• tii

Hur sluta bita runt och på naglarna???

Jag har bitit på naglarna i hela mitt liv, har försökt sluta tre miljarder gånger kanske. Men faller tillbaka JÄMT.
    Det värsta är att jag biter på nagelbanden och runt naglarna med. Det är skitäckligt.
    Nu har jag sår på varenda nagelband som svider och är svullna.

Jag biter utan o tänka mig för, värst är när man kollar på film, läser eller gör annat så man sitter still.

Tips?

(nagellack och stopp&väx verkar inte heller funka)

• Svar på tråden Hur sluta bita runt och på naglarna???
  • Balehead

Samma här (nästan). Har varit bitfri i flera år, och så kommer det tillbaka på grund av en alldeles för spännande bok som jag fick i julklapp. Det som funkade bäst för mig första gången jag slutade, var att sätta på lösnaglar. När de hade suttit på så länge att man var tvungen att ta bort dem så hade en del av vanan brutits.

• Brollie

Hm, om man ska bryta en vana är det bra att byta den mot en annan... så gör nåt annat än att bita!
    Unna dig nåt när du är duktig, även om det _bara_ är en dag som du inte rört naglarna.
    Fixa med dem, även om det inte funkat innan med lack, filar och påbyggda naglar så kan man alltid försöka ändå! Smörj in händerna, ta hand om dem.

• Sessilou

Känner en som sätter enbit kirurgtejp på varje finger när hon biter som värst!!

för mig funkar nagellack, men så biter jag inte runt naglarna heller.

ibland faller man tillbaks dock!

There is no spoon=)
  • Tirilk

Min kille köpte "stop ´n bite" (tror jag att den heter) som jag kletade in hela fingrarna i. Nackdelen var att man inte kunde äta godis utan papper. Och egentligen fungerade det nog inte! Vanan kom tillbaka snabbt...

Nu har jag slutat sen jag blev gravid och mår illa hela tiden. Något bra med det iaf...

Skönt att se att flera har problem med bitandet på fingrarna!

• Lilla Lotta

Antar att du redan vet hur naglar och nagelband ser ut i microskop (alla skumma djur och bakterier som finns där). Det kanske kan var något annars att ta en titt på i avskräckande syfte.

• Rauur

Jag har varit en nagelbitare, eller det kommer i perioder fortfarande.
    Jag har bitit sedan jag bar runt 8 kanske, både på nagelband och runt om..

Men hösten 07 slutade jag att snusa och någon månad efter det märkte jag att jag hade börjat fått vitt på naglarna :P Då hade jag slutat helt plötsligt.. Jätte konstigt!
    Men de höll kanske ett halvår.

Nu har jag fåttlånga naglar igen efter att ha bitit ett tag..

Har ingen aning hur jag slutade.. men de var i samband med att jag slutade snusa så jag måste ha vart riktigt koncentrerad:P

Framför tvn å en bok är ju värst! :P

Svar på tråden Hur sluta bita runt och på naglarna???