• Banana82

Arbete i Tallinn

Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet från Tallinn som har bott och arbetat där ett tag. Hade intervju idag med ett företag där jag sökt jobb och som i så fall innebär placering i Tallin. De lät väldigt intresserade så skulle jag bli erbjuden tjänsten så funderar jag lite på levnadskostnader och hur det överlag är att bo där Lönen är inte den bästa men tydligen ok enligt estniska mått mätt, klarar man sig på 12000 (eller 10000 om boendet dras från de 12000 och inte innan dem) kroon eller är det tight.

• Svar på tråden Arbete i Tallinn
  • Drakfisk

Jag vet inte hur det är att jobba i Tallinn, men lönen du blivit erbjuden är verkligen inget att hurra för!

12000 EEK är 8134 SEK
    10000 EEK är 6778 SEK
    Medellönen i Estland: 11 336 EEK

Jag hittade en sån här sida om jobb i Estland: www.tta.ee/index.php
    En annan sida för utlänningar som jobbar i Estland, läs mer där:
    www.expatexchange.com/net.cfm

Prisnivån i Estland är inte så låg som många tror, t.ex. smink och kläder av kända märken är priserna ungefär som här. Mat och liknande är billigare.

Inflationen i Estland är HÖG, vilket alltså innebär att priserna höjs hela tiden (inflation betyder ju generell prishöjning, enkelt uttryckt). Vidare så tillämpar ju Estland ett system med s.k. flat tax rate på 21 % (dvs. alla betalar 21 % i skatt)

Svar på tråden Arbete i Tallinn