• Anonym

Timanställd, betala mindre skatt? Någon som vet?

Jag har under ett år jobbat extra som timanställd inom äldreomsorgen. På ett år har jag tjänat 54160kr i bruttolön, på det har de dragits 8475kt i skatt. Jag är väligt oinsatt i det här med skatt och sånt men är det så att jag ska börja oroa mig för att åka på världens restskatt till våren? För jag förstår ju att jag har betalat väldigt lite skatt, eller är det så att man inte behöver skatta lika mycket på lönen om man är timanställt som om man är heltidsanställt. Mina arbetstider ser ju väldigt olika ut, vissa månader jobbar jag ganska mycket och kan tjäna runt 5000kr medan jag andra månader nästan inte obbar något alls pga av studier.
    Är det någon som vet hur det funkar? Jätte tackam för svar!

• Svar på tråden Timanställd, betala mindre skatt? Någon som vet?
  • Missimo84

Tycker det ser lite ut, men jag vet att det finns något som heter jobbskatteavdrag också, har inte lärt mig att räkna på det. Men tycker du ska gå in på skatteverkets hemsida och göra en preliminär uträkning på din skatt. Tycker det ser ut som om du betalat lite för lite Typ på några tusen. Så kolla för säkerhets skull. Du betalar alltid samma skatt, oavsett om du jobbar tre timmar eller femtio.
    Dock så är ju 16000 kr trorjag skattefria

• Anonym

Missimo84 skrev 2009-01-29 17:52:36 följande:

Tycker det ser lite ut, men jag vet att det finns något som heter jobbskatteavdrag också, har inte lärt mig att räkna på det. Men tycker du ska gå in på skatteverkets hemsida och göra en preliminär uträkning på din skatt. Tycker det ser ut som om du betalat lite för lite Typ på några tusen. Så kolla för säkerhets skull. Du betalar alltid samma skatt, oavsett om du jobbar tre timmar eller femtio.Dock så är ju 16000 kr trorjag skattefria
    Har inte ens tänkt tanken på skatteverketshemsida! Kanske borde kolla upp det, tack för tipset! :)
  • Missimo84

Ingen orsak
    Vet dock ej om de lagt upp för 08 än.

• kenzo123

Hej!
    Jag har oxå jobbat inom äldreomorgen (går hemma med havandeskapspenning nu). Jag var dock visstidsanställd innan men har varit timanställd. Om jag inte minns fel så skulle dom som var timanställda meddela lönekontoret vilken procentsats som skulle dras i skatt för att den annars sänktes. Dom som inte gjorde nått skulle mest troligt få en del i restskatt då dom betalt för lite.
    Hör med din chef för denne skulle ha underrättat dig om detta.
    Lycka till!!

• Anonym

Missimo84 skrev 2009-01-29 17:57:36 följande:

Ingen orsak Vet dock ej om de lagt upp för 08 än.
    Jo det var upplagt men tyvärr så krånglade sidan så det funkade inte =/ Får prova igen senare! Åkte nämligen på restskatt förra året och vill inte göra det igen!
  • Anonym

kenzo123 skrev 2009-01-29 18:02:50 följande:

Hej!Jag har oxå jobbat inom äldreomorgen (går hemma med havandeskapspenning nu). Jag var dock visstidsanställd innan men har varit timanställd. Om jag inte minns fel så skulle dom som var timanställda meddela lönekontoret vilken procentsats som skulle dras i skatt för att den annars sänktes. Dom som inte gjorde nått skulle mest troligt få en del i restskatt då dom betalt för lite.Hör med din chef för denne skulle ha underrättat dig om detta.Lycka till!!
    Ja jag tror nog jag får göra det, känns jobbigt när man inte vet. Borde gjort det tidiage men det är en sån där sak som man går och tänker på sen blir det aldrig av, typsikt! Tack för svaret! :)
Svar på tråden Timanställd, betala mindre skatt? Någon som vet?