• stjärna4

Lapisering av naveln!

Var på BVC igår och hon lapiserade min dotters navel.Får inte tag på henne idag då jag glömde fråga om jag ska ta med tops för att hålla torrt som innan och om hon kan bada?Finns det någon som vet som kan hjäpa mig!Måste också fråga om det verkligen kan vara hygieniskt då hon tog upp den ifrån en låda tog lite sprit? på och gjorde lapiseringen och satte tillbaka locket och lade ner den igen!Tycker det skulle bli en massa skit på den som inte kan vara bra att nästa barn får i sin navel men det tar kanske spriten bort!Det är väl jag som inte förstår mig på det kanske men tycker att det skulle vara något engångs!!

• Svar på tråden Lapisering av naveln!
  • Aros

Min yngsta son fick det på sin navel, han skulle undvika att bada i 2-3 dagar efteråt. Vi skulle ta en fuktad tops och ta bort det svarta runt om. Låter inte så hygieniskt det er sköterska gjorde, kan inte minnas att våran gjorde så (jag är något av cleanfreak så jag hade reagerat), men det är säkert ingen fara.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • FriSam

BVC gjorde på min son med, hon sa att jag skulle tvättamed tops o sprit (klorhexidsprit) och jag fick med ett provrör med det hem.
    Så jag topsade nån gång varje dag, så som man gjorde med vatten innan navelstumpen lossnade.
    Spriten gör att det inte blir infekterat, sonens navel blev helt normal på ett par dagar.
    Du kan bada din dotter, torka med tops sen bara.

• Veravip

Min BVC dam sa att jag inte skulle bada dottern på några dagar. Hon fick lapis på sin navel i tisdags.

• Molta

Min dotter har lapiserats i flera omgångar och om det ser torrt och läkt ut så går det bra att bada. Om det "såsar" finns det ju risk för infektion.

Och ja, spritningen av den där grejen tar bort ev. bakterier så det borde inte vara någon fara för att det sprids mellan olika navlar.

• Veravip

Nu har min lilla flickas navel blivit ilsket röd.. skall till bvc o kolla upp det idag.

• Veravip
    Svar på #7
    Var på bvc och då såg det naturligtvis inte alls lika rött ut längre... Men sköterskan sa att det var ok att komma in med alla slags krämpor o prickar o annat som oroar! Tur!

Jo det läkte jättefint sa hon, och det röda kommer lägga sig snart.

Sköönt!
  • stjärna4

Det var ju skönt att det läker fint!Måste bara fråga dig om din BVCsköterska gjorde lapiseringen så som jag beskrev att min gjorde?Det är säkert så att spriten som hon torkade av "pennan" med tar bort alla eventuella bakterier men jag skulle ändå vilja veta om din gjorde likadant!!

Svar på tråden Lapisering av naveln!