• Anonym (???)

Kan man svagt positivt på ÄL test innebära graviditet?

Jag hade min mens för en vecka sedan men har känt mig konstig sedan dess ändå. Har inte ont i brösten längre, men har fortsatt molvärk som påminner om mina graviditeter. Jag testade med Äl test två gånger för jag har inga gravtester hemma och fick svaga utslag som jag normalt brukar få när jag är precis innan ÄL. Vad tror ni det betyder?

• Svar på tråden Kan man svagt positivt på ÄL test innebära graviditet?
  • Anonym

NEJ, du är inte gravid... ÄL-test och g-test läser av helt olika hormoner...!

Och mens för en vecka sedan.. då har du inte ens haft ÄL ännu....!

• jayne doe

Svagt streck på äl-test kan man få hela cykeln utan att det betyder vare sig det ena eller det andra.

• Anonym

Som föregående talare skrev...dessa tester mäster olika hormoner!

• NåFränt

Tidig äl??
    Och äl-tester kan visa svagt när som helst under månaden, utan äl eller graviditet.

+ att jag tror att äl-test ger fullt utslag om det visar pga graviditet.

• Anonym

Äl-test ger INTE utslag pga av graviditet. Det mäter som sagt ett helt annat hormon!

NåFränt skrev 2009-01-29 19:30:07 följande:
    Tidig äl??Och äl-tester kan visa svagt när som helst under månaden, utan äl eller graviditet.+ att jag tror att äl-test ger fullt utslag om det visar pga graviditet.
  • NåFränt

Tydligen även ett hormon som finns vid graviditet. Eftersom det finns de som fått fullt utslag på äl-test medans de varit gravida.

Anonym skrev 2009-01-29 20:05:21 följande:
    Äl-test ger INTE utslag pga av graviditet. Det mäter som sagt ett helt annat hormon!
  • Anonym

Graviditetstest mäter beta-hCG och äl-test mäter Luteiniseringshormon.
    Var du får några andra uppgifter ifrån förstår jag inte?
    Ett test som isf mäter båda hormonerna?

• NåFränt

www.niomanader.se/content.asp
    Jag vet att vad de olika testerna mäter för hormon. men hittade detta lite snabbt. För jag vet att det finns de som fått fullt utslag vid graviditet, även fast man inte ska lita till det utan ta ett grav-test.

"Kan ägglossningstester reagera på graviditet?
    Ägglossningstest kan i huvudsak inte känna skillnad på hormonet LH (som ökar dagarna innan ägglossning och som är det ägglossningstester ska reagera på) och hormonet Beta HcG (som finns enbart vid graviditet). Detta beror på att LH och HcG är mycket lika hormon.
    HcG i olika variationer finns i kroppen även när man inte är gravid. Men Beta HcG finns bara vid graviditet.
    Ägglossningstest kan därför reagera på HcG och visa positivt när man är gravid.
    Men man ska inte se ett positivt resultat på ett ägglossningstest som ett definitivt tecken på att man är gravid. Ägglossningstest kan nämligen reagera på flera olika typer av HcG och inte bara Beta HcG. Därför ska man alltid testa med ett graviditetstest för ett definitivt besked om man tror att man är gravid."

• Anonym

Jaha där ser man. Har jag aldrig hört om förr. Men man lär isg nåt nytt varje dag

• NåFränt

Det är det som är den största charmen med FL Även fast mycket också är myter..

• Anonym

Haha ja det är väl det. Brukar ta det mesta man läser här på fl men en liten nypa salt faktiskt

• Anonym (???)

Tack för alla svar!
    Men nu stack jag iväg och köpte graviditetstest och testade negativt....
    Då fick man i alla fall klarhet i hur äl tester fungerar jämfört med grav.tester.

Hoppas andra har bättre tur. Det är säkert så att om ältester skall reagera på gravhormonerna så ger de fullt utslag. Mina tester var mycket svagare. Så det förklarar saken....

Svar på tråden Kan man svagt positivt på ÄL test innebära graviditet?