• Anonym

När är man för överviktig för p-piller?

Har bestämt mig för att börja med p-piller då min mens nu komit igång efter förlossningen. Är dock rädd för att jag ska få höra att jag väger för mycket.
    Hur mycket "får" man väga för att få p-piller? Har tagit det i några år innan jag fick barn

• Svar på tråden När är man för överviktig för p-piller?
  • Kajsan

Jadu, det beror på vilken BM du träffar.
    Sist vägrade de skriva ut till mig pga att jag var för överviktig.
    Då var jag 169 lång och vägde 80 kilo.
    Nästa jag var hos tyckte verkligen inte det var nåt problem.
    Det borde ju finnas nån form av BMI gräns, men jag vet faktiskt inte vilken.
    Minipiller brukar vara bättre om man är överviktig.

• knarren

Är det för att det är större risk för blodpropp som de inte skriver ut p-piller om man väger för mycket???

• Ullet

Jag har läst någonstans att tjejer med bmi över 27 inte får samma skydd av p-piller.

Min bm visste dock vad jag vägde när jag började med p-piller igen efter sonens födelse (85kg till mina 160cm, nu har jag gått ner 8 av dom och fler är på g ) men hon sa ingenting om det.
    Men hon gav mig rådet att gå ner i vikt, för min hälsas skull.

//Ullet

• Anonym

Den första gynekologen jag var till ville inte skriva ut p-piller åt mig, men då gick jag till en annan och hon skrev gladeligen ut åt mig. Min syster är, precis som jag, överviktig och hon hade aldrig hört att nån inte ville skriva ut åt henne för att hon var överviktig. Så det beror nog på vem du går hos...

• Emmiez

ja vägde över 100 bmi 38 när min gyn sa till mig att ja skulle äta p-piller om de va jobbigt med oregelbunden mens..
    (dock skulle ja inte ha p-piller eftersom ja vill bli gravid men det e en annan historia)

men hon sa inget om min vikt då..

• Anonym

Det verkar vara olika bud här alltså. Är rädd för att få den "domen" när man kommer dit. Eftersom jag har så dåligt självförtroende, just för vikten skulle det bli ett sånt bakslag av att verkligen få höra det!
    Kanske får leta efter annat prev.medel?

• Emmiez

tycker du ska gå o prata med dom,
    tycker att du ska ifrågasätta varför du inte får p-piller om dom skulle neka dig..

nu vet ja ju inte va du väger eller så,

och sen beror det på hur blodtryck och sånt är.. för har man för högt blodtryck kan det vara farligt, de e en anledning till att många är negativa mot överviktiga som ska ha p-piller

• diz

Oj, jag vägde säkert över 100 när jag först började med p-piller. Fick ett lågdoserande piller som är mindre risk för blodproppar, men eftersom det inte finns några proppar i släkten fanns det inga problem alls. Blev i alla fall inte gravid under ätandet

• Nina83

JAG HAR ALDRIG HÖRT TALAS OM ATT MAN INTE SKA ÄTA P-PILLER OM MAN VÄGER FÖR MYCKET... Jag vägde strax över 100 på mina 167cm och ingen sa nått om det när jag fick mina p-piller efter förlossningen och jag ahar käkat p-piller i flera år och alltid varit överviktig mellan 80-90 kg och aldrig hört nått om att det kanske inte är så bra... Va dåligt isånnafall... men som sagt va jag har aldrig haft några problem...

• Emmiez

för mig var det så att när jag skulle förnya mina p-piller så var inte bm på ungdomsmottagningen allt för glad över att ja fått p-piller så lätt iom min övervikt, men hon kollade blodtryck och sånt, och sen fick ja det igen..

så det är nog ingen fara..

• HelleD

HEJ!
    Det finns ju Hormon spiral, koppar spiral, p-spruta, mini piller,mm i stället... Kan det vara något?

• trollsanna

Handlar nog inte så mycket om vikten. Men vid övervikt kan man ha lite för högt blodtryck och då vill dom inte att man äter p-piller. Kan vara onödiga risker osv.

Svar på tråden När är man för överviktig för p-piller?