• Ebbbba

Huvudet tippar framåt i bilstolen....

Min dotter (4 mån) har börjat att tippa fram huvudet så hon sitter med hakan i bröstet när hon åker i bilstolen... (akta graco med bas). Vi har provat olika bilar men det hjälper inte. Är det någon mer som har det problemet?

• Svar på tråden Huvudet tippar framåt i bilstolen....
  • Alvi

...när hon sover eller...? Om det är när hon är vaken kan det vara för att hon har upptäckt en ny rolig grej att pyssla med...

• Ebbbba

Nä när hon sover oftast, och det ser inte ut som att hon gillar det alls...

• Alvi

Testa att ta en tygremsa och bind runt huvudet och stolen när hon har somnat... Så är det för min dotter med... Fast hon är 14 månader...

• vivianne

Min gör också det. Hon böjer sig framåt och leker med bältet eller sina fötter. Är vi två i bilen försöker passageraren leka med henne och hålla leksaken högt upp så att hon böjer upp huvudet. Vet inte vad man kan göra mer men lyssnar gärna på tips.

Försöker trösta mig med att det inte SÅ långt som huvudet hade åkt bakåt vid en ev. kollission

• Joddlarböna

Vi har samma problem och vår dotter är 18 månader. Och emellanåt så faller huvudet åt sidan och ned - hon ser ut som en trasdocka. Vi har stolen (Britax Freeway) med så hög lutning som är tillåten men hon trillar ändå framåt/åt sidan med huvudet när hon somnar.

Vi har tyvärr inte kommit på någon lösning så jag kommer att följa denna tråd med stort intresse.

Vi provade Gracos bilkudde men det fungerade inte alls - hur obekvämt som helst och jag vet inte riktigt hur det var tänkt att den skulle fungera egentligen.

Sisu - binda runt huvudet? Vet inte riktigt om jag vågar det. Ifall det skulle kasa ned mot halsen. Vi har dottern baksätet.

• Alvi

Nej, om ni sätter tyget runt pannan o knyter så sitter det där det sitter... Osså kan man ju kika då o då....

• sugaboo

Trodde jag var ensam om det. när hon är vaken vare sig det är i famnen,babysitter eller bilbarn stolen. VARFÖR gör dem så.Är det att dem tränar nacken eller vill dem sitta upp ordentligt??? fattar inte! det ser ju inte bekvämt ut...

• Ebbbba

jag tänker pröva sisus råd! det ser ju för läskigt ut när de hänger med nacken!

• Joddlarböna

Sisu - jag satt och tänkte på din idé och kom på en variant på den. Jag ska försöka knyta fast en keps i lämpligt läge i stolen och när hon har somnat så kan man ju lirka in huvudet i kepsen!

Det fungerar i min tankevärld... vi får väl se hur det går i praktiken...

• Alvi

Joddlarböna: Joo... har suttit o fnulat på din idé ett tag nu.... det låter ju bra.... men det låter inte som att det skulle vara idealiskt...
    Kanske nåt... djupare... typ en mössa... ? *fantasin skenar iväg*

Nån liten hätta man kan snida till, med dragsko....??? För kepsen är ju lite hård, den kanske är ivägen när barnet är vaket...?

• guffen

Samma stol, samma problem fast grabben är betydligt yngre (1,5 månader). Tipset med tygremsa verkar smart.

• Iia

Min dotter gör oxå så!! Undrar varför..hmmm...
    Ska försöka fillura ut nåt, blir supernervig när man åker själv med henne i bilen.

• Kroky

Det finns uppblåsbara nackkuddar att köpa på babyproffsen! Man har dem framåtvända hos små bebisar ock bakåt hos större barn! Bra stöd när de sover!

• Ebbbba

Kroky: är det sådana som ser ut som U:n?

Tack för alla idéer, verkar ju vara många som har problemet...

• Ananak

har samma bilstol och samma problem... fast jahg ser det inte som ett problem.. han sitter så när han sover men annars sitter han vanligt med huvudet...

• Joddlarböna

Sisu - Sant... keps är nog för hård. Hmm... nån liten mössa är nog, som du säger, bättre!

Kroky - det är en sådan U-formad kudde som vi har prövat, men den hindrar henne inte från att tippa framåt. Dessutom så fick vi inte till kudden i nacken riktigt. När hon hade den runt nacken så liksom puttade den fram hela nacken/huvudet vilket gjorde att hon fick en ännu sämre ställning. Eller kudden ska kanske ligga så att barnet kan stödja hakan på det? *fattar inte* Vi prövade nämligen att ha den så att hakan var i öppningen i "U-et".

• maja3

Tycker det verkar tveksamt att binda en tygremsa kring barnets huvud...även om tanken var god o det fungerar bra. Skulle detta vara säkert vid kollision så skulle definitivt barnbilstols-fabrikanter ha kommit på detta för många år sedan.
    Skulle kunna tänka mej att det är direkt farligt, vid en kollision. Ring åtminstone o kolla upp med tex trfiksäkerhetsverket eller likn. innan ni provar !

Svar på tråden Huvudet tippar framåt i bilstolen....