• Bellabelize

Vad händer om man kör grejer som ska kemtvättas i tvättmaskinen?

Det har jag alltid undrat över. Och nu är det mer eller mindre akut efter en magsjukekräka som har sölat ner soffklädseln. Kemtvätten behöver en vecka på sig... så vad händer om man kör klädseln på fintvätt utan centrifugering?
    (Det är någon typ av ullklädsel från Ikea)

• Svar på tråden Vad händer om man kör grejer som ska kemtvättas i tvättmaskinen?
  • Junior mint

Den skall nog inte tvättas i vatten alls egentligen om det är kemtvätt. Men försök tvätta bort bara fläcken försiktigt för hand.

• Junior mint

Alltså om det är ull, så är ju risken att den krymper om du tvättar i maskin! Och det är kanske inte så bra med soffklädseln...

• Duckan74

Tvättade en stolsklädsel på handtvätt och den krympte.

• denna där

Ullklädsel kommer med största sannorlikhet krympa om du försöker tvätta den själv...

• Redstone

Måste du tvätta så tvätta för hand, det är minst riskt för skador då.

• Thursday

Den kan krympa, få ännu värre fläckar, tappa färgen, inte bli ren i alla fall... just med ull är väl risken överhängande att den krymper. Varför inte lämna in den och täcka över soffan med filtar i en vecka?

• Bellabelize

Hmmm, misstänkte att krympning kan vara en av riskerna. Tack för svaren!

• Fonzan

oj...jag har tvättat mycket kemtvätt i maskinen...har aldrig hänt ngt...men jag har väl haft tur då...

Har ju dock varit fullt medveten om att det är kemtvätt...
    men våran förra soffa vart som ny =)
    en hade samma sorts klädsel som IKEAS Tylösand, har även tvättat klädsel till Karlanda soffan vi hade, funkade oxå perfekt...

• Tristanya

vi har tylösand soffa från ikea o den klädseln vi har står det att den ska kemtvättas, men vi körde den i maskinen, gick jättebra, krympte inte alls.
    men då är det inte en ullklädsel, så det skulle jag inte våga köra i tvättmaskinen.

men det finns väl nått medel som man kan tvätta textilier, typ mattor osv med, kan man inte använda det på soffklädseln?

• Tecken

Har du typ ylleprogram på tvättmaskinen, så kan det funka - men jag skulle inte våga prova.

Textiltvätt/skumtvätt kan du ju prova med, men det kräver ju också vatten.

• denna där
    Fonzan skrev 2009-01-29 11:59:28 följande:
    oj...jag har tvättat mycket kemtvätt i maskinen...har aldrig hänt ngt...men jag har väl haft tur då... Har ju dock varit fullt medveten om att det är kemtvätt... men våran förra soffa vart som ny =) en hade samma sorts klädsel som IKEAS Tylösand, har även tvättat klädsel till Karlanda soffan vi hade, funkade oxå perfekt...
    Jag har också tvättat mycket som ska kemtvättas i maskin. En finkostym, min brudklänning, några jackor och så vidare. Det har fungerat toppen i de flesta fall (det var en slips som gick åt helskotta men den hade jag ingen avsikt att lämna in på kemtvätten ändå)
    Men när det gäller ylleklädsel till en soffa så är det ju ganska dumt att chansa. Krymper den har du förstört hela soffan liksom och får köpa ny klädsel (om det finns) och det kan ju vara lite onödigt...
Svar på tråden Vad händer om man kör grejer som ska kemtvättas i tvättmaskinen?