• salamanca

3 åring som vägrar att gå & lägga sig

Skriver för min systers räkning så att hon kan få tips. Lill tjejen vill helt enkelt inte sova & lever runt varje kväll så att min stackars syster inte får sova. Flickan är go & lyhörd för nya regler så har ni tips?

• Svar på tråden 3 åring som vägrar att gå & lägga sig
  • Shila

CD-sagor funkar jätte bra. Min snart 3 åriga dotter sover till sagan om nalle pooh

Varje utgång är en ingång till något annat!
  • Exelle

Har själv ofta problem att få ungarna i säng...verkar ibland som om de aldrig blir trötta. Vad som kan hjälpa en 3-åring är väl att läsa en kort och enkel bok, sen kanske din syster kan lägga sig bredvid barnet och mysa lite. Det hjälper hos mig. Ibland får de även somna i min säng och sen bär jag över dem när de sover. Andra barn tycker om att lyssna till lugna barnvisor.

• salamanca
    Svar på #1
    Oj, trodde de behövde vara äldre för det! Går det bra om hon ligger själv & gör det tror du?
  • salamanca
    Svar på #2
    Problemet med sagoboken är att då blir hon exalterad & skall bläddra sidor för att se alla bilder & sätter igång & pratar i 280 =)
  • Shila
    salamanca skrev 2009-01-29 00:40:49 följande:
    Svar på #1Oj, trodde de behövde vara äldre för det! Går det bra om hon ligger själv & gör det tror du?
    går utmärkt för oss
    Varje utgång är en ingång till något annat!
  • Suzie Seven

Var pojke ville ine tvatta sig och allt det dar, inkl ga och lagga sig. Tog 1 timme att lagga. Minst!

Nu har vi borjat med ett belonings system. Jag ritade 18 olika sma bilder (funkar val med klistermarken oxa) Vi pratade med honom och sa att om han inte tramsade och skrek osv, sa skulle han fa valja en bild vid varje tvatt, alltsa morgon och kvall. Om han tramsade tog vi bort en bild. Nar han fatt alla bilderna skulle han fa en present. Efter bilden blir det oxa EN kurragomma.

Ni kanske kan prata om det, att om hon sammarbetar, och lagger sig utan trams, och sen oxa da ha sagor och andra grejer, kanske det hjalper. Hjalper oxa att ha en valdigt tydl rutin. Da kan ni innan vaje etapp saga, 'OK, nar Nicke Nyfiken ar slut, ar det dags att ga in och tvatta sig.'

Det har har funkat jatte bra for oss. Jag vet att nte alla ar fortjusta i ett sant har system men det anvands av manga psykologer. Om man tror att det kan funka ar det vart ett forsok. Lycka till!

• missbjork

våra tvilling tjejer har sen dom var ca 3 år börjat lyssna på cd saga dom somnar oftast när den är slut favoriten just nu saltkråkan

Eddie 990623 Thea&Nova 050218 Alva 060715 Julia 081218
  • Lizette4barn

Vi kör samma rutiner varje kväll. Det är aldrig något tjafs. Barnen vet precis vad som gäller. Och dom är nöjda att gå och lägga sig. Det är vi som föräldrar som måste vara tydliga. Vi har en riktig mysstund i resp.säng med saga och pratsund. Alla nöjda och glada.

• Alicat

vår dotter har också svårt att sova. vad som hjälper bäst är att hon får ta ett långt skönt bad och varva ner ca 1 timme innan läggdags. sen i säng ganska omgående, vi läser något i sängen, sen ligga ner med henne 5 minuter och mysa/prata. efter det säger jag (eller hennes pappa om han nattar) Nu vill jag att du försöker sova själv, jag kommer tillbaka om 10 minuter. sen går jag och om hon inte sover efter 10 minuter så går jag in igen, stoppar om och säger samma sak igen. När vi började med den här rutinen tog det kanske en vecka innan det funkade, hon sprang upp (och vi bar tillbaka), låg och ropade på oss mm. det kunde ta flera timmar innan hon somnade.

Det är viktigt att man håller samma rutiner har jag märkt. blir det minsta lilla ändring märker hon det direkt och vägrar ens försöka sova.

• salamanca

Skall skicka tråden till min syster nu!
    Tack snälla för alla råd & kom gärna in med fler erfarenheter & tips =)
    så skall vi se om det lilla hjärtat inte skall bli lugnare på kvällarna & min syster få lite mer tid för sig själv ;)

• salamanca

Syster tackar för alla tips också! Kom gärna med flera!

