• Längtarbarn

Ngn mer från Karlstad som snart ska börja med IVF?

Hej!!
    Jag och min kille ska snart få påbörja vår första IVF behandling. Det har varit en lång väntan på provsvar men nu verkar det som att besked och datum för infomöte kommer till veckan. Äntligen!!! Finns det ngn mer från Karlstad som befinner sig i liknande situation? Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Ngn mer från Karlstad som snart ska börja med IVF?
  • Mulpa

Hej jag går också min förbehandling på fertilitet i Karlstad, just startat mitt andra IVF försök,
    du kan gärna kontakta mig om du vill.
    kramar Erika.

• Längtarbarn

Mulpa: Tack! :) Vad skönt med ngn som är lite mer erfaren. Som ny inom området finns ju så mycket frågor. Det verkar också som att det skilljer sig endel beroende på vart man bor vad gäller väntetider och så. Jag tycker att det känns som att vi får vänta så länge på vissa provsvar (min killes kromosomtest) Fick ni också det? Vilken klinik gör ni själva ingreppet på? Vi kommer antagligen välja Falun. Väntar så på att få ett datum för infomötet. Fick ni vänta länge på det efter att alla provsvar kommit? Hoppas ditt andra försök kommer att gå bra.
    Kram

• Mulpa

Hej igen!
    Jag vet inte om jag är så erfaren men jag har ju 1 IVF försöket i ganska så färskt minne då jag hade äggplock och återinförandet den 26 och 28 november.
    Testade negativ på testdag den 14 dec, NEGATIVT!

Igår onsdag 28/1 började jag spraya på nytt för nedreglering.
    Preliminärt ska vi på äggplock och ett förhoppningsvis få tillbaka ett fint befruktatägg vecka 10.

Vi har valt att gå i FALUN.

Dels för att jag är själv därifrån och hört mycket gott om dem samt att jag vet att det är en privat klinik som är bland de främsta i sverige!!
    Samt att de också har långtidsodling.
    Tyvärr kunde jag inte använda mig av den metoden då jag hade få och små äggblåsor sist. Samt att de bara fick ut 1 endaste jäkla ägg på mig!!! (men det befruktades perfekt men klarade sig inte tyvärr..)
    Jag svarade dåligt på all förbehandling och mediciner.

I vårt fall är det jag som är "orsaken"
    jag lider av kraftig Endometrios och har nedsatta äggstockar.

Men ändå har jag väl HOPP, även om det sviktar och svänger från dag till dag.

Vi har försökt att bli föräldrar i över 6 år.. men ingen har direkt tagit mig på allvar,
    förrän jag sökte vård på en ny kvinnoklinik i Karlskoga och fick en underbar läkare som ÄNTLIGEN tog mig på allvar.
    Hon satte mig på en tid för titthålsoperation och efter den blev det uppenbart vad som var fel för oss.

Hon skrev en remiss till Fertilitet i Karlstad och dit var det då tyvärr 6 månaders väntetid. (jag opererade mig i februari -08)

Den 10 oktober var jag och min man på första mötet i karlstad och träffade vår läkare och sedan gick det fort...
    så här i efterhand så kändes det nästan overkligt fort..

den 24 oktober började jag spraya och den 26 november var vi ju uppe i Falun.. så när du väl kommer igång tycker jag ändå att det ångar på.

Min makes spermaprov gjordes i Karlskoga på kvinnokliniken där hösten 07 i samma veva som jag utreddes.

Det är ju viktigt att man har en utredning klar som sedan skickas i remissen till Fertilitet i Karlstad,
    detta ska ju din läkare sköta som skickar din remiss till Fertilitet,
    men du kan ju också ringa och höra med dem om de mottagit er remiss och ungefär vad lång tid det är??

Hur gammal är du och hur länge har ni försökt?? (du behöver inte svara om du inte vill..) Vill du så kan du ju skicka ett privat meddelande om du inte vill skriva här.)

Vill bara tillägga också att vi inte bor i Karlstad utan 7 mil ifrån men jag tycker det ändå är nära så det var därför jag svarade på din länk.. *ler*

Hoppas höra av dig igen.

