• Kassie

Vad använder ni er matberedare till?

Jag står i valet och kvalet att skaffa en matberedare och ställer mig frågan om jag verkligen behöver en och skulle därför vilja veta vad ni användera era matberedare till.

Jag tycker de tar mycket plats och jag är "rädd" att den kommer stå instoppad i något skåp och aldrig bli använd mer än när jag ca två gånger om året bakar bullar....Men det är ju samtidigt en jättestor hjälp just när man slipper knåda degen och jag kan ju även använda den att vispa grädde (vår visp har precis gått sönder). Vilka är era för-nackdelar med en matberedare?

Tacksam för era råd!

• Svar på tråden Vad använder ni er matberedare till?
  • k girl

Jag har en matberedare med köttkvarn - ärvd av min mormor - och använder den vid flera olika tillfällen. Mest när jag ska göra palt, men också när jag bakar bröd och maler kött.

• burtok

Min lilla matberedare på ca 1,5 l använder jag mest till att strimla och riva grönsaker.. blnada vissa smetar... Min stora bakar jag i. Det har starkare motor och klarar bulldeg med 1,5 l vätska och sedan all mjöl till det...

• Tola

jag använder den endast till när jag gör "3 veckor salladen" :)

• burtok

Och när jag säger strimmla så menarar jag exempelvis när jag gör pizza sallad vilket är ganska ofta så skulle jag inte vilja vara utan den...

• Linda1976

Ingenting. Knådar deg gör jag för hand, som terapi Och sen har jag en stavmixer som jag använder desto mer. Åbäket står i ett av köksskåpen enbart för att maken vill spara ifall ifall.....

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Birgitta2

Jag använde min när jag skivade potatis och hackade lök samt blandade deg. Men det gör jag lika bra för hand. Tycker den är stor, otymplig och så blir det mycket disk. Min stod i källaren i flera år, och nu är den slängd.

• Abrakadabra

Riva ost, grönsaker etc. Skiva potatis till gratäng. Hacka ihop pajdeg. Hacka nötter till kakor. Mixa smoothies, glassmet etc.

Om du ska ha den till att knåda bröd- och bulldeg så får det nog vara en rätt rejäl maskin.

• AlexandraK

Jag fick en jättefin matberedare i julklapp för 1 år sedan. Jag använder den knappt. 3 ggr kanske som jag använt den kanske. Ändå bakar jag o lagar mat ofta.
    Dom få ggr jag använt den har varit när jag skulle ha blandat lite olika ingridienser samtidigt som jag skulle mosa tomat. Hmm... Tur jag inte köpte den själv.

• Kassie

Vet inte om jag har blandat ihop faktatermerna, hur som helst så blir jag osäker nu om det heter matberedare....ursäkta förvirringen! Jag har en mixstav som man kan koppla till en "bunke" så att jag kan tex mixa soppor och hacka lök etc. Det jag däremot funderar på att köpa är en sådan här:

www.pricerunner.se/pl/104-380053/Elvispar/Kitchenaid-Artisan-KSM150PSEOB-Onyx-Black-priser

Det kanske heter köksassistent??? Om någon har en liknande sådan som ni ser på bilden; vad använder ni den till och använder ni den ofta?

• k girl

Ja, det är en sådan jag har också. Fast med köttkvarn då.

• moonweb

Jag har en KitchenAid, precis som i länken, och är helnöjd!! Ingen risk att den står i skåpet oanvänd, tvärtom så står den på köksbänken (den är ju så himla snygg också) och används dagligen. Jag bakar ofta bröd och då är den jättebra, knådar ihop en bröddeg på några minuter. Som du sa kan man ju också vispa med den, och alla kaksmeter går ju lätt med "vispen" som ser ut som ett K.

Jag är så glad att jag köpte den, förstår inte hur jag klarat mig utan! Har dessutom köpt en extra skål, ifall jag behöver använda två (t.ex. häromdagen gjorde jag en marängtårta, kaksmeten i ena skålen och marängen i den andra, så behöver man inte diska för att kunna fortsätta baka).

• Kassie

Håller med KitchenAid är supersnygg!! Men dyr.... :o(
    Bra idé med två bunkar, helt klart användbart!

Svar på tråden Vad använder ni er matberedare till?