• vmia

dop eller namnfest? varför?

jag undrar hur alla tänker göra...?

jag är bara nyfiken, vi ska namnfest eftersom vi inte är troende.
    men jag ville ha dop först men bara för att det är så mysigt och en tradition.
    vi pratade och tänkte lite hemma hos oss och kom fram till namnfest!

hur är det för er?

♥ glöm bort dina bekymmer, i morgon kommer nya ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-29 09:44
    så här kommer våran namnfest att fungera:
    *hälsar alla välkomna
    *jag berättar varför clara heter clara mia viola
    *jag berättar vad hennes namn betyder och vem som hon fått sina namn av
    *min kusin sjunger och spelar piano
    *claras mormor och farmor läser varsin dikt
    *en till sång
    *en skål för clara
    *mat
    *fika

ville bara berätta hur vi kommer att göra
    jag vill även ge clara nåt,istället för dopljus men jag kommer inte på nåt.
    är det nån som har en idé??

tack för alla svar
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden dop eller namnfest? varför?
  • TheSunset

Inget utav det.....

Ingen av mina 3 barn e döpa och så kommer det förbli.
    Jag är inte troende så....Sen får barnen välja själva om dom vill va döpa eller inte...

♥ ♥ Hampus 990910 & Julia 061101 & Maxmillian 081124 ♥ ♥
  • vmia
    TheSunset skrev 2009-01-29 08:45:24 följande:
    Inget utav det..... Ingen av mina 3 barn e döpa och så kommer det förbli. Jag är inte troende så....Sen får barnen välja själva om dom vill va döpa eller inte...
    okej tack för svaret
  • Lena

Hade en välkomstfest, namnfest känns fel då namn hade hon innan och det är ju inte namnet som ska firas och inget dop för vi är inte religiösa och hon får välja sin tro själv.

• TinkyWinky

Både jag o sambon e döpta men vi kommer inte döpa vårt barn utan ha en namnceremoni.. likaså min syster vill ej heller döpa.. broder döpte sin dotter förra året..  döper ej vårat barn för vi tycker att h*n ska välja själv sen om h*n vill va med i svenska kyrkan, tycker inte vi ska bestämma det..

☆° ★ bf 13/7-09★ °☆ v.17 ★ °☆
  • denna där

Vi har inte firat att våra barn fått namn. Däremot har vi döpt som i kyrkan.

• Atamon

Vi kommer inte att döpa, vi är inte troende och tycker att barnet ska få välja sin religion själv. Vi kommer troligen inte att ha någon namngivningsceremoni/fest heller, barnet får ju sitt namn ändå.
    Lite trist kanske att den dopklänning som jag själv hade och som finns kvar, aldrig kommer att användas men så är det ju med mycket i livet

• vmia
    Atamon skrev 2009-01-29 09:32:33 följande:
    Vi kommer inte att döpa, vi är inte troende och tycker att barnet ska få välja sin religion själv. Vi kommer troligen inte att ha någon namngivningsceremoni/fest heller, barnet får ju sitt namn ändå. Lite trist kanske att den dopklänning som jag själv hade och som finns kvar, aldrig kommer att användas men så är det ju med mycket i livet
    det här kanske låter jätte dumt men min dotter kommer att ha min (dop)klänning på namnfesten..
    vit står för oskyldighet
    rosa band för flicka

klänningen blev sydd till mig,  mina syskon och kusiner har också användt den

vissa gifter sig borgligt med bröllopsklänning
    clara har namnfest i dop klänning

det är endast för att jag tycker att det betyder så mycket och jag tror att hon kommer tycka det är roligt när hon blir äldre
  • Nillinsimim

V i kallar det namnfest eftersom vi inte döper dem(vi är inte troende) och vi hemlighåller namnet inför släkten så vi firar att namnet tillkännages liksom. Namnfesten brukar vara runt 3 mån. efter födseln och verkar vara uppskattat eftersom det är lite spännande, vi hinner vänja oss vi namnet innan släkten får veta och vi blir inte påverkade av vad de tycker om namnen vi väljer.

• vittra

Jag anser att det är en lika mysig tradition att ha en vanlig namnfest utan religion inblandad. För oss var det fullständigt självklart att INTE ha ett dop och jag kan inte för mitt liv förstå dem som ändå väljer dop trots att de inte är religiösa. Det är ren och skär hyckleri och jag tycker synd om de barnen. Ja faktiskt.

• Blå Flygare

Lena skrev 2009-01-29 09:20:21 följande:

Hade en välkomstfest, namnfest känns fel då namn hade hon innan och det är ju inte namnet som ska firas och inget dop för vi är inte religiösa och hon får välja sin tro själv.
    Samma här. En fest för att välkomna henne in i släkten. Namnet visste de innan, men många släktingar bor en bit bort och hade inte sett henne innan.
Svar på tråden dop eller namnfest? varför?