• Allis69

Går det att spara stamceller från navelsträngen i Sverige?

I USA sparar ju väldigt många sina barns stamceller i form av blod från navelsträngen, som tas vid förlossning. Detta för att kunna använda barnets stamceller till barnet eller syskon som kan behöva detta vid olika sjukdomstillstånd. Hur ser det ut i Sverige? Är det möjligt att göra detta här också?

• Svar på tråden Går det att spara stamceller från navelsträngen i Sverige?
  • Hannah74

Som jag fattat det så kan man anmäla sej till att lämna i sverige, vissa sjukhus och om man föder dagtid.
    Men inte till sina egna barn utan till en bank. Så man hjälper andra.

Nu är vår lille pojk äntligen här-världens vackraste! Och i april får han en lillasyster!
  • Allis69
    Svar på #1
    Tack för ditt svar. Hörde på omvägar att det skulle finnas möjlighet att spara "sina" stamceller hos något privat företag även i Sverige, men det kanske inte stämmer?
  • Hannah74

det vet jag inte, men tror inte det. jag sökte på google, skrev in stamceller navelsträng sverige och fick en massa bra länkar.

Nu är vår lille pojk äntligen här-världens vackraste! Och i april får han en lillasyster!
  • Allis69
    Svar på #4
    OK, tack för tipset! Ska göra samma sak och se vad jag hittar!
  • mathias120

Hej
    Det finns över 150 biobanker runt om i världen som erbjuder föräldrar att spara sitt barns navelsträngsblod för framtiden. Dessutom finns det cirka 30 altruistiska (dit man endast kan donera navelsträngblod,blodet görs sedan tillgängligt för behövande).
    I Sverige finns en donationsbank i Göteborg. Möjligheten att donera ges endast i Göteborg och är även där begränsad.

Jag tycker att det är väldigt viktigt att folk donerar då navelsträngblod kan användas istället för benmärgstransplantation som både innebär större risker och ett ökat lidande jämfört med navelsträngsblod.

Jag tycker dessutom att föräldrar ska ha rätt att spara sitt barns eget navelsträngsblod för barnet eller föräldrarna. Då bör hela proceduren bekostas av föräldrarna.
    I dagens artiklar hittar vi två användningsområden för navelsträngsblod:
    för behandling av ärvda sjukdomar som:
    www.expressen.se/1.1437990
    behandling av MS: www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp&nyheter=1&artikel=2601660

Det finns flera kliniska studier för att bota och behandla barn med sitt eget navelsträngblod. Exempel är Cerebral Pares (CP) och Diabetes typ 1. (www.clinicaltrails.gov)

Jag är väldigt insatt och kan gärna hjälpa till med svar.

• mathias120

www.clinicaltrials.gov
    sak det vara och inget annat. Ber om ursäkt.

Vill tillägga lite om sen avnavling. Det finns idag väldigt mycket data som pekar på fördelar med både sen och tidig avnavling. Om man genomgår en normal graviditet med normal förlossning så tycker jag att man bör avnavla sent, efter det att pulseringen i navelsträngen avstannat.

Om man vill donera eller spara navelsträngblod så bör man avnavla tidigt för att få så mycket blod som möjligt. I Sverige har vi navlat av tidigt i flera årtionden utan problem. Läser man de internationella rapporterna så framgår det att skillnaden är ytterst marginell och att det finns ökad risk för gulsot om man navlar av för sent, det kan i sin tur leda till hjärnskador om det lämnas obehandlat.

Det går att kompromissa men barnet klarar sig utmärkt utan det blod som finns kvar i navelsträngen och moderkakan direkt efter förlossningen.

• Esa

Jag har läst mycket om sen avnavling och vad jag har förstått så innehåller det blodet som finns i navelsträngen och moderkakan T-stamceller som är viktiga mot tex cancer. Om man gör tidig avnavling så går barnet miste om ca 2 dl blod vilket är väldigt mycket för en liten bebis. Så visst är det bra att man kan donera detta blodet men samtidigt går ditt eget barn miste om dessa T-stamceller som motverkar cancer... För ett år sedan ändrades rekommendationerna från tidig till sen avnavling och nu har många sjukhus börjat med sen avnavling igen. Det finns en kvinna här inne på familjeliv som är väldigt insatt i detta. Ska kolla upp länken till hennes tråd.

• mathias120

www.transfusionsmedicin.se/SU/4/Laboratoriemedicincom/Laboratoriemedicins-verksamheter/Klinisk-Immunologi-och-Transfusionsmedicin/Nationella-biobanken-for-navelstrangsblod/

Är en väldigt bra sida.

Ett litet vetenskapligt påhopp. En viss typ av T celler kan ge upphov till cancer Treg och en viss typ kan leda till autoimmuna sjukdomar Teff.

Immunologi är inte lätt men det finns fördelar med att barnet får tillgång till allt blod precis som det finns fördelar med att avnavla tidigt. I Sverige är tidig avnavling inget hot för ett barn men om inte blodet ska tas tillvara, varför inte låta barnet få det.

Stamcellerna i navelsträngsblod räddar också liv på andra. Det är ingen tvekan om att barn klara sig bra utan det resterande blodet från moderkaka och navelsträng men för ett syskon med leukemi kan det vara skillnad på liv och död...

Svar på tråden Går det att spara stamceller från navelsträngen i Sverige?