Hur och när introducerade du snuttefilt/djur?
Ni som har barn med snuttefilt/djur, hur och när introducerade ni det? Eller valde de själva ut en grej och helt plötsligt kunde de inte vara utan den när de skulle sova? Och vid vilken ålder?
Ni som har barn med snuttefilt/djur, hur och när introducerade ni det? Eller valde de själva ut en grej och helt plötsligt kunde de inte vara utan den när de skulle sova? Och vid vilken ålder?
snuttefilten kom in med amningen!! nu när sonen är 14 mån e den bara med när man sover..
Vi hade med en snuttefilt när vi åkte in till BB
Men det var först vid ca 8 månader som Leo verkligen började visa att han tyckte den var underbar - numera (snart 1 år gammal) måste vi gömma den på dagtid för att han inte ska gå omkring med den jämt. Så fort han får syn på den så "skrockar" han och sträcker ut händerna. Får han den inte blir han jättearg.
Vår son valde själv sin snutte, en hund som han fick tidigt, han började nog använda den som snutte redan vid 6 mån
dottern valde själv en nallen när hon var runt ett år. Sonen fastnade för en snutte redan när han var typ en månad. Den hjälper honom verkligen att komma till ro.
När vår son var runt 3 månader började han trycka kudden mot ansiktet och vrida ansiktet åt kuddens håll (alltså mysa in sig mot kudden, han låg på rygg och sov). När han ett par månader senare började vända sig om tog vi bort kudden och upptäckte att det var mycket svårare för honom att somna, så då prövade vi att ge honom ett gosedjur istället för kudden, vilket funkade jättebra! Nu är han 14 månader och har tre favoritdjur som han väljer mellan. Märker lätt på honom när han är trött också för då går han och hämtar närmsta favvo-djur han får tag på och trycker det mot näsan
jag har gett båda barnen snuttefilt från bb för jag tycker det har varit lätt att få de att komma till ro då. jag har haft flanellfiltar som jag lagt nära dom och med tiden har de använt den att trycka ansiktet mot när de ska sova. Det är säkert som du säger lillalivet, de påminner om amningen eller nått och den luktar bekant så de får en trygg lukt vart de än är.
Min pojke var helt ointresserad av andra "tryghetsattiraljer" än mamma och pappa tills han var ganska precis 2 år. Då helt plötsligt började han gosa med ett mjukdjur som han haft sedan han var nyfödd....
Det är väl inget att introducera! Ungen ska inte trygga sig till en filt/trasa/kudde. Den ska trygga sig till människor. Så fort ungen visar tendens att vilja hålla på med en snuttefilt så ta bort den!