• Petra med små

Jag undrar varför man väntar så länge med att begrava avlidna människor?

Hej!

Jag kan förstå om personen är yngre och måste obduceras men en äldre människa som dör naturligt, eller en väntad död. varför måste det ta flera veckor/månader?

Såg för en tid sedan att det var platsbrist på "bårhus" i Aftonbladet.se.... varför försöker man inte begrava dom så det finns plats för nyavlidna?

• Svar på tråden Jag undrar varför man väntar så länge med att begrava avlidna människor?
  • logg81

Kyrkan ska ha tid för begravning, kanske måste den gamla obduceras oxå. Vissa saker ska redas ut innan en begravning, tex försäkring osv....Kistor eller urnor ska beställas, släkten kanske är oeniga om hur männsikan ska begravas....

Ja det finns nog en hel del detaljer som kan få en begravning att dra ut på tiden...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Petra med små

ok, det kan jag ju förstå men månader?. inte konstigt att locken är stängda på begravningar i Sverige vanligtvis! :-O

• logg81

Ja det låter inte så trevligt med att vänta i flera månader med en begravning...
    Förmodligen är det nog släktbråk eller begravningstid som strular om det tar så lång tid... Om det nu inte är en brottsutredning vill säga...

Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Mummy

Fast det är ju inte direkt vanligt att det tar månader innan de begravs. Det vanligaste är väl mellan 2-3 veckor

• Tessideluxe

Ja 2-3 veckor brukar vara det vanliga. Först och främst är det ofta jobbigt för de anhöriga att greppa att personen är död. Sedan ska det bestämmas om begravningen, kistan, dödsannons, blommor, vänner och släkt ska få veta att det är begravning osv. Jag tycker att det är en lagom tid med ett par veckor innan man begraver, för att ge lite tid.

Mummy skrev 2009-01-30 14:25:08 följande:
    Fast det är ju inte direkt vanligt att det tar månader innan de begravs. Det vanligaste är väl mellan 2-3 veckor
  • Dessie

logg81 skrev 2009-01-30 14:18:53 följande:

Kyrkan ska ha tid för begravning, kanske måste den gamla obduceras oxå. Vissa saker ska redas ut innan en begravning, tex försäkring osv....Kistor eller urnor ska beställas, släkten kanske är oeniga om hur männsikan ska begravas....Ja det finns nog en hel del detaljer som kan få en begravning att dra ut på tiden...
    Instämmer
    Och du, TS - en UNG människa kan oxå dö naturligt eller ha en väntad död
  • marskattan

Det beror på årstiden också. Ibland går det inte att gräva i marken om det tex är tjäle.

• Mummy

Det finns som "skåp" de lägger över jorden vid tjäle för att kunna gräva en grav. Det är stenen man inte sätter i när det är tjäle.
    Och obduktion görs om en person (gammal eller ung) dör utan att man redan innan vetat att personen kunde dö av något. Man gör tex en obduktion om en 60-åring ramlar ner på gatan och dör, men inte om en 20-åring med dödlig cancer dör

• Thursday

Det är nog väldigt mycket en "kulturell" grej. I Danmark är begravningen alltid inom en vecka, och det är knappast någon skillnad på pappersarbete eller själva begravningarna mellan Danmark och Sverige.

• enny signatur

Om barn dör begravs det oftast fortare vad jag fått höra/erfara.

Svar på tråden Jag undrar varför man väntar så länge med att begrava avlidna människor?