• Stargazer

Byta mat till katt

Har alltid gett min katt som är 2½ år både torrfoder och blötfoder,men nu skulle jag vilja gå över till endast torrfoder,kan man göra det?Nån som vet?

• Svar på tråden Byta mat till katt
  • Majsan70

Klart att du kan, men kisse kommer säkerligen att protestera!

Själv ger jag båda delarna och de får mycket rått kött.

• Stargazer

Saken är den att det blir så mycket blötfoder man får kasta,för han är ju lite småkräsen o tycker mest om en nyöppnad burk!Så det känns som man kastar bort en massa pengar.Just nu har han inget av de dyrare torrfodren,men jag har provat lite av dom o han blir som galen när han får det.Tänkte därför att han kanske nöjer sig med torrfodret då,om han får den godare varianten.Hm...Vet inte...

• skorpionen80

Stargazer skrev 2009-01-29 12:36:22 följande:

Saken är den att det blir så mycket blötfoder man får kasta,för han är ju lite småkräsen o tycker mest om en nyöppnad burk!Så det känns som man kastar bort en massa pengar.Just nu har han inget av de dyrare torrfodren,men jag har provat lite av dom o han blir som galen när han får det.Tänkte därför att han kanske nöjer sig med torrfodret då,om han får den godare varianten.Hm...Vet inte...
    Ja, det kan du göra! Det är ju bättre för honom att få bra torrfoder än halvbra torrfoder och lite gammal blötmat ;)

Sen kan du ju köpa enportionspåsar blötmat när du vill skämma bort honom lite extra, det hinner väl inte bli gammalt?
  • Stargazer

Skorpionen80: Ja,det va typ så jag tänkte!Att man kan ge honom enportionspåsar då o då ist!Katter ska ju klara sig på att äta bara torrfoder,om det är rätt torrfoder vill säga!Ska testa o se hur han reagerar!

• skorpionen80

Stargazer skrev 2009-01-29 15:48:30 följande:

Skorpionen80: Ja,det va typ så jag tänkte!Att man kan ge honom enportionspåsar då o då ist!Katter ska ju klara sig på att äta bara torrfoder,om det är rätt torrfoder vill säga!Ska testa o se hur han reagerar!
    Ja, gör det! Jag har tre katter här hemma, varav den ena inte ätit blötmat på flera år. Innan dess blev han dålig i magen om han fick mer än någon tesked per dag. Nu vill han inte ha det alls. Och han lever och är frisk =)

De andra två här hemma har levt i någon månad endast på blötmat och de tyckte verkligen om det! Blev lite dyrt, men vad gör man inte när ens katt är sjuk... Det gick rätt bra att byta till torrfoder sen, de ville inte ha i början, men efter att vi bytt torrfodersort några gånger hittade vi en de ville ha. Det problemet verkar ju du redan ha löst iom att han tycker om det nya torrfodret, så det går säkert jättebra!!

En liten påminnelse om du inte redan hört det - gå över långsamt till det nya fodret, annars kan det vara jobbigt för lilla magen.
  • luddigamaskrosen

Måste rekomendera Purina´s Pro Plan. Båda våra katter är riktigt kräsna med mat (inga räkor, lax eller annat gott vill dom ha). Men dom älskar den maten och den är inte mycket dyrare om man jämför hur mycket blötmat man får ge mot mängden sånt foder dom får.
    Vi köper den på djurmagazinet.

Svar på tråden Byta mat till katt