• lovsmam

ingen sfinkterruptur men ändå svårt hålla avföring!

hej! jag undrar om det finns ngn mer som har eller har haft problem med att hålla avföringen efter förlossningen, trots att man har hel slutmuskel. Jag födde för en månad sedan,sugklocka o klipp o sprack lite grann uppåt. Har problem med att hålla avföring o gaser!
    Hur länge skall man ha det så här?!

• Svar på tråden ingen sfinkterruptur men ändå svårt hålla avföring!
  • sazzia

jag fick ju då sfinkter grad 4 o jag hade svårt att hålla gaser i ca 3½mån o avföring kan jag inte hålla ännu 4mån senar.
    ring mvc o tala om dit besvär så kan dom hjällpa dig, men glöm inte att knipa det hjälper även rump musklerna!

lycka till

• maddan86

har inte heller spruckit då jag blev akutsnittad men mitt problem började i vecka 30 ngt... inte problem med att hålla inne men måste jag gå på toa så måste dte gå fort kan ej hålla mig lika länge som förut plus att det tar år och dar att torka sig suck...

• lovsmam

tack för svaren! alltid skönt att inte känna sig ensam med sina besvär! angående torkeriet när man bajsat så tar det en evighet även för mig innan man känner sig tillräckligt ren. Antingenså e det så tror jag att man inte längre känner när man är klar eller så är det ngt fel på slutmuskeln iallafall, tex att den inte sluter sig efter man e klar vilket jag tror att en normalt fungerande slutmuskel skall göra.
    tack för svar o lycka till båda två!

• thissan

Jag har precis samma problem som du ts. Födde också för en månad sedan och det avslutades med sugklocka. Trots att jag inte fick någon sfinkter så har jag jätteproblem med att hålla gaser och får rusa till toa när det är dags för nr 2 ibland. Gör knipövningar och tycker att det blivit aningens bättre, men man blir ju orolig för att de talltid ska vara såhär.
    Någon som vet om det går över och man blir som vanligt igen?

• lovsmam

har pratat med en rumpdoktor o han sa att det troligtvis har uppstått skador på nerver i ändtarmen pga högt tryck mot tarmen under utdrivningsskedet, jag höll på o krysta i ca tre timmar.sugklocka ökar tydligen risken för skador i ändtarmen oxå, blir väl ett mer onaturligt tryck då kanske. I allafall så skall nerverna återhämta sig men det KAN ta upp till ett år enligt dr.kan oxå gå betydligt fortare om man har lite tur.
    Jaha hade jag vetat denna risk med sugklocka kanske jag inte hade hojtat om att jag ville ha en...utan bitit ihop ett tag till.kanske.Vi får hålla tummarna för att vi snart har återhämtat oss!

• Sofies värld

hej! du har haft ett stort tryck på dina bäckenbottenmuskler under hela graviditeten och dit hör även musklerna kring anus! Viktigt viktigt viktigt att knipa!!!

Tor BF 24 mars
  • thissan
    Svar på #5
    Gud vad skönt att höra.
    Ja, man får ju inte veta så mycket om nackdelarna med sugklocka direkt utan tror bara att det ska underlätta osv. Men jag kan säga att inte var det en skön historia att få något utdraget ur en heller, så det är väl inte så konstigt att återhämtningen tar tid, med tanke på vilken påfrestning det handlar om för kroppen.
    Det är bara att knipa på och hålla tummarna då ;)
Svar på tråden ingen sfinkterruptur men ändå svårt hålla avföring!