• Fru Petersson

Någon med erfarenhet av "sluta röka-tabletter"?

Jag skulle vilja ha lite info om dom här tabletterna som finns på marknaden nu. Champix eller vad dom hette...

Alltså hur folk upplever dom, fungerar dom bra osv. Inte bara rent fakta för det finns att läsa om på nätet. Utan riktiga människors erfarenheter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av "sluta röka-tabletter"?
  • Fru Petersson

Någon som vill berätta?

• kaosmaskinen

Jag åt inte champix men däremot Zyban som inte har lika god dokumenterad effekt om jag minns rätt och jag röker inte, men snusar. Hur som helst, nikotinsuget förvann fortare än jag trodde och jag slutade innan planerat. Problemet var bara att jag blev rätt stirrig av dem, uppvarvad liksom. Sov väldigt lite, åt ännu mindre och kände mig helt hyperaktiv. Det var ju förstås inget problem i början, tvärtm fick jag rätt mycket gjort, men tillslut gick det inte ihop med mina studier som kräver koncentration och lugn i kroppen så jag slutade med tabletterna och började tyvärr snusa en tid senare.

• bellanbus

Min svåger fick dem utskrivna (om det var exakt det märket vet jag inte), men han använde dem och lyckades sluta utan problem.

• Fru Petersson

Tack för era svar!
    Det gäller min man det här, fast han hade tänkt att sluta röka men fortsätta snusa bara. Fast om han skulle få tabletter så kanske han kunde sluta med båda?
    Får man dom utskrivna på en vårdcentral?

• kaosmaskinen

Jadå, husläkaren skriver ut. Man ska väl vara försiktig om man tidigare haft depressioner eller har högt blodtryck. De är rätt dyra dock...men inte lika dyra som nikotin

Fru Petersson skrev 2009-01-29 19:14:50 följande:

Tack för era svar! Det gäller min man det här, fast han hade tänkt att sluta röka men fortsätta snusa bara. Fast om han skulle få tabletter så kanske han kunde sluta med båda? Får man dom utskrivna på en vårdcentral?
  • maximum

Jag åt champix dec.07.
    Funkade kanon. Utgår från att han fått info om hur de verkar mm?
    Men mådde fruktanväst illa och spydde. Så läkaren skrev ut svagare tabletter typ 1/2:a som funkade bättre.
    Slutade röka på 5:e dagen och har inte tagit ett bloss sen dess.

• Fru Petersson

maximum skrev 2009-01-29 19:27:35 följande:

Jag åt champix dec.07. Funkade kanon. Utgår från att han fått info om hur de verkar mm? Men mådde fruktanväst illa och spydde. Så läkaren skrev ut svagare tabletter typ 1/2:a som funkade bättre. Slutade röka på 5:e dagen och har inte tagit ett bloss sen dess.
    [/citat]

Nej han har inte fått någon information alls eftersom jag hörde talas om dom här tabletterna igår. Det är mest jag som är intresserad av dom åt honom om man säger så.
    kaosmaskinen skrev 2009-01-29 19:22:50 följande:
    Jadå, husläkaren skriver ut. Man ska väl vara försiktig om man tidigare haft depressioner eller har högt blodtryck. De är rätt dyra dock...men inte lika dyra som nikotin Fru Petersson skrev 2009-01-29 19:14:50 följande:
    Hur dyra är dom då? Ska man äta dom länge? & sen trappa ner eller hur gör man?
  • Fru Petersson

Man blir ganska rädd när man läser om dom olika biverkningarna som man kan få... Fast så är det ju med alla slags mediciner.

• maximum

Tror dom kostade 400. Men har man råd att röka så har man råd att sluta.
    Man ska enligt läkaren äta tabletterna i 6 veckor.
    När man börjar äta dom så ska man fortsätta att röka. Till mig sa dom 2 veckor. Men som sagt så slutade jag på 5:e dagen för ciggen smakade absolut ingenting och den gjorde ingen nytta heller så jag ville inte röka längre.
    sen slutade jag nog med tabletterna efter ca 2 veckor. Tyckte inte dom behövdes.
    Många gör som jag gjorde. Slutade röka tidigare och slutade med tabletterna tidigare. Men sen är det nog olika hur bereonde man känner sig mm.

• exiteme

Jag slutade röka med Champix. Gick superlätt. Enda nackdelen var illamåendet (30 minuter morgon och kväll).

Svar på tråden Någon med erfarenhet av "sluta röka-tabletter"?