• angelfransson

Kolla upp sina barn på facebook....

En tilläggs fråga till denna tråden

www.familjeliv.se/Forum-3-101/m40515260.html

Om man inte kommer in på sitt barns facebook, pga att det gjort inställningar att endast vänner ska se bilder, gästbok osv. Är det ok då att be en bekant som med hjälp av ett program kan göra så att man kan gå in på sitt barns facebook, oberoende om man är vän med dom där eller inte... Alltså en användare som kommer in på ALLAs oavsett vad dom man besöker har för inställningar...

• Svar på tråden Kolla upp sina barn på facebook....
  • imsel

Varför inte?
    Jag hade gjort det om jag nu ville kolla vad mina barn gjorde där.

april april din dumma sill
  • Nixx

Tvivlar starkt på att sådant program finns, är detta en hypotetisk fråga?

• Nyfiken gul

Barn har rätt till sitt privatliv så jag tycker inte det är okej att snoka.

Vill man veta vad sina barn gör får man väl satsa på att ha en vettig kontakt med dom så dom slipper ha en massa hemlisar i onödan...

Jag hade ingenting att dölja som barn/tonåring så mina föräldrar blev serverade full insyn i dagböcker, telefonsamtal osv... (före datorernas tid.. )

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • bizzziie
    Nixx skrev 2009-01-30 12:29:33 följande:
    Tvivlar starkt på att sådant program finns, är detta en hypotetisk fråga?
    Det finns.
    ett plus ett blir tre
  • Carro Å

Nej det tycker inte jag är okej iallafall. På facebook gör man ju inte så mycket mer än att dela sina bilder med sin vänner.
    Jag kanske har fel men det känns inte rätt att kolla det.
    Fast du kanske har en jättebra anledning till det såklart... nee fy vad svårt det blev haha. Det beror ju självklart på vad det är för situation.
    Lycka till iallafall hur du än gör

• bizzziie
    Nyfiken gul skrev 2009-01-30 12:30:59 följande:
    Barn har rätt till sitt privatliv så jag tycker inte det är okej att snoka. Vill man veta vad sina barn gör får man väl satsa på att ha en vettig kontakt med dom så dom slipper ha en massa hemlisar i onödan... Jag hade ingenting att dölja som barn/tonåring så mina föräldrar blev serverade full insyn i dagböcker, telefonsamtal osv... (före datorernas tid.. )
    Håller med fullständigt!
    När jag var tonåring hade jag nära kontakt med mina föräldrar och berättade vad jag haft för mig så de har aldrig haft behov av att "kolla upp mig"!
    ett plus ett blir tre
  • Videli

Nu har inte mina killar facebook, men om de hade det skulle jag ha koll på dem. Men vi har ständig koll på vad de besöker, har även gjort spärrsidor och spärrord.

Det är en förälders ansvar. Jag har två tonårskillar som är 14 år, barn är naiva och förstår inte hur världen där ute fungerar. Vi pratar dagligen om detta och vi försöker lära och hjälpa dem hela tiden, hur man ska bemöta frågor, sidor osv...

• angelfransson

Hur mycket vet vi om våra barn egentligen om vad dom sysslar med??

Jag känner till en familj med 4 barn, dom kommer från en fin familj. DOm äter oftast middagar tillsammans innan barnen far ut och festar osv på fredagar, lördagar... Uttåt sett är dom väl uppfostrade och föräldrarna själva tycker dom har en bra och öppen dialog med barnen. Dom skulle absolut inte vilja kolla upp dom på ngt sätt eftersom dom litar på dom...

Det dom inte vet är att en av barnen (yngsta pojken) gjort inbrott i en kiosk, hänger med vänner som har vapen (åkte dit för att de hotade en kille med vapen, inte barnet själv utan hans vänner, men barnet åkte dit också). Det dom inte heller vet är att yngsta flickan haft sex sen hon var 13 år gammal och tom träffar killar på nätet som hon åkt och besökt i olika städer).... DOM VET INTE MYCKET.. O detta e tydligen väldigt vanligt..

• Suzybo

Det är såklart en avvägning. Barn har ju precis som alla andra rätt till en privat sfär, och föräldrar ska inte lägga sig i allt och inget, bara för att de kan.
    Men självklart är det okej om man tror att det är befogat. Som förälder har man alltid det yttersta ansvaret.

Själv skulle jag bli ganska oroad om jag märkte att mina barn hade hemligheter för mig på internet, och om de inte addade mig på fejan skulle jag nog fundera över varför ...

• Diwa
    angelfransson skrev 2009-01-30 12:44:11 följande:
    Hur mycket vet vi om våra barn egentligen om vad dom sysslar med??Jag känner till en familj med 4 barn, dom kommer från en fin familj. DOm äter oftast middagar tillsammans innan barnen far ut och festar osv på fredagar, lördagar... Uttåt sett är dom väl uppfostrade och föräldrarna själva tycker dom har en bra och öppen dialog med barnen. Dom skulle absolut inte vilja kolla upp dom på ngt sätt eftersom dom litar på dom...Det dom inte vet är att en av barnen (yngsta pojken) gjort inbrott i en kiosk, hänger med vänner som har vapen (åkte dit för att de hotade en kille med vapen, inte barnet själv utan hans vänner, men barnet åkte dit också). Det dom inte heller vet är att yngsta flickan haft sex sen hon var 13 år gammal och tom träffar killar på nätet som hon åkt och besökt i olika städer).... DOM VET INTE MYCKET.. O detta e tydligen väldigt vanligt..
    klart de vet om sonen "åkt dit"
    polisen kontaktar ju omedelbart målsman
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
Svar på tråden Kolla upp sina barn på facebook....