• humbela giz what ever u call me

Färga dotterns hår rosa?

Min dotter vill färga håret knall rosa och jag överväger faktiskt att låta henne få göra det, jag menar det är ju toning och tvättas ur efter några tvättar.
    Fast nu är jag lite nyfiket hur pass "accepterat" det är av samhället att göra det.

Vi pratar nu om en envis målmedveten 5 åring som går på dagis.
    (Har man en annan åsikt om dottern vart 15 år?)
    Hur skulle ni reagera om en 5 åring kommer med rosa hår?
    Skulle ni reagera på annat sätt om 5 åringen hade hål i öronen och sin naturliga hår färg mot om 5 åringen kom i rosa hår och inga hål i öronen?

Som sagt grymt nyfiken då jag annser att hål i öronen är big no men hårfärgning med toning är helt ok. (hålen är ju permanent så att säga, hårfärgen är det inte.)

Men som sagt, hur går tankarna runt det här......
    Dvs hårfärgning Vs håltagning i öronen.
    Följd fråga: om det vart en mer neutral färg dottern velat ha, hade det vart mer ok?

(vi är ingen utseende fixerad familj, utan allt är lazy towns fel och att hon älskar rosa )

Enligt FLlagen så får jag va OT mer kladdkaka till folket
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Färga dotterns hår rosa?
  • Trocadero

Nej det är inte okej att en 5-åring färgar håret.

• MysTic PrincesS

Helt ok för mig iaf, du ska ju tona inte färga

Himlen vill inte ha mig och helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Leather Cravat

Tycker knallrosa hår är lite för mycket för en 5-åring.
    Räcker väl kanske med några rosa slingor..

• Balehead

Tycker inte heller att det är OK att färga håret på femåringar. En liten sprejad slinga till fest kanske, men verkligen inte färga/tona hela håret!

• MalinI

Hihi.. Lazy town och pippi ställer till en hel del. Dottern vill oxå ha rosa hår. Men jag har sagt att hon får vänta.

Vet inte hur jag skulle reagera. En toning ja visst. Bara det inte blir varje vecka.

• Bebis

Nej det skulle jag inte tillåta. Möjligtvis en sån där liten sprayflaska med färg som man tvättar ur på en gång men inte toning.

Don't Panic
  • Sencha

Jag har ju själv en femåring
    Om han kom hem och ville färga håret rosa, så skulle jag nog läsa på om hur farligt/onyttigt det verkar vara för en femåring, rent hälsomässigt. Om det verkade OK, så skulle jag nog prata lite mer med honom om varför han ville det och så.

Svårt att veta vad vi skulle komma fram till till slut. Men ja, det är möjligt att han skulle få.

Örhängen är för övrigt en mycket "allvarligare" sak än hårfärgning. Hålen har man ju mer för alltid.

Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
  • Suri

Min son fick tona håret rosa när han var 6. Han var envis och alla tyckte det var så roligt och coolt att han vågade och ville. Det kanske är annorlunda bara för att han är kille?
    *funderar*

Känne fter och gör som ni vill. Jag menar, varför inte? Det är ju inte farligt?

• Atamon

Jag skulle tycka att det är helt okej, skulle tycka att det vore lite kul faktiskt. Dock så skulle jag nog använda spray som tvättas ur lättare - barn är ju rätt ombytliga, i morgon kanske barnet vill ha grönt eller blått..

• Sencha
    Atamon skrev 2009-01-30 11:12:53 följande:
    Jag skulle tycka att det är helt okej, skulle tycka att det vore lite kul faktiskt. Dock så skulle jag nog använda spray som tvättas ur lättare - barn är ju rätt ombytliga, i morgon kanske barnet vill ha grönt eller blått..
    Jag skulle nog resonera tvärtom. Dels vill jag inte ha något som riskerar att kladda av någon annanstans. Dels tror jag det är ganska nyttigt att testa på att leva med sina beslut ett tag - när det är något såpass oallvarligt.
    Januari 2009: storebror har fyllt 5 år, lillebror har fyllt 6 månader
Svar på tråden Färga dotterns hår rosa?