• Jordgubbssmak

Är det någon som köpt hjälp med CV?

Nu har jag bara en termin kvar av min senaste utbildning och tänkte börja söka jobb.
    Känner dock att kravet på en riktigt bra ansökningshandling är stort, särskilt i dessa tider. Därför undrar jag om det är någon som köpt tjänsten att få ett "proffsigt" CV och personligt brev och i så fall, var det värt det?

• Svar på tråden Är det någon som köpt hjälp med CV?
  • ida ted

jag köpte mitt för 1500 kr förra året och det var verkligen värt det! har fått 3 jobb erbjudande!, på 5 sökta jobb!!!

• Gravid2008

Har aldrig köpt någon sådan tjänst, men tycker att du skall lägaa lite tid på ditt brev och CV. Har läst en hel del sådana och många är riktigt dåliga.

Försök fokusera på det som är relevant för det aktuella jobbet. Även om du har en standard mall se till att anpassa innehållet efter tjänsten.

Beskriv arbeten och utbildningar som är av intresse för tjänsten. Förklara gärna vad du kan bidra med på jobbet och om du har jobbat tidigare ge exempel på resultar du har uppnått där.

Undvik allt för mycket floskler som att du är positiv, trevlig och stresstålig om det inte är relevant för tjänsten och du passar in i brevet.

Lycka till

• Tös

Det finns en del info om jag inte missminner mig här på nätet. Lägg lite tid på det o knåpa ihop. När du söker o inte hör något..ring dem o fråga om varför. Kanske säger de något om cv o personliga brevet.

• Jordgubbssmak

Okej :) Vad fick du för pengarna då? hjälp med ett befintligt eller helt skapat av dom? Berätta lite mer!?!

ida ted skrev 2009-01-29 20:34:40 följande:

jag köpte mitt för 1500 kr förra året och det var verkligen värt det! har fått 3 jobb erbjudande!, på 5 sökta jobb!!!
  • Jordgubbssmak
    Svar på #2
    Mmm många bra råd! och jag har ju redan varit ute och letat lite tips på nätet. Jag är egentligen hyffsat bra på att skriva men det är svårt att vara kort och saklig och bara få med de relevanta när det gäller en själv, jag blir lätt överanalyserande. Och dessutom svårt med kravet att inte skriva för långt.
  • Jordgubbssmak

Ja, bra idé att ringa och fråga, fast jag har svårt för det. Känns tjatigt och trist att få massa kritik *S* fast du har helt rätt då kanske man får reda på saker som går att förbättra!

Tös skrev 2009-01-29 20:43:07 följande:
    Det finns en del info om jag inte missminner mig här på nätet. Lägg lite tid på det o knåpa ihop. När du söker o inte hör något..ring dem o fråga om varför. Kanske säger de något om cv o personliga brevet.
  • Lo lo

Ofta finns det möjlighet att få gratis CV-granskning genom facket eller högskolans arbetsmarknadskontakt.

Själv planerar jag att skicka min CV till mitt fack för granskning eftersom jag i dagens varsel-tider hänger ordentligt löst på mitt nuvarande jobb.

• Pysse

Måste man verkligen ha en så avancerad CV - jag har kört med samma utformning i alla år och jag har kommit till intervju på minst 80% av de jobb jag har sökt - har dessutom fått beröm om att min ansökan var kort och precis. Jag har även kommit på 2-3 intervju och fått ett par jobb också.
    Min ansökan ser ut så här:
    1. Brev som svar på annonsen - med extra koll på att referens numret - i brevet sammanfattar jag de utbildningar och erfarenheter jag har som matchar vad de kräver i annonsen.
    2. CV/Meritförteckning - I tabellform -
    en tabell personlig - med personnr, adress och kontaktinformtion - jag nämner inget om barn eller civilstånd.
    en tabell utbildningar - kronologisk ordning - fallande ordning
    en tabell arbetslivserfarenhet - titel-tidsrymd-arbetsuppgiftet
    en tabell projekterfarenheter de senaste 5 åren - vilka områden jag jobbat med, vad jag har gjort i projekten etc.
    en tabell Övriga kunskaper - körkort, språk etc.
    Jag skriver aldrig någonsin något om personlighet(de får de bedöma när de träffar mig), privatliv, fritidsintressen etc

• Mana08
    Svar på #1
    Vart köper man sånt?

ida ted skrev 2009-01-29 20:34:40 följande:
  • Jordgubbssmak

Jag puffar lite för den här tråden då frågan känns aktulle igen.

Är det någon som köpt en sådan tjänst, ifrån vem, kostnad och blev ni nöjda?

Svar på tråden Är det någon som köpt hjälp med CV?