Någon som vet vad en redovisningsekonom gör och tjänar?
Låter flashigt, men vad gör egentligen en redovisningsekonom?
Låter flashigt, men vad gör egentligen en redovisningsekonom?
En redovisningsekonom sköter bokföring och redovisning i et företag, moms, skatter och avgifter, periodiseringar, bokslut - ja, allt sånt.
Vet inte riktigt vad de tjänar men från drygt 20.000 och uppåt.
Jag vill också veta, är lärare och har funderingar på att sadla om, läsa en ky - utbildning. Men tjänar man inte mer än runt 20' så har jag inte råd...
Tror att lönespannet är högre än runt 20, men från 25-35
Min mamma är redovisningsekonom inom landstinget och jag tror hennes lön ligger runt 37000 (var för ett år sedan iallfall), MEN då har hon ingen ekonomutbildning i botten och har jobbat sig upp. Min mamma är 60 och började jobba som fakturahandläggare när hon var 36 och så har hon "klättrat" så att säga.
Stooora löneskillnader beroende på var i landet du jobbar, och om du är privat anställd eller inte.
Ca 20 är nog ett ganska bra mått.
Men som redovisningsekonom kan man ju alltid öppna eget.
Slitgöra, och mycket planering för att kunna vara ledig, men man får ju möjligheten att själv påverka pengarna.
Har nästan bestämt mig för en ky utbildning till redovisningsekonom, angående lönen, vissa svar är bättre än andra =) antar att lönen varierar som tuzzla säger var man bor, men jag bor i sthlm så där är ju lönen oftast lite högre... Är bara LIVRÄDD att man ska plugga IGEN och sen få sämre lön än som lärare, men löneutvecklingen kan ju vara bättre!
Snodde visst tråden lite, sorry =)
Arbetsuppgifterna som en redovisningsekonom har är en del av alla mina arbetsuppgifter som ensamkontorist på ett privat företag (oms ca 17-18 mkr). Förutom bokföring, skatt, moms och till viss del bokslut ansvarar och utför jag order, försäljning, fakturering, kund- och leverantörsreskontra, fraktdokument, löner och personalhantering, datorer, annonsering. Lönen ligger på ca 23 500,- och går upp till strax över 25 vid nästa avtalshöjning. Jag har 3-årig ekonomisk linje + 1 år Högre Företagsekonomisk Utbildning, har jobbat på samma företag i 15 år och med dessa uppgifter i ca 13 av dessa.
Jag vet att jag ligger på tok för lågt, lönen för mitt jobb borde ligga åtminstone 26-28 000 kr.
Redovisningsekonomer arbetar med bl a bokföring, kund- o leverantörsreskontra, lagerhantering (lagerbokföring), avstämningar, skatt, moms, löner, analys av och kommentarer till månadsrapporter, anläggningsregister, avskrivningar, delårs- och årsbokslut, årsredovisningar, deklarationer, koncernredovisning, bolags- och skatteärende m m. Ett väldigt roligt, intressant och varierande jobb.