• SCSI

Jag har snott en devis en av storasyrrorna kör med:

"Du behöver inte sova, om du inte vill.
    Men din kropp behöver vila så den orkar leka imorgon.
    Så det du MÅSTE göra är att ligga still, vara tyst, och blunda.
    Det behöver din kropp."

(jag är dock inte lika hårdnackad som syrran, som frågar sina barn om de tänker ligga still, blunda och vara tysta på egen hand eller om hon ska komma och göra det åt dem)

Sen rutiner så klart, som många säger. När bonusen var mindre var det bad, välling, tandborste, saga och godnattsång. Nu när han är fyra är det tandborste+saga, sen får han lyssna på Bamse, Pettson eller nåt om han vill. Han har en en mp3-spelare som vi lägger in lite nya sagor på när vi märker att han har svårt att ligga still (även om barn gillar repetition blir det nog långtråkigt att lyssna på samma sak trehundra gånger). så länge han ligger still, blundar och är tyst somnar han på max 20min, då tassar nån av oss in och stänger av spelaren. =)

• salamanca

Bra med mp3!

Fler tips tack!

• SCSI

Åh, jag kanske ska presentera MUSIKKANINEN oxå! =)
    kicki.kanske.net/index.php

Jag sydden den till att börja med för långa bildfärder, men den visade sig snabbt vara suverän för att hålla ungen lugn en extra halvtimme på morgonen när vi ville sova vidare ("Vill du lyssna på Bamse ett tag?") och sen när han blev lite större och fick svårt att somna började vi använda den på kvällarna.

spelaren ligger inne i "magen" på kaninen, och även om barnet fått upp dragkedjan själv sen första början är det rätt sällan han pillar på den (eftersom han mestadels bara lyckas stänga av, och han VILL ju lyssna). Spelaren har en mjukvarukontroll för maxvolym, så jag har ställt in den så att det inte GÅR att få skadligt högt ljud i högtalaren.
    Han brukar ligga med den som kudde när han lyssnar på kvällarna. Lite klurigt att få tag på den när han somnat, men ett snabbt ryck löser problemet!

...flera vänner har uttryckt en önskan om egna kaniner, och jag har hunnit göra några fler djur som presenter. :)

• salamanca
    Svar på #15
    Vilken otroligt bra idé! Den där skulle du kunna ordna ihop & sälja på en mässa! Använda dig av återförsäljare så det inte blir så dyrt. Kontakta svenska uppfinnar förbundet vet ja! De sponsrar med pengar & visar hur du söker patent etc.
    Jag skulle köpa direkt!
  • Trasig Udda Strumpa

SCSI skrev 2009-02-05 01:20:36 följande:

Jag har snott en devis en av storasyrrorna kör med: "Du behöver inte sova, om du inte vill. Men din kropp behöver vila så den orkar leka imorgon. Så det du MÅSTE göra är att ligga still, vara tyst, och blunda. Det behöver din kropp." (jag är dock inte lika hårdnackad som syrran, som frågar sina barn om de tänker ligga still, blunda och vara tysta på egen hand eller om hon ska komma och göra det åt dem) Sen rutiner så klart, som många säger. När bonusen var mindre var det bad, välling, tandborste, saga och godnattsång. Nu när han är fyra är det tandborste+saga, sen får han lyssna på Bamse, Pettson eller nåt om han vill. Han har en en mp3-spelare som vi lägger in lite nya sagor på när vi märker att han har svårt att ligga still (även om barn gillar repetition blir det nog långtråkigt att lyssna på samma sak trehundra gånger). så länge han ligger still, blundar och är tyst somnar han på max 20min, då tassar nån av oss in och stänger av spelaren. =)
    haha där har nog min son missat nåt han lyssnar på musiksaga varje kväll men det ska va samma skiva den som han lyssnar på nu har han lyssnat på varje kväll i över 1 år
    det är omöjligt o byta till någon annan

jag började med musiksaga till min son när han va runt 4 år funkar utmärkt
    han somnar som en stock varje kväll och det är inga problem alls
  • Stiina

Samma rutiner varje kväll. Rita ett bildschema över aktiviteterna som ska göras på kvällen. T.ex. äta frukt, kissa sätta på pyjamas, borsta tänder, läsa saga, ligga i sängen och sova. Min tre åring vill i perioder inte sova, men jag kör samma rutin och om han sen kommer upp igen så leder jag tillbaka honom gång på gång. Tillslut ledsnar han.

Svar på tråden 3 åring som vägrar att gå & lägga sig