• Anonym

    Plötslig röd svullen och öm tå, sjukvårdskunniga!!!

    jag fick plötsligt i tisdagskväll en öm och svullen tå. Den ömmar också. Kan man få blodpropp på tån. Jag har en sjukdom som ger ökad risk för blodproppar eller vad kan det vara annars? Den är lika röd och svullen fortfarande. Liksom precis i roten. Alltså i början av tån...

  • Svar på tråden Plötslig röd svullen och öm tå, sjukvårdskunniga!!!
  • Lucille

    Det skulle inte kunna vara gikt? Den gillar att sätta sig i stortån. Googlade lite på dina symptom.

    "Gikt är en inflammation i stortåns inre led, men det kan även finnas i andra leder. Det är uppenbarligen ärftligt och kan orsakas av urindrivande medel, höga mängder alkohol eller en väldigt proteinrik mat. Gikt är även vanligare hos överviktiga."

    209.85.129.132/search%3FCatId%3D26477%26ChapId%3D26479+gikt+stort%C3%A5&hl=sv&ct=clnk&cd=6&gl=se

  • Anonym

    Tack för ditt svar. Men det är tån bredvid stortån. Min mormor har gikt vet jag. Eftersom jag har ett högt antal blodplättar gör att jag är proppbenägen och har haft lite funderingar på om det är en propp.

  • Lucille

    Jaha, förlåt, jag fick för mig att det var stortån det gällde. Ja, jag hoppas att det försvinner och att det bara är en tillfällig inflammation! Lycka till!

  • Anonym

    det kankse bara är så enkelt som nageltrång
    men vet ej om man kan få en propp i tån ring sjukvårdsupp. och säg att du är roppbenägen o är orolig

Svar på tråden Plötslig röd svullen och öm tå, sjukvårdskunniga!!!