:19:26 följande:
    Man fick ju aldrig riktigt grepp om historien, men det gjorde inte så mycket, man ville se ändå!! Det jag inte riktigt greppade var detta med tids-aspekten.  Först fanns det två tidsaspekter va? 70 tal så där (Kyrkofamiljen+de som blev gravida) och nutid (Linus m.fam och homosexuella pojken (jag och namn...)).  Men det var väl inte riktigt nutid då? För sen när Ragnar och Lennart och den tredje brodern klev in i historien så hade ju familjen, så hade det ju gått ytterligare en tid. Eller tänker jag fel? Något som jag också undrar och är förbryllad över är att jag hade förväntat mig att det skulle finnas någon mer koppling mellan de två olika tiderna. Det var ju huset på något vis, men det var ju ganska vagt ändå.  Missade jag någon tydligare koppling? Eller fanns den helt enkelt inte
    Synd att du inte hängde med beträffande tiden. Jag förstod hur allt hängde samman och anser att man fick svar på allting i sista avsnittet.

Serien handlar ju om fyra familjer - homosexuella David med familj samt alkoholisten Anette med sina barn Linus, Liam och Joakim vilka enbart skildras i nutid samt Abbe och Calle med respektive samt den kristna familjen som skildras i nutid men även några decennier tillbaka.

Det finns mängder med kopplingar mellan människor och platser.
    Du får kanske ta och se om serien?
  • Lalalong
    Mandragora skrev 2009-01-30 11:33:09 följande:
    Synd att du inte hängde med beträffande tiden. Jag förstod hur allt hängde samman och anser att man fick svar på allting i sista avsnittet. Serien handlar ju om fyra familjer - homosexuella David med familj samt alkoholisten Anette med sina barn Linus, Liam och Joakim vilka enbart skildras i nutid samt Abbe och Calle med respektive samt den kristna familjen som skildras i nutid men även några decennier tillbaka. Det finns mängder med kopplingar mellan människor och platser. Du får kanske ta och se om serien?
    Hm... ja, det får jag kanske göra... 
    (¯`°?.¸ edeslatt.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • Diana P

Ja det är verkligen en idé att se serien igen!!Jag har sett alla avsnitt 2ggr
    Jag upplevde det mer som 3 tidsepoker.Den första 1970,när Ragnar är barn och Abbe och Eva ska ha barn.Den andra,kanske i början av 2000-talet,där Linus och hans bröder lever,David chattar med Birk (och dör) och Ragnar dör.Den tredje är nog inte så snart efter men det är när Davids föräldrar flyttat och Ragnars bror går på visning av "Vita villan".Och där Ragnars bröder berättar för deras dementa pappa att han gått bort.Vad tror ni?
    När jag tänker på kopplingen mellan epokerna så tänker jag främst på just "Vita villan" där då Ragnar med familj levde, David med familj levde och nu där Ragnars äldre bror flyttar in med fru och barn.Sen fanns ju även kopplingen med att det var Abbe och Evas son Peder som chattat med David.Linus familj kan jag inte direkt koppla med annat än att han slår ihjäl David.
    Vad tror ni att den äldre damen på tunnelbanan hade för funktion?Och kunden i porrbutiken?,den unga killen alltså
    Mandragora: Tack för länken!!Har läst en hel del i hans gästbok nu,kul med alla reflektioner!!

• Mandragora
    Diana P skrev 2009-01-30 23:02:02 följande:
    Jag upplevde det mer som 3 tidsepoker.Den första 1970,när Ragnar är barn och Abbe och Eva ska ha barn.Den andra,kanske i början av 2000-talet,där Linus och hans bröder lever,David chattar med Birk (och dör) och Ragnar dör.Den tredje är nog inte så snart efter men det är när Davids föräldrar flyttat och Ragnars bror går på visning av "Vita villan".Och där Ragnars bröder berättar för deras dementa pappa att han gått bort.Vad tror ni? När jag tänker på kopplingen mellan epokerna så tänker jag främst på just "Vita villan" där då Ragnar med familj levde, David med familj levde och nu där Ragnars äldre bror flyttar in med fru och barn.Sen fanns ju även kopplingen med att det var Abbe och Evas son Peder som chattat med David.Linus familj kan jag inte direkt koppla med annat än att han slår ihjäl David.
    Mja. Fast det är nog enklare att se helheten som jag skrev ovan. Som nutid och ett par decennier tillbaka. Och familjerna från förr följer ju med i historien fram till nutid. Eller för att vända på det - Abbe och Calle med respektive samt den kristna familjen är dem som vi verkligen lär känna genom åren.
    Diana P skrev 2009-01-30 23:02:02 följande:
    Vad tror ni att den äldre damen på tunnelbanan hade för funktion?Och kunden i porrbutiken?,den unga killen alltså Mandragora: Tack för länken!!Har läst en hel del i hans gästbok nu,kul med alla reflektioner!!
    Det var inget speciellt med damen på tunnelbanan annat än att vi tittare skulle få en större hum om kvinnan i porrbutiken. Likaså kunden som ju var hennes gamla vän.
  • Atamon

Jag tänker att även damen på tunnelbanan och tjejen som jobbar i porrbutiken tillhör de dolda, de som inte syns eller märk, och som "vi" inte egentligen bryr oss om. Damen i tunnelbanan var ju uppenbarligen inte psykiskt frisk, hon hojtar också till tjejen "du kommer aldrig glömma mig" ett flertal gånger som att bekräfta att hon faktiskt finns. Och vilket värde i dagens samhälle har tjejen som jobbade i porrbutiken? som tidigare jobbat som strippa, hon tog ju upp detta när hon träffade killen i butiken som var hennes fd klasskamrat. Han var lyckad jurist och vad skulle hon säga om vad hennes liv blivit på en eventuell återträff? Men hon blev ju synlig och viktig när hon träffade Ragnars fru, två vilsna själar som möts i sorgen.

En väldigt bra serie var det i alla fall

• riot

Nu har jag sett alla avsnitt och jag tror inte jag ännu är redo att formulera alla känslor och tankar som tog tag i mig, jag måste smälta det först.

Svar på tråden De halvt dolda- Kan inte släppa den!!!!