• johansson1

Gravid och kräftor

Jag undrar om det är någon som vet om man kan äta kräftor när man är gravid eller om de tillhör de grejerna man ska undvika. Har kollat runt lite överallt, men hittar inget om det. Svenska kräftor från insjö ska man säkert inte äta, men om man köper sådarna frysta som finns. Någon som vet. Tacksam för svar!

• Svar på tråden Gravid och kräftor
  • MayaS

Det är ingen fara att äta någon form av skaldjur då de är kokta... så ät du.

• gizen77

kolla på www.slv.se
    men kräftorna är ju först kokta och sen frusna så det bör inte vara något problem... jag käkade nästan ett pkt i förra veckan! såååååååå smaskigt!

• saira27

Kokta kräftor går bra. Läste det i amelia gravidnumret.

• mystery woman

jag äter kräftor det vart det första jag frågade min bm när jag väntade första barnet....
    ät på sa hon men dom måste vara väl kokta sa hon.. ska sj äta kräftor på söndag..

• johansson1

Tack så mycket. Då kan man äta utan att fundera då. Skönt! ska nämligen på kräftskiva!

• NinaB

På livsmedelsverkets hemsida står det att det är okej att äta kokta kräftor när man är gravid.

• lata kocken Johanna

www.slv.se

är den ENDA sidan som man behöver kolla när det gäller mat för gravida
    står det inget där (vilket det gör om kräftor) så är det OK

• listo

Håller helt med Johanna och de övriga som tipsat om Livsmedelsverkets sida för gravida.
    Läser man den så behöver man inte fundera över de knasiga prylar som ibland kan stå
    i olika gravidtidningar.

Livsmedelsverket har "sanningen", typ...

Svar på tråden Gravid och kräftor