• Anonym (fattig)

Ekonomirådgivning, vart?

Hej!

Vi skulle behöva gå och få ekonomirådgivning omedelbart, nu har vi tröttnat.. vi har 420kr kvar till den 20e februari och så har det nästan alltid varit, men den här gången har vi tom lite räkningar kvar!

Så finns det någonstans som har detta?

Vi har Swedbank lån och Ikanolån men ingen av dessa verkar ha detta, iaf inte om man kikar på hemsidorna

Det måste dessutom vara gratis och i Sthlms län.

• Svar på tråden Ekonomirådgivning, vart?
  • Alle

Kommunerna ska ha ekonomisk rådgivning, kolla i din kommun/sdn.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Alle

Och ring din bank, och boka tid för rådgivning. Det brukar inte kosta något.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Anonym

Sedan kan ni själv ägna er åt "självhjälp" genom att kartlägga vart alla era pengar tar vägen, dels genom att göra en budget där ni skriver in alla inkomster och utgifter i form av mat, räkningar, resor/transporter, klädinköp osv. Den ska sträcka sig minst ett år fram i tiden och då fyller ni i när alla räkningar kommer månad för månad, då ser ni exakt när respektive räkning kommer och slipper få en "oväntad" räkning en månad.

Sedan bör ni spara alla kvitton och/eller skriva ner alla utgifter och köp ni gör under ett par månaders tid, från 50 öre och uppåt, då ser ni snabbt vart pengarna tar vägen och vad ni kan skära ner på för att få mer pengar över varje månad.

Ofta bränner man flera hundra/tusen kronor i månaden på rent skit som man kan skippa utan att ens märka av det nämnvärt, tex drickan/godiset man köper varje dag, dags-/veckotidningen man köper dagligen/varje vecka. Alla kläder och småprylar man köper och som sedan hamnar i någon garderob och blir bortglömd osv.

Det finns säkert en konsumentvägledare i er stad som kan hjälpa er, annars kan ni ta kontakt med banken där ni har era lönekonton så kanske de kan hjälpa er att lägga upp er ekonomi.

• Anonym (fattig)

Ah, jo ekonomin har jag själv sett över, men den största faktorn för oss är att vi har lån som vi eg inte har råd med, jag själv jobbar bara extra eftersom lillen inte fyllt 1år och alltså inte går på dagis, jag hoppas in halvtid på kvällarna ibland.

Idag när jag går till jobbet tänker jag prata med chefen så ska jag säga att får de något vikariat på dag eller kvällsskiften så vill jag gärna ha det, lillen får börjar vid 1års ålder på dagis om det är så tyvärr, eg skulle jag vilja vara hemma med honom tills han fyllt 1½år men har man inte möjligheten så.. vi MÅSTE verkligen bli av med våra skulder så vi kan börja leva någon gång!

När det kommer till godis och sånt så är vi duktiga, lagar alltid mat hemma och det blir sällan godis, oftast så bakar jag något om vi är sugna.

Svar på tråden Ekonomirådgivning, vart?