• bina81

sola o vara gravid?

ska åka te thailand på lö o undrar om ngn vet vad som gäller vid solning.. om man ska skydda magen, inte sola den alls el om man kan sola som vanligt?!? e i vecka 7-8..

hade gött!

• Svar på tråden sola o vara gravid?
  • Ninja05

Det är nog inga problem alls, jag var i Tunisien och solade varje dag i 36 + , besökte även Saharaöknen i 3 dar där det var 56 + i skuggan.

Var nog i vecka 13-13 då. Så är nog inga problem. Kan ju vara försiktig så du inte bränner dig så du slipper det på övriga gravkrämpor ;)

Ha en skön resa!

• CamillaS81

Var i Thailand när jag var i v 16-17, jag fick pigmentförändringar på hela låren och magen Det är ju inget farligt men det är inte så fint ;) Det bleknar ju bort med tiden solbrännan försvinner. Det man kan tänka på också är att man bränner sig lättare så kanske en högre faktor än vanligt.
    Jag täckte över magen halva soltiden, för att det kändes rätt.
    Ha en underbar resa!

• Ärla Minou

Jag har för mig att man vid graviditet lättare kan få pigmentfläckar i ansiktet av stark sol. Svårt att veta innan man har fått det om man är "en sån" som får det. Använd bra solskydd så minskar risken för det.

• CamillaS81

Förändringar syntes efter en dag i solen. Så du märker det rätt snabbt. Jag blev flammigt solbränd. Tack och lov inte på synliga ställen när man har kläder på sig.

• Älskar Nova

Jag skulle vilja sola solarium för jag känner mej blek som en isbjörn. Jag är i vecka 16 nu.
    Är det något farligt eller något man ska undvika??

• Stark Längtan83

åh solarium vad skönt...vet inte hur det påverkar därför hade jag låtit bli..det e ju ganska starka strålar

• CamillaS81

Det är inte bevisat att det inte är farligt med strålningen,så jag hade undvikit det. Kör med brun utan sol där du känner dig blek. Man är ju extra känslig vid solning också när man är grvis så risk för pigmentförändringar är rätt stor.

• tea1982

Smörj dig ofta och sola på. Barn som INTE utsätts för sol under graviditeten har visat sig ha sämre utvecklad hjärna, läste jag någonstans för inte så länge sen.. Däremot, som många andra skriver, är din hud känsligare så allt bör göras med måtta.

• tea1982
    tea1982 skrev 2009-01-30 17:08:36 följande:
    Smörj dig ofta och sola på. Barn som INTE utsätts för sol under graviditeten har visat sig ha sämre utvecklad hjärna, läste jag någonstans för inte så länge sen.. Däremot, som många andra skriver, är din hud känsligare så allt bör göras med måtta.
    Nu menar jag normal sol, min barnmorska sa att solarium är ett no no. Jag solade ifs både med sonen och den jag har i magen nu (fram till vecka 11 ungefär), och det har jag inte fått några men utav. Har svårt att se hur det skulle påverka bebis..
  • Viggo 090730

Tror det inte alls är några problem... man får lättare leverfläckar som gravid men annars äre ok. Det skadar inte bebisen på någe vis.

Vad jag hört iaf! :)

Där emot undrar jag om man kan sola solarium??? Kanske gäller samma sak där?

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 19 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Skrippo

Hade varit kul att höra lite synpunter från sådana som faktiskt solat solarium under sin graviditet..

• PLUPP09

Jag solade mer eller mindre under hela förra graviditeten och märkte inga pigmentförändringar etc. Jag är nu gravid med nr 2 (v.26) och solar även denna gången (solarium). Har inte märkt av några pigmentfläckar, ojämn solbränna eller liknande. Jag tycker det är hur skönt som helst att ligga i värmen och att kunna få lite färg på kroppen.

Jag har för mig att man rekommenderar att lägga över något magen i slutet av graviditeten, då bebisen kan reagera på starkt ljus.

• saraemma

Jag fick pigment-fläckar på överläppen och i pannan under min första graviditet. De bleknar på vintern men kommer tillbaka VARJE sommar! Och det är 12år sen... Inte så kul!

• AdriansMum

jag sola med första sonen,hände inget...nu är ja i v 28 och har solat regelbundet minst en ggr varje 14 e dag...inga pigment fläckar el nått sånt...har dock täckt över magen med en handduk under halva sol tiden.känner hur många som helst som solar och mina 2 bm har sagt att d e helt ok

• saraemma

Det värsta med pigment-fläckar är ju att man inte vet innan man solar om man kommer få några! När de väl är där är det ju för sent... Jag kommer va jätteförsiktig denna gången.

Svar på tråden sola o vara gravid?