• solrosen83

Vad är bäst om man får oönskade kattungar?

Ja vad är bäst om man får oönskade kattungar? Jag har inte själv katt, men läser ofta annonser där kattungar bortges.

Men vad är bäst att göra med kattungar? Är det så smart att ge bort dem gratis? Skall man ta en liten slant för dem, ta livet av dem? eller vad?

Kan man lita på dem man ger bort katten till, tänk om de bara ville ha en katt för just det ögonblicket, vad händer sen?

Hur skall man avliva kattungar (om man skulle välja det alternativet)?

• Svar på tråden Vad är bäst om man får oönskade kattungar?
  • mammutten81

Det är just det som är problemet, som de flesta kattägare upplever, kan man lita på att den får ett bra hem?
    För en godsak så brukar man sätta kanske 50-100:- , för principens skull.

Många önskar att katterna ska komma till landet, men de som bor i lägenhet kan bli lika bra ägare.
    Gå med hjärtat.
    Sätt ut en annons och hoppas!

• Jahaja

Jag tycker att man ska ta betalt för dom! De är just den här saken som gör att de finns många hemlösa katter: DOM KOSTAR INGET I INKÖP; då är de ju lätt för vem som helst att skaffa katt och sen så kommer man på att OJ den kostar att underhålla eller oj den mjamar eller OJ den måste oxå kissa å bajsa.. Okej en del utvecklar ju faktiskt en allergi och de kan man ju inte rå för.. Jag tycker att man kan ta MYCKET mer betalt för katten än 50 spänn, men så är de oxå i dagsläget SVÅRT att sälja katter för mycket mer än 100.. just för att de finns dom som ger bort eller tar fem kronor per tass. Men får man sina kattungar sålda för ett högre pris så kan man ju vara MER säker på att dom hamnar hos nån som verkligen vill ha dom.. fast riktigt säker kan man ju inte vara förståss.....

• bimmer

Jag har fått lära mig att det betyder otur att inte betala för kattungarna så man kan ju ge en symbolisk summa för dem. jag tycker det är mest humanast att skjuta kattungarna om man inte har råd eller kan åka till veterinären. Sen tycker jag att man absolut skall kastrera sin honkatt om man inte tänker ta kattungar helst innan "olyckan" är framme

• Kaktusen

Alla katter som inte är avelskatter borde kastreras.

• mammutten81

Kaktusen, vad har det med saken att göra?
    Man vet ju inte vad de nya ägarna tänkt, eller hur?

• gbg65

Man får ta kattungarna till djursjukhus eller veterinär för avlivning om ingen vill ha dom små liven. De flesta har ju varken hjärta eller kunskap att avliva själv och att låta de löpa vind för våg är absolut inget alternativ... tycker jag ..........som är kattmamma till två små underverk. (av den kattlika sorten

• Alicia05sMamma

För det första anser jag följande:

Har jag en honkatt & jag vill INTE ha några kattungar så ser jag till att ge p-piller eller sterilisera katten. Vilket är det bästa. P-piller är bara en kort lösning då de lätt kan få livmoder cancer.

Skulle de gå så långt att de små kisse bäbisarna kommer. Ja då får man faktiskt ta sitt ansvar. Sköt om dom & mamman. Ge inte bort kattungarna före dom är 12 veckor gammal. Se till att den nya ägaren till kattungen är seriös & kommer ta väl hand om katten.

Tar man betalt för katten är de flesta köpare seriösa. Annars skulle dom inte betala för dom. Besök gärna om möjlighet finns, kattungens nya hem för att se hur h*n har det.
    Ger man bort dem gratis är det tyvärr sorgligt nog många orm ägare som tar kattungar & ger som föda till deras ormar.

• Kaktusen

Det är väl ganska uppenbart. Då hade det inte funnits så många oönskade kattungar förstås. För att komma åt ett problem måste man börja i rätt ände. i sydeuropa t.ex där problemen med lösspringande katter och hundar är stora kastreras de flesta för det är den enda långsiktiga lösningen.

• dutten

Man ska ta en peng det betyder otur annars - gammalt skrock:)
    Man tar ungarna till veterinären om man är blödig som jag annars bruka det bli huggekubben för de som är mer hmm hårdnackade.
    Jag lät min hona kastreras efter första kullen En kull bör de få för precis som hundar kan de annars bli lite knäppa.
    P-piller till djur tror jag inte på då det dels är mycket osäkert Om de sväljer ner skiten och sen får så många cancer av dem och jag vill inte ge mina djur cancer om jag kan undvika det.

dutten

• 201201232

Det går ju också bra att kastrera i efterhand om olyckan har varit framme. Jag skulle aldrig låta en katt gå igenom en dräktighet med oönskade ungar... Bättre då att kastrera efter att hon har smitit eller vad som nu föranledde det hela.