• Mulpa

PS!!
    jag lovar dig: FALUN ÄR ETT TOPPEN STÄLLE!!
    PERSONALEN ÄR SUPER!! ALLA ÄR VERKLIGEN FANTASTISKA!!
    OCH DET ÄR VÄRT DE DÄR 20 MILEN ENKEL RESA.. LÄTT!!

NU HAR JAG VÄL INGEN ERFARENHET AV NÅGON ANNAN KLINIK HELLER... MEN DE ÄR PRIVATA OCH VET VAD DE SYSSLAR MED,
    OCH DET MÄRKS. PROFFS.

DET FINNS EN LÄNK FÖR OSS SOM GÅR I FALUN,
    DU KANSKE BESÖKT DEN REDAN?? Där har du massor med underbara tjejer/kvinnor som precis som vi bara önskar en enda sak..

Nu ska jag inte påverka dig för mycket,
    men jag tror inte att du skulle ångra dig om du väljer Falun.

Till och med min läkare sa att det är ett mycket bra val,
    och att Falun sällan trasslar eller krånglar och de har ingen kö.

Örebro däremot har jag hört flera skräck exempel på då de typ dagar innan äggplock ringt och avbokat för att de inte kunnat ta emot osv...
    och så har patienten fått avbryta hela förprocessen och invänta en ny mens för att sedan få lov att börja om med alla mediciner igen för att de har SABBAT det!!

Och jag lovar dig tjejen utan att va elak eller skrämmas:

Du vill inte jätte gärna börja om med alla sprayer och sprutor..

DET ÄR INTE EN DANS PÅ ROSOR,
    och det kräver nog ändå att man står med båda fötterna på jorden och har ett starkt och verbalt förhållande!!
    att man kan prata och gå igenom det tillsammans så gott det går..
    då mannen ju faktiskt blir ganska så "oviktig" fram till äggplockningsdagen då han ska lämna sperman och besöka det där emenenta "Herr-rummet"

Men jag tror det är viktigt att försöka få mannen att ändå vara delaktig under tiden fram tills dess och efter också...

Att man pratar och han får "ta hand om en lite"...

I vårt första försök så "gled vi ifrån varann" lite...
    vi ska inte upprepa det nu har vi kommit överens om.. vi får väl se hur det går.

kram

• Längtarbarn

Mulpa: Tack igen för ditt utförliga svar. Vilken bakgrund du/ni har! 6 år är lång tid. Vad skönt att äntligen ha fått komma igång med behandling. Vi väljer också Falun för min kille kommer där uppefrån. I vårat fall är det hans spermier som är få och dåliga. Jag är 25 år och han är snart 33. Vi har försökt i drygt ett år men jag har längtat efter barn så länge jag kan minnas. Denna väntan är så otroligt jobbig. Men som du säger, när man väl kommer igång går det säkert fort.
    Vad spännande med ett förhoppningsvis lyckat äggplock vecka 10. Det är inte långt tills dess :)

• Mulpa

Hej,
    jo vi har lite i bagaget.. Jag har ju dock alltid vetat att det är något fel på mig.. då min man redan har en son på 9 år.
    Han bor hos oss varannan vecka och har ju funnits i mitt liv sen han var 3 år.. men det är ändå aldrig detsamma som ens eget barn.

Jag älskar honom verkligen och jag gör allt för honom men min högsta dröm är ju att få bli mamma till ett gemensamt barn..
    där vi får vår familj tillsammans.

Kanske en dag lyckan ler mot oss också..?

Ja denna väntan och längtan kan verkligen driva en till vansinne.. och överallt ser man barn, bebisar, barnvagnar och gravida magar.. IBLAND BLIR DET FÖR MYCKET!!
    Man vill ju bara få uppleva allt det där själv!!

Ja visst går det väl rätt så fort när man väl kommit igång..
    men om det bara gick att slippa alla dessa hemska mediciner bara.. HORMONRUSNINGAR och ställer kroppen helt ur spel... jag skulle aldrig göra allt detta om det inte vore för vår starka önskan om ett eget litet barn.

Vecka 10 kommer nog strax, bara att det känns långt just nu..
    sprayar och tycker det är jobbigt.
    Jag gillar inte att ta nässpray när jag är förkyld heller... tycker det är super obehagligt.
    Sprutorna där emot som jag kommer att börja med troligen den 18 februari.. är däremot inga bekymmer..
    det är inte mysigt att spruta sig själv i magen men efter typ 2 kvällar så känns det som vardag..

