Vilket tvättmedel är bäst för miljön..
OCH gör ordentligt rent??? TIPS!!
OCH gör ordentligt rent??? TIPS!!
grumme tvättsåpa ska väl vara miljömärkt??
Blev tipsad om tvättnötter vilket jag ska beställa och testa. Det borde vara miljövänligare än andra tvättmedel.
Grumme tvättsopa är jätte bra för naturen. Och det tvättar rent och luktar gott. Man behöver inte sköljmedel heller tvättsopan gör tvätten mjuk än då.
Hur är kostnaden för Grumme och hur många tvättar räcker det till?
Har det inte med fosfater och zeoliter att göra? Jag köper tvättmedel från Tvättex. Fosfatfri, zeoliterfri samt märkt med svenska naturskyddsföreningen som har de strängaste kraven.
Sen köper jag en tunna som är så stor att min räcker 1,5 år här hemma alltså sparar man på miljön om man tänker på transporter.
www.tvattex.se/web/guest/fordelarna/miljo
de man ska hålla koll på är fosfaten..
vi som har egenavlopp ( inte kommunal ) måste ha fosfat fri tvättmedel .. enda som fungerar för oss är via .. eftersom jag tål inte många tvättmedel ..
Ocean dubbeldryg är dubbelt så drygt som andra tvättmedel. Detta minskar belastningen på miljön genom att minska frakterna, dessutom är Ocean Dubbeldryg fritt från fosfater och zeoliter. Ägaren till Kemibolaget som tillverkar Ocean har mottagit miljöutmärkelser både från svenska kungen och internationella miljöorganisationer för sitt arbete med kemikalier med minsta möjliga miljöpåverkan.
Tvättnötter är jättebra! Och det känns så rätt att använda en naturlig produkt till tvätten. Visst, jag använder inte tvättnötterna om det är svåra fläckar på kläderna, men till all vardagstvätt. Det går ju an att växla mellan fabrikaten lite efter behov.
vad är tvättnötter egentligen??
har kört med grumme tvättsåpa förr men å andra sidan så betalar man då för en massa vatten då det är flytande
Saxat från www.t4u.se:
Tvättnötter är frukter som växer på Sapindusträdet i bland annat Indien och Nepal. Det latinska namnet på växten är Sapindus Mukorossi. Frukterna, som är körsbärsstora och brunaktiga, innehåller substansen saponin som är naturens egenproducerade tvättmedel. När frukternas skal kommer i kontakt med varmt vatten utsöndrar de ett mot hud och kläder skonsamt, rengörande och allergivänligt lödder, väl lämpligt till bebisens känslig hud. Kärt barn har många namn, andra namn som flitigt används på dessa saponinrika växter är såpfrukter, såpnötter, såpbönor etc.
Vi vill emellertid understryka att en så kallad tvättnöt inte är en riktig nöt, tvärtom används den flitigt av allergiker, barn och andra personer med känslig hud på grund av sin förmåga att tvätta rent utan tillsats av kemikalier.
Jag tycker Grumme är toppen! Tvättar rent på ett mjukt sätt så man behöver inte sköljmedel. Luktar fräscht.
ett kg, hur många tvättar räcker det till??
tvättnötter alltså hehe
romani beauty skrev 2009-01-29 10:53:49 följande:
Tror det står på grumme att det ska räcka till 22 tvättar men vårt räcker bra mycket längre.
Tror vi betalar 19 kr för ett pkt grumme
romani beauty skrev 2009-01-29 10:53:49 följande: