• anro

Gamla köksluckor - måla själv eller anlita firma?

Behöver tips.

Vi har gamla köksluckor (Marbodal standardstommar). Jag vill måla dessa men vet inte om det är någon hit att ge sig på själv. Nån som har efrarenhet?

Jag skulle föredra att anlita någon som gör det, men har inite hittat en enda firma som gör det, någon som vet någon som målar/lackerar köksluckor? Helst i närhäten av Stockholm.

Någon annan som har sköna tips på hur man hottar till köket? Jag vill skapa en lantlig feeling.

Dessutom undrar jag om det finns någon av er som har en bra lösning på att bli av med den fula och omorderna krydhyllan vi har placerad över köksfläkten. Kanske man kan sätta nån panel över och liksom nöja sig med det? Nån som har tips?

Tack för att du tog dig tid att läsa...

• Svar på tråden Gamla köksluckor - måla själv eller anlita firma?
  • Kalaspuffen

Jag målade om våra standard-Marbodal-luckor i vår gamla lägenhet. Jag fick rådet att först rugga upp ytan med fint sandpapper, därefter måla ett lager med häftgrund (viktigt!) och därefter med den kulör man vill ha. jag använde en liten roller. Blev skitbra!

Lycka till!

• Karisma

Kalaspuffen-> Måste fråga, är det här köksluckor som har som en plastad yta. Det har nämligen jag och jag skulle vilja måla om dem. Men vet inte om det går.

Anro-> Jag har funderat på att sätta nytt kakel ovanför diskbänken..Det ska ju inte vara allt för svårt att klara själv.

Det finns visst ngt man kan klä om gamla vita tråkiga skivor på diskbänken i fina färger. Finns att köpa på färgaffärer. Jag ska se efter vad det är...Kram K.

• anna mamsing

varför inte göra det själv, jag och min sambo kaklade om, la klinkers och bytte bänkskivor i vintras. å vi är så där lagom händiga:) det finns jättemycket kul man kan göra, såga ut en fyrkant i en av luckorna och sätt in en glasskiva, sätt upp ett fint tygstycke över fläkten, eller så kan du kanske sätta upp en lucka där också. det finns jättemycket att göra med lite fantasi...

• uniMog

Det jag hört är att det blir svårt att få en bra yta på just köksluckor (alltså såna standardluckor lackade liksom, inte rena träluckor) och att de rekommenderar att man sprutlackar dem på någon firma. Men det är klart att det går att göra själv

Kryddhyllan borde ni väl kunna dölja bakom en "skåpslucka" i samma stil som resten av köket tex? (träskiva som målas och med ett handtag på)

• Monstermamman

Angående att måla luckor så skulle jag skruva ner en lucka och ta med till närmsta färgaffär och fråga hur man ska gå tillväga, där borde dom veta vilka färger som fäster och passar och hur du ska gå tillväga!
    Lycka till!

• Glass
    Våra luckor är naggade och träet under har svällt lite. Är det bara att slipa ner det och grunda och måla över tror ni?
    De har dessutom en djup skåra mitt i, blir det inte jobbigt att rolla då?
  • Monstermamman

Glass:
    Jo det skulle jag säga!
    (jag har ingen aning)

Men med skåran skulle jag nog pröva att måla den med pensel (om det är en smal skåra) och sen rolla över resten för det kan nog kanske bli svårt att nå ner i skåran med rollern att det täcker ordentligt.

• Alicat

lite OT men jag såg nånstans ett ips om att bygga en kryddhylla på insidan av en skåpslucka, supersmart!

Vet inte hur det funkar att måla på plastade luckor, tror det bästa är om du tar en till färgaffären och ber dem om råd. Ett annat alternativ är att satsa på helt nya luckor.

• Glass
    Vi köpte faktiskt några stålkonstruktioner på ikea som vi satta upp på insidan av fläktskåpet.
    Mycket smidigt faktiskt
    Magnetlist för knivar har vi på insidan i ett annar skåp
Svar på tråden Gamla köksluckor - måla själv eller anlita firma?