Går man inte ner i vikt genom att enbart styrketräna?
Min kompis säger att man enbart bygger muskler genom att bara styrketräna, för att gå ner i vikt måste man träna kondition också som aerobics, spinning, löpning m.m
Stämmer det?
Min kompis säger att man enbart bygger muskler genom att bara styrketräna, för att gå ner i vikt måste man träna kondition också som aerobics, spinning, löpning m.m
Stämmer det?
om du ska köra fettförbrännaing ska man köra 1 timma va man än gör. men styrketräning bygger mest muskler o föärbränner int4e så lmycket fett. det knan gå väldigt långsamt om det är smalare du vill bli, därför är det bra o blanda träningen lite, typ några dagar kan man köra fettförbränning, typ gå ut o gå långa snabba prmenader i 1 timma, springa, löpa i 1 timma, cykla 1 timma osv
sen köra styrketräning, för det är ju brq o bygga upp muskler med
Givetvis använder man energi - förbränner - även vid styrketräning men ofta är energiåtgången - förbränningen - högre vid konditionskrävande motion. Dock är det bra att träna styrketräning eftersom en större muskelmassa förbränner längre, vid konditionsträningen kanske du förbränner mer just då men det avstannar tidigare.
En kombination av båda brukar rekommenderas när man vill gå ner i vikt.
Vi förbränner ju energi hela tiden, även när vi sitter vid datorn eller sover.
Jag brukar köra spinning och promenader vissa dagar och så 2 dagar i veckan styrketräning
Du måste få upp pulsen om kroppen ska förbränna optimalt. Alltså inte bara styrketräning. Powerwalk, jogga, inlines, gympa, mm mm är ett bra förbränningssätt.
spinning tar bara på ben o rumpa så du vet det
Tack för era svar
Jag förstår att kondition är dte bästa när man vill gå ner i vikt, jag undrade bara om styrketräning var helt meningslöst sett ur viktminskningssynpunkt.
Spinning tar inte bara på ben och rumpa. Icke! Jag har kört fettförbränningspass/spinning och det tar FÖRST på ben o rumpa, men resten följer efter, jag lovar
Gislöv:
Du det låter verkligen toppen att det tar ben och rumpa först och att resten följer efter sen För rumpa och ben vill jag minska ner i första hand
styrketräning gör att man får mer muskler och muskler är tunga och kräver energi för att bibehålla
dvs - vill man bara få resultat på vågen så är styrketräning inge vidare - men om man vill minska i volym är det väldigt bra
Om man fortsätter äta som vanligt - inte ökar energiintaget alltså - så kommer musklernas extra energibehov att tas från fettväven i kroppen...
Ja om vågen blir oförändrad gör inget om jag minskar i storlekar och omfång
Det beror helt på HUR du tränar när du styrketränar.
Tunga vikter+få repetitioner=större muskler som förvisso kräver mer energi, men samtidigt väger mer. Lättare vikter+fler repetitioner=slankare och mer uthålliga muskler, som även de förbrukar energi....
Jag brukar variera mig mellan att ta tyngre och lättare, eftersom det passar mig bäst + konditionspass och morgonprommisar el cykling.
Obs obs, du kan INTE punktförbränna fett. Alltså tar spinning (och alla andra motionsformer) inte enbart på ett visst område, om vi snackar fett. Muskler kan man ju punktträna
Däremot förbränner kroppen inte alltid fettet jämt över hela kroppen. Vissa kan märka att man förbränner fettet på just rumpa/lår/mage sist. Detta gör oftast vi tjejer eftersom kroppen behöver mest fett här. Men du kan inte själv påverka var kroppen väljer att ta sitt fett, det bestämmer kroppen själv.
Styrketräning är jättebra träning om man vill minska i omfång, men även om man vill minska i vikt. Du förbränner (som ngn redan sagt) energi längre tid efter träning för att inte tala på att du får en bättre hållning, du motverkar förslitningsskador osv.
Men varierad träning är givetvis bra det också. Du tröttnar inte lika fort, du tränar olika muskler på olika sätt osv. Konditionsträning är inte bara bra för fettförbränning utan även för konditionen (duh) och bra kondis vill väl alla ha?
Så kör du på med din styrketräning och variera den gärna med jogging/raska promenader/cykling eller ngt annat du tycker är ROLIGT!
Några kommentarer;
1. Konditionsträning är inget krav för att man ska gå ned i vikt, huvudsaken är att man förbränner fler kalorier än man stoppar i sig. Däremot är ju naturligtvis konditionsträning ett utmärkt sätt att öka förbränningen och därmed, om man inte äter för mycket, också öka kaloriunderskottet. (Dessutom finns det ju en massa andra fördelar med att konditionsträna, men det hör ju inte riktigt hit).
2. Fett förbränns jämnt över hela kroppen och det är INTE möjligt att bränna mer eller mindre på olika ställen på kroppen genom att välja olika sorters konditionsträning. Spinning tar alltså, ur fettförbränningssynpunkt, inte mer på rumpa och lår än vad t ex rodd gör (jag bortser här ifrån den ev skillnad som finns i kaloriförbränning och intensitet, dvs fettförbränningsprocent, som kan finnas mellan de olika aktiviteterna). Däremot tränas ju ben- och sätesmuskler effektivt när man kör spinning, så möjligen kan det tyckas att man bränner mer där, men det beror ju inte på fettförbränningen utan på att man får större och fastare muskler.
det går att punktförbränna muskler med...
det är ofta därför som folk märker av en minskning i omfång i lår och rumpa efter spinning
för att inte kroppen ska välja att käka upp musklerna (vilket är mycket lättare för kroppen) så måste man få i sej Både kolhydrater och proteiner efter träning...
Så sant Johanna, men då är det ju inte fettförbränning längre..... Just det du skriver tror jag fö är en av de största anledningarna till att folk får dåliga resultat av sin träning; de äter helt enkelt FÖR LITE.
MrsC,
Bara för att man äter något direkt efter styrketräningen (proteiner och kolhydrater) så innebär det inte att man inte fettförbränner... Oavsett vad man har för mål bör man äta något direkt efter styrketräningen om denna är intensiv och inte bara är ett sätt att kasta bort tid. :)
Instämmer dock till att många äter för lite för att få några resultat av styrketräning.
nej självklart så förbränner man fettet oxå men tyvärr så funkar ju kroppen så att den tar av musklerna med
så bra att du klargjorde det - jag ser att jag var lite dålit på att förklara det
Hej!
du förbränner fett när du styrketränar. Muskelmassan ökar förbränningen!!
Men det är också bra men konditionsträning som komplement så går du ner mer i vikt eller åt minstone snabbare.
Pumpan81: spinning är jätte bra forbrännings träning och tar inte alls bara på rumpa och ben. Jag vet det....(jobbar som spinning instruktör)