• Mysan063

Jag behöver hjälp angående köttfärs/nötfärs!

Jag har inte ätit något med köttfärs/nötfärs sen i höstas.
    Och jag är SÅ sugen!
    Men saken är den att jag är livrädd att den ska vara dålig, jag vill att det ska vara mer än fem dagar kvar tills ugångsdatumet, men oftast brukar det vara runt 2 dagar kvar tills utgångsdatumet.
    Jag har dåligt luktsinne så jag har svårt att känna om den luktar konstigt.
    Är den det minsta lilla brun/gråaktig så slänger jag den direkt.
    Hur gör ni med köttfärs/nötfärs?
    Har ni haft något problem någon gång?
    Vill så gärna äta det idag.. Lasagne, tacos.. Mmmm.. :-P

• Svar på tråden Jag behöver hjälp angående köttfärs/nötfärs!
  • Sannaa

Om du är så rädd be att butiken maler köttfärs medans du väntar.
    Annars så kan du vara lugn. Använder du köttfärsen innan utgångsdatumet så är det ingen fara.
    Är det 5 dagar kvar till utgångsdatum skulle jag reagera mer än om det är 2 dagar.
    Det ska gå så få dagar mellan malning och bäst-före-datum.

• annzah

Jag äter allt som inte är grönt och luddigt ;) nej men skämt åsido, jag äter nog inte färs som är mer än en dag efter utgångsdatumet. Har aldrig haft några problem och inte heller hört om någon annan som har.

• Majsan70

Jag säger som ovanstående...det skall inte vara 5 dagar tills utgångsdatum på malet kött. Jag har aldrig råkat ut för dålig köttfärs i hela mitt liv.

Är du fortfarande osäker kan du väl använda Quornfärs?

• La Lola

Oj, här äter vi köttfärs som kan vara närmare ett år gammal (älgfärs, fryst alltså).

Jag har aldrig köpt dålig köttfärs.

*mamma till Alma 8 år, BF i mars med nr 2 (efter 3 års försökande)*
  • Mysan063

Vad menar Ni med att det inte ska vara fem dagar kvar tills den går ut?

• mrsIce

Köttfärs får en lite "gråare"/brunare nyans om den inte är utsatt för ljus, därav att det alltid är en annan nyans under lappen med datummärkning (och även innuti). Är hela köttfärsen grå och ser oaptitlig ut ska du självklart slänga den (eller om den luktar illa)

Eftersom köttfärs är känsligt, är det bara 2 dagar mellan malning och bästföre (om den är färskpackad).

Tycker du gott kan äta köttfärs utan att vara orolig, jag har (liksom de flesta andra redan sagt) aldrig ätit dålig köttfärs

• medea08

Det är i regel bara två dagars hållbarhet på mald färs, det ska inte vara längre än så heller.

• MissOsbourne

Köper du köttfärs som är mald idag så håller den sig tills i morgon eller övermorgon om det är färskt kött. Köttfärs som är packad på fabrik och körs ut till butikerna brukar ha en hållbarhet på 7-8 dagar tror jag men den är ju inte lika färsk...=) Var bor du? Om du har City Gross där du bor står det till och med vilket klockslag den är mald....=)

• Gummis

Köp köttfärs och frys den något dygn och tina den sedan i kylskåp innan du använder den, då dör dom flesta bakterier. Se också till att steka den ordentligt så är det ingen fara.

• Madam

köttfärsen får en gråare ton om den utsätts för syre men det är absolut inget farligt. Det händer på annat kött också och inte bara köttfärs.
    Om det luktar illa och smakar illa så ska man kasta det.

Svar på tråden Jag behöver hjälp angående köttfärs/nötfärs!