• Flerbarnstokan

byta tak och bygga ny innervägg???

har ju hittat det perfekta huset för oss från 1911 som dock har vissa skavanker

Vad kostar det att leja bort byte av tak med nya pannor etc? taket är ca 80 kvm och har ej lagts om sedan 1911...

Ett rum för lite har det också, men ett gigantiskt avlångt vardagsrum. Sätter man upp en vägg tvärsöver så vips har man ju ett rum till. vet ngn vad det kostar att leja bort? vi har tummen mitt i handen...

vill ju inte missa några kostnader när vi gör vår kalkyl.

• Svar på tråden byta tak och bygga ny innervägg???
  • annhan

Tips: Kolla på www.byggahus.se/forum - där hittar du det mesta, plus folk som har erfarenheter av priser.

~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • Pappa G

På ett tak i den åldern så finns det ju hög risk för skador även på underliggande material.

När du anger 80m² (som låter ganska lite) är det takytan, eller husets yta? Vad är det för typ av tak? Plåtarbeten?

Att sätta upp en lös innervägg är betydligt billigare.

• April 99

ni ska göra samma projekt som vi(dela av vardagsrum till 2 rum och taket ska bytas), fast vårt hus är byggt på 60-talet. Vet inte hur stort vårt tak är, hör till 100kvm/våning(kanske ger enuppskattning) ska byta betongpannor och de kommer kosta 98 tusen när vi lejer bort och då fixar de ALLT!sen får man ju ROT avdraget på det sedan...så vi får pengar tillbaka, görs det efetr den 1/7 (har jag hört) görs avdraget direkt. 30 % på arbetet (ej material då)tror jag det var .blir en hel del pengar tillbaka. kanske ger en handvisning iallafall...

Innervägg ska vi göra själva.

• Flerbarnstokan

April 99 skrev 2009-02-02 14:30:02 följande:

ni ska göra samma projekt som vi(dela av vardagsrum till 2 rum och taket ska bytas), fast vårt hus är byggt på 60-talet. Vet inte hur stort vårt tak är, hör till 100kvm/våning(kanske ger enuppskattning) ska byta betongpannor och de kommer kosta 98 tusen när vi lejer bort och då fixar de ALLT!sen får man ju ROT avdraget på det sedan...så vi får pengar tillbaka, görs det efetr den 1/7 (har jag hört) görs avdraget direkt. 30 % på arbetet (ej material då)tror jag det var .blir en hel del pengar tillbaka. kanske ger en handvisning iallafall...Innervägg ska vi göra själva.
    Vi har ju inte köpt huset ännu, sambon är där och tittar igen. Vårt tak är nog lite mindre, 76 kvm på varje våning, men 98 000 blir ju i alla fall mindre än 100 000 som vi funderat på och rotavdraget hade jag glömt bort att tänka på! Bra att du påminde mig. Är inte en vägg svårt?

Har du en aning om betong eller tegelpannor är att föredra? Suger åt mig all info. Får vi inte detta hus får vi ju något annat
  • Flerbarnstokan

Pappa G skrev 2009-01-29 11:46:57 följande:

På ett tak i den åldern så finns det ju hög risk för skador även på underliggande material.När du anger 80m² (som låter ganska lite) är det takytan, eller husets yta? Vad är det för typ av tak? Plåtarbeten?Att sätta upp en lös innervägg är betydligt billigare.
    Jo, det gamla taket är ju lite oroande. Skulle vi vinna budgivningen får vi se till att besiktiga vinden noga! Taket blir nog som du påpekar lite större, varje våning är 76 kvm. Jag är totalt nybörjare på detta trots att vi letat hus länge.
  • April 99

TS: under 100 för oss, men då har vi ju ett "yngre" hus så de kan ju dra iväg för er är jag rädd. Att sätta utt en vägg för vår del, känns inte så svårt.Beror väl på hur man känner. sen beror de väl på hur rummet i fråga ser ut och om man ska dra el i väggen och sånt ( de behöver nog inte vi. Vi ska dessutom "bila" upp till dörren på en befintlig vägg så vi slipper gå in via vardagsrummet och mista en helvägg där (blir den enda då vi har fönster åt flera håll.)

Svar på tråden byta tak och bygga ny innervägg???