Om det blir Falun vecka 10 så kommer vi att fira vår 4åriga bröllopsdag där uppe på IVF.. haha..

Kanske är det ett gott tecken?? Vem vet??

Kanske blir det världens bästa bröllopspresent?? Vem vet??

Sköt om dig och hoppas höra av dig snart igen.

Du får skicka privat meddelande med om du vill.

Kram Erika.

• sweetie78

hej arvika här.. men gör det i kd .. å ska till örebro v 7 nu ..bar aen vecka kvar ...första gången me denna kille...2 ggr me mitt ex ....neg blev det då ...
    så ja hoppas på att ja får ett positivt denna gång :)...

hur går det för er ??????????????????

• Mulpa

Hej,
    va kul att höra ifrån en till från Värmland.
    Alltid kul att följas åt och peppa varandra.

Jag hoppas verkligen att det kommer att gå bra för er nu.
    Håller alla tummar och tår!!

Har du börjat med sprutorna??

Jag och min make valde Falun då jag själv kommer där ifrån och jag bara hört positivt om personalen där,
    så örebro var aldrig med i vår tanke ens trotts att det ligger så nära oss,
    vi bor i kristinehamns området så visst hade det varit när och bekvämt.

Dock intresserade jag mig mycket för Faluns Blastocyst odlingsmetod.. långtidsodling 5 dagar..
    men tyvärr visade det sig att vi inte kunde göra en sådan då jag är så svårstimulerad och inte hade så många och stora äggblåsor och det visade sig ju senare att de bara fick ut ett endaste jäkla ägg..
    det blev dock fint befruktat och var ett så kallat guldägg enligt min överläkare i Falun,
    men nope.. det ville inte bo kvar hos mig och jag måste väl se det så att det troligen var något galet...

Ja ja.. nytt försök nu.

Sprayar och puffar för fullt... men gillar inte sprayen.. usch.

Hatar nässpray över huvudtaget. Värsta tänkbara medicin enligt mig.

Men det är bara att försöka tänka positivt och hoppas på tur och lycka..!!

Du behöver inte svara här men vet du vad som orsakar er barnlöshet..
    du får jätte gärna svara personligt meddelande istället om du inte vill att alla ska läsa.
    och vill du inte svara alls så accepterar jag det naturligtvis.

Sköt om dig och hör gärna av dig. Vill höra hur det går för er.

Stora Starka Styrkekramar till dig och din sambo.

Kram

• Satin

Hej på er!!
    Läser här då jag bor i Karlskoga o tyckte det var nära nog ;) (hoppas det är ok?), men går i örebro och blir lite nervös nu när det verkar få så dåliga betyg...... Ska snart påbörja vårat tredje försök och har prel. ÄP v.11... Blir tokig på denna väntan!!! Vad gör ni för att få tiden att gå fortare???

• Mulpa

Hej på dig Satin.
    Klart du hänger med oss!!
    Jag kan inte bedömma örebro för jag har ju inte varit där..
    utan anledningen var så här:

Att när vi i höstat gjorde vårt första IVF så rekommenderades vi av vår läkare i Karlstad att överväga och känna efter hur vi ville och vart vi ville få vår behandling gjord.. och det var hon som berättade att just då i den tids period som vi var då var det mycket krångel med att de ställde in tider osv..
    DET behöver då absolut inte vara så nu..
    så det tycker jag att du ska släppa totalt och lita på dina läkare och deras kompetens.

För alla som jobbar med detta är kompetenta!! Det vet jag!!

Bara att jag hade fler referenser just om Falun eftersom jag själv är uppväxt där och har flera vänner som gjort sin behandling just där.

Och vi som går i Karlstad får ju välja Örebro, Uppsala eller Falun.

Jag har just börjat spraya för mitt 2:a försök som du säkert redan läst.. vi har preliminärt ÄP v.10
    och jag håller med dej,
    tiden kan driva en till vansinne!! USCH!!

Det är inte en dans på rosor det här!!

Men här kan vi iallafall stötta och finnas för varandra och det har jag iallafall kännt ett stort stöd i.
    Hoppas du också gör det!!

Många Styrkekramar till dig.

Svar på tråden Ngn mer från Karlstad som snart ska börja med IVF?