• Angel in sight

Ska rötterna på Orkidéen ner i krukan när de börjar växa utanför?

Jag älskar mina orkidéer, de är de enda blommorna jag lyckas hålla vid liv. Därför vill jag ta hand om dem på bästa sätt Glad. Efter ett tag verkar rötterna leta sig uppåt och växer alltså utanför krukan. Ska man försöka få ner dem igen bland "barken" och de andra rötterna? Jag har inte tänkt på det förut men nu på ena orkidéen börjar rötterna utanför krukan skrumpna ihop.

• Svar på tråden Ska rötterna på Orkidéen ner i krukan när de börjar växa utanför?
  • jmmm

e säkert luftrötterna du tnker på o de skall vara ovan jord, när de skrumpnar så gör de , emn de komemr nya efterhand

• Angel in sight

Jag hade ingen aning om att det var luftrötter..! Man lär sig något nytt ibland iaf. Ska man aldrig fixa i krukan med ny bark och sådant? Ska allt få sköta sig själv?

• Melmis

Det är för att de letar mer fukt och att de vill hitta nya "stammar" att fästa sig vid. Precis som i naturen.

• Carisma95

Luftrötterna är de lite grönaktiga "stängslarna" som är längst ner vid kruk-/bladkanten (finns redan när du köper dem). Dessa ska INTE ner i jorden och absolut INTE klippas av! Däremot kan du duscha dem lite med sprayflaska emellanåt för att ge dem fukt. (Bortsett från vanliga vattningen).

vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • Nagoyam W

Angel in sight skrev 2009-01-29 16:04:07 följande:

Jag älskar mina orkidéer, de är de enda blommorna jag lyckas hålla vid liv. Därför vill jag ta hand om dem på bästa sätt . Efter ett tag verkar rötterna leta sig uppåt och växer alltså utanför krukan. Ska man försöka få ner dem igen bland "barken" och de andra rötterna? Jag har inte tänkt på det förut men nu på ena orkidéen börjar rötterna utanför krukan skrumpna ihop.
    vad roligt att jag hittade en till sin tycker om orkidéer.
    Det gör jag oxå, fast jag äger bara två plus en orkidéebok. vad har du för färger på dina och har du många?
  • skorpionen80

Visst kan du plantera om dem, det får jag göra lite då och då när de väser ut krukorna. Men jag lämnar alltid några få rötter ovanpå.

• majsanna

Här är en till som gillar orkideer. Har nu ca 40 stycken.

Luftrötterna ska vara utanför krukan även om du skulle plantera om den. Dock anser jag att man inte behöver plantera om orkideer så ofta då min erfarenhet är att de mår sämre när de är omplanterade.

• Carisma95
    majsanna skrev 2009-01-29 23:07:16 följande:
    Här är en till som gillar orkideer. Har nu ca 40 stycken.Luftrötterna ska vara utanför krukan även om du skulle plantera om den. Dock anser jag att man inte behöver plantera om orkideer så ofta då min erfarenhet är att de mår sämre när de är omplanterade.
    40 stycken? Jag som tyckte jag låg bra till med ca mina 12...
  • Carisma95
    majsanna skrev 2009-01-30 08:47:34 följande:
    Jag har haft runt 50 stycken tidigare, men några har tröttnat på mig
    Klart man inte vill dela dig med 49 andra...
Svar på tråden Ska rötterna på Orkidéen ner i krukan när de börjar växa utanför?