Sugen på att flytta utomlands
Någon mer som är i samma tankar?
Någon mer som är i samma tankar?
Vart vill du flytta då?
jag har bott utomlands..London 8 år. aldrig mer! men tja...kanske någon gång i framtiden!vem vet!
Hej!
Jag vill flytta någonstans runt medelhavet. Till södra Frankrike eller norra Algeriet eventuellt.
Vill gärna dela tankar med er som också vill flytta eller ni som kanske redan har flyttat.
Tankar, planer, hinder, att våga, längtan, ja allt!
Lisias mamma skrev 2009-01-29 11:28:12 följande:
Vad roligt!
Var vill ni någonstans?
På ett sätt känns det självklart att bara göra det, att bara lämna allt och flytta.
Har drömt hela mitt liv så länge jag kan minnas om att flytta till varmare breddgrader.
Det är väl bara att ta steget antar jag...
Å andra sidan tänker man naturligtvis, ska jag verkligen, är det verkligen rätt tid just nu. Ska jag lämna Sverige för alltid.
Det man frågar sig mest kanske är, ska jag våga?
Vart som helst
Nja, vi funderar på att åka genom sambons jobb. Finns lite olika alternativ. Tre olika kategorier länder.
1. Länder där man talar engelska.
2. Länder utan engelska, men kulturellt lika.
3. Länder med annorlunda kultur.
Själv är jag mest sugen på 1 el 3, men vi tar det vi får
Jag har bott i Usa 4 år och Spanien 1 år, så jag vet att jag gillar det. Sambon hoppas jag på att han gillar det, det är ju genom hans jobb vi kommer ha chansen. (Han vill inte ta tjänstledigt)
Vi vill alltså bara bo utomlands ett par år, inte för alltid.
Intressant, vilket land tycker du spanien hör till... kategori 1, 2 eller 3?
Jag är mest sugen på att flytta till Algeriet, men ev. kan det bli Frankrike beroende på jobb för min man.
Spanien tillhör kategori 2. Det gör väl egentligen alla länder i Europa utom Irland och Storbrittanien.
Helst vill jag prova på kategori 3. tex Indien, Kina, eller Japan, mest för att få prova på en annorlunda kultur. Bodde i Mocambique i 2 månader och det var jättespännande.
Men kat 1 är också högt på listan för då skulle det vara lättare att komma in i samhället pga att man kan engelska och det är ju aldrig fel att få träna sin engelska.
Innan finanskrisen var det tal om att sambon skulle få jobba utomlands, då var det Kina, Indien, Polen och Turkiet som var på tal. Alla länder har sina för och nackdelar.
Ett litet tips!
Under FÖRÄLDER/Utlandsförälder finns fler att "prata" med:
www.familjeliv.se/Forum-3-45/
Ok. Länken fungerar inte, ni får klicka er fram..............
Tack för tipset!
Inne på Allt för föräldrara finns ett bra snack för Utlandsföräldrar.
www.alltforforaldrar.se/snack2/forumdisplay.php&fav=fav
Jag har bott i USA i snart 14 år, min man är amerikan.
Jag drömmer också om att flytta utomlands, i alla fall något år. Men vi får väl se, maken verkar inte riktigt lika intresserad som jag är
Skulle vi flytta så skulle det nog bli USA.
Hej ser att de är en gammal tråd men undrar flyttade du till algeriet ? Är också intresserad nämligen
Samma här hörru… Jag har drömt om det i många år men jag har svårt att få in gubben på samma spår. Eller i alla fall land. Han vill fortsätta vara Bonde och det är inte helt lätt beroende på vart man flyttar så klart.
Men drömmen finns där och kanske en dag.
Eller… EN VACKER DAG blir det av. Frågan är när. Och vart.
Hur gick det för dig?
/Bondmoran