• mammutten81

kaktusen, förstår vad du menar.
    Men undrade vad det hade med tråden att göra.
    Får man kattungar bör man låta de nya ägarna ta det beslutet, eller hur.

Sedan om det gällande sydeuropa så är nog alla medvetna om problemet där.

• Hjortrongull

Jag skulle just skriva som Bebis2005, med ett par undantag:
    Förordar KASTRERING av honkatten om man inte vill ha oönskade kattungar.
    Innan du säljer kattungen se till att träffa dom ett par gånger tex attt de först får komma och hälsa på kattungen & fara hem och tänka om de vill ha missen.
    Därefter gärna ett par besök till av de blivande ägarna. Då känner man oftast om de är seriösa eller inte & om man vill sälja till just de personerna.
    Skriv kontrakt med köparen av kattungen

• ressiwresseB

Det är en absolut MYT att honkatter borde ha en kull annars blir dem knäppa.

Tycker också att katter som inte ska användas som avelsdjur skall steriliseras/kastreras.

• solrosen83

men vem steriliserar katten som man fått gratis?

min syster (mamma betalade) gjorde det i allfall, katten måste var inomhus då någon vecka efter steriliseringen/kastreringen men sen när den fick gå ut på sina äventyr igen så for den typ rakt ut på stora vägen och blev överkörd. Man kan väl säga att pengarna for katten i A... Så för dem är det inget alternativ längre, 90? är mycket pengar för en flicka som fortfarande går i högstadiet. De har kvar en katt som är unge till den första katten. Fast min syster är inte blödig, det är ett villkor till att hon får ha katten kvar att hon själv gör av med oönskade kattungar.

• Hjortrongull

solrosen

Den som kastrerar sin katt är en högst ansvarsfull djurägare.
    Om man inte har råd så ska man inte heller skaffa sig ett djur.
    Släpper man ut sitt djur, så kan olyckor inträffa och något som man som djurägare får ta ansvar för.
    Det är ju inte kattens fel att den vart påkörd, utan de som öppnade dörren ut...

• solrosen83

Hjortrongull visst.. de försökte faktiskt sterilisera katten och de hade fått den gratis. Men mamma betalade en gång för streriliseringen, men det kändes så meningslöst sen när den ändå blev under bilen. Och katten hade varit utomhus katt hela tiden, bor på landet så det känns inte så fint med en inomhus katt då.

Och hur många som bor på landet har inomhuskatter? hmm... t.ex. i en ladugård så måste det finnas minst en katt för att ta råttor och möss.

jag startade den här tråden för att se vad det finns för alternativ och se vad andra har för åsikter...

• plum

Jag glömde att ge min katt p-piller och hon blev "uppvaktad" av en hankatt flera ggr

Jag åkte till vetrinären och steriliserade henne direkt innan det hunnit utvecklas några foster. Är inte säker att det va några, men jag ville inte ha kattungar.
    Visst dom är jättesöta men är olyckan framme och det inte va planerat så tycker jag man ska ta det så fort som möjligt.

• Jahaja

Jag håller helt med hjortrongull här.
    Har man inte pengar så ska man INTE skaffa sej djur, vare sej djuret är gratis i inköp eller inte.. De kan dyka upp mycket saker runt en katt som kommer kosta pengar, och är man inte villig att då betala för SITT djur så ska man F-n inte ha nått.
    Man får ta sitt ansvar, precis som man får ta sitt ansvar för dom djur man tillåter honan sätta till världen. Det är helt fel att djuren får lida för att folk inte vet bättre....

• Hjortrongull

Solrosen

Om man släpper ut sin katt så tar man risken att den blir skadad/dödad.
    Det har inget med om man tar sitt ansvar som kattägare & kastrerar för att undgå ovälkomna kattungekullar.

Din fråga är vad man ska göra med ovälkommna kattungar.
    För att helt slippa oönskade kattbarn så är kastrering det mest lämpliga utifrån djurets bästa.
    OM man får ovälkomna barn, så är det din skyldighet som djurägare och ansvarig för bebisarnas tillkomst att se till så de får bra & varaktiga hem.

• Cybermum

Ett djur har värde, dvs man betalar en symbolisk till mer när man skaffar ett djur.
    Man försäkrar, eventuellt ID-märker, har halsband på,ha ordenlig mat och utrusning till den.Man har tid för sin vän och steriliserar/kasterar innan olyckan är framme om inte önske målet är för unge eller valp!

Svar på tråden Vad är bäst om man får oönskade kattungar?