• Nerine84

    levaxin = gravid?

    Precis fått veta att jag ska äta levaxin (aldrig gjort det förut) vi har försökt skaffa barn i 6 månader men inte hänt något. Nu när jag precis börjat med levaxin hoppas jag det ska hända något. Någon som blev gravid efter att de börjat med levaxin?? Hur lång tid tog det??

  • Svar på tråden levaxin = gravid?
  • Melnics mamma

    Levaxin hjälper en inte att bli gravid. Finns kanske någon annan anledning till att inte ägglossningen funkar.... Äter själv levaxin och pravidel då enbart levaxinet inte fick ordning på mina värden!

  • Rosdraken

    tja levaxin hjälper ju till mot orsaken. Det är ju svårare att bli gravid vid sköldkörtel rubbningar så vist blir det lättare. Jag har precis börjat äta levaxin med (har viserligen blivit gravid en gång innan jag började med den dock slutade det i missfall). Men min läkare sa att det här kommer göra det lättare nästa gång vi försöker mer aktivt har en paus pga av bröllop i sommar. Nu gick det ju ändå ganska fort för oss 7 månader aktiva försök så det är ju normalt. Det du ska tänka på är att ringa din läkare så FORT du kan för dosen behöver ställas om fort, så sa min läkare i alla fall och det verkade vara viktigt att inte dra ut på det.

  • lisen88

    jag har ätit levaxin sen jag var 11 år och de tog mig mer än 2 år att bli gravid. Levaxinet hjälper inte till att du blir gravid

  • kajsamupp

    Om man vill bli gravid ska tsh ligga kring 2. Är dock osäker på om det underlättar att bli gravid då, eller om det är bäst för fostret ifall man faktiskt blir gravid. Vet åtminstone att för högt värde på tsh inte är bra för fostret, och att man oftast behöver höja levaxindosen om man blir gravid, så ring snabbt för provtagning. För högt värde på tsh kan ge mentala och fysiska handikapp, vet dock ej vid vilket värde som denna risk börjar.

  • jepe

    Jag äter levaxin eftersom en sköldkörtelrubbning upptäcktes då jag blev gravid. Har tagit blodprover 1 gång i månaden under hela min graviditet ( är nu i v39) och ändrat dosen flera gånger för att få rätt balans i kroppen.
    Själva rubbningen gör att ämnesomsättningen sätts i obalans vilket märks i hela kroppen. Är det så att sköldkörteln producerar för lite hormon så får man låg ämnesomsättning ? kroppen saktar ner och systemet ?slår till bromsarna? om man så säger. Ämnesomsättningen påverkar kroppstemperaturen (har själv alltid varit väldigt frusen), aptiten, vikt (har haft lätt för att gå upp i vikt), humöret (vill jag knappt tänka på), menscykeln, sexlusten OCH fruktsamheten (där hade jag tydligen tur).
    Att hitta rätt dos levaxin kan ta tid och bara för att du börjar äta levaxin så ska du inte räkna med att bli gravid med en gång eftersom det tar ett tag för kroppen att ställa om sig - men en underproduktion i sköldkörteln påverkar fruktsamheten och sättet att återställa balansen i kroppen är att äta levaxin.
    Lycka till.

  • Smilla78

    Jag hoppar in i denna tråd, då jag har några frågor angående struma.

    Jag var hos en gynläkare för efterkontroll efter ett missfall som jag hade i vintras (var i vecka 13). Han frågade mig i fall jag hade struma då han tyckte att min sköldkörtel var svullen. Han skickade mig på provtagning. Nu till min första fråga ungefär hur lång tid tar det att få provsvaren efter ett strumaprov (blodprov)?

    Min andra fråga är: ska vi fortfarande försöka att bli gravida eller ska vi ta ett uppehåll tills provsvaren har kommit och om så är fallet att det är struma vänta till medicinen är rätt inställd? Det vore ju hemskt om man skulle behöva göra abort eller att barnet får skador (jag har läst att de kan få det om man har för höga värden under graviditeten) men samtidigt är jag otålig, det har snart gått ett år sedan vi började försöka få ett barn...jag vet att det inte är så lång tid men när man väl har bestämt sig så känns det så.

  • withhope

    Underproduktion av sköldkörtlen påverkar i högsta grad möjligheten att bli gravid.
    Sköldkörtlen regleras (el reglerar) hypofysen som i sin tur påverkar ägglossningen.

    Själv försökt att bli gravid under 2,5 år. Två mf, antagligen pgr av att Tsh var för högt. Nu är det tredje ggn gillt, Ths låg på 1,5 nu sist när jag blivit gravid, har stigigt til 3,5 (ökat levaxin dosen).

    Googlade på Gravid , levaxin, fick upp denna sida: thyroid.se/content.php&CatID=3  som har mkt info ang stuma ock graviditet.

    Lycka till

  • Snow09

    Jag har precis fått börja äta Levaxin för unerpruduktion av sköldkörteln. Mina värden hade ökat från 4,88 till 7,57 så jag blev insatt på 25 mikrogram Levaxin. Jag har sett på VUL att jag har fungerande ägglossning och även konstaterat det med CB difgitala ÄL tester denna månad så jag hoppas att dom lilla tabletterna som jag tagit ska kunna ge lite positiv effekt iaf

    Är det sant att risken för missfall ökar om man har underpruduktion av sköldkörteln???? Eller är det bara om man går obehandlad??

  • jepe

    Snow09 - Man kan läsa hur mycket hemskheter som helst om vad som kan hända med fostret när man är gravid om man har en underproduktion av sköldkörteln - mitt råd är; gör inte det! Läs inte alla skräckhistorier om alla möjliga och omöjliga saker som kan hända. Jag var helt knäckt och livrädd i början av min graviditet men efter att ha pratat med både läkare och barnmorskor som försäkrade mig om att riskerna var minimala om man åt medicin så lugnade jag mig.
    Lycka till!

  • gladamor

    Jag började med Levaxin i augusti och blev gravid (helt oplanerat men givetvis var detta underbart!!!) i januari sex månader senare. Lycka till säger jag!!!

  • Nano

    Hej Nerine 84

    Vi startade utredning efter att försökt få barn i ett år. Allt såg ok ut förutom att man upptäckte att jag hade hög ämnesomsättning vilket kan hämma när man försöker bli gravid. Därav satte min läkare då in levaxin. Det tog bara dryga månaden innan jag vart gravid :)

    Om det berodde på levaxinet eller inte låter jag vara osagt.

  • harveer kaur

    ja hej sen ja ätter levaxin 50mg ,ja vet inte var for jag inte grävid,ja mycke lesan ,ja har en döter nu hon4 år,ja vill andera barn,du hjälpa mig du svara

Svar på tråden levaxin = gravid?