• SilverEmma

Såga ner träd?

Vad kan det kosta att få hit någon som sågar ner träd i trädgården? Vi har ca 10 jättehöga björkar som vi gärna hade blivit av med...dom kan nog inte fällas utan får kapas uppifrån och ner.

Är det något värde i björkvirke förresten? Tänkte om det är värt att sätta ut en annons typ "sågar du ner träden får du behålla virket".

• Svar på tråden Såga ner träd?
  • Fonzan

vad jag har förstått så är det tydligen björk man eldar med i kaminer osv =)
    så sätta ut en annons kan ju funka...

vi fällde alla träd på våran tomt då vi köpte tomten...
    vi gjorde det själva...eller jag...vi har tagit de med behörigt avstånd från typ ledningar och vägar mm...

har hört att anlitar man firma tar de ca 1500-2000/träd, de kör ju med kran och typ plockar ner det ovanifrån, sen har de föräkring på det dom gör oxå...

• SilverEmma

Uj...det skulle bli dyrt att plocka alla träd vi har då...vi kan tyvärr inte göra det själva då dom är för höga för att bara fällas, finns inte mycket utrymme till att lägga dom ner.

Ska nog testa annons då, och om någon nappar, se till att dom gör det ordentligt & är försiktiga!

• FruE

Tänk på att du kan behöva tillstånd för att få fälla träd om du bor i ett sånt område. Fast du har ju tio björkar så du kanske har en stor tomt mitt ute i skogen

• SilverEmma

FruE skrev 2009-01-30 16:15:08 följande:

Tänk på att du kan behöva tillstånd för att få fälla träd om du bor i ett sånt område. Fast du har ju tio björkar så du kanske har en stor tomt mitt ute i skogen
    Nae, bor i villa mitt inne i ett mindre samhälle! Men björkarna står samlade längs med vår uppfart som gränsar till en allmän parkering & en gräsplätt, så inga grannar skulle bli påverkade om björkarna försvann.

Men skulle dom fällas fel så skulle vårt staket eller i värsta fall huset kunna stryka med...
  • Thursday

Men... det finns väl ingen som mot gratis ved kommer med kran och tar ner träd från toppen? Dem du kan hitta på det sättet kommer ju garanterat med motorsåg och vill fälla dem rakt ner. Det hade jag aldrig vågat.

• Fonzan

ja då e de ju en sak...vi hade ingenting på tomten så vi kunde ju fälla träden hit å dit...el ja ...de vi ville...fast vi ångrar lite att vi fällde så många på en gång...för tomten e rätt stor och vi har/hade liksom ingen plan för vad vi ska göra på den delen av tomten...så nu är 1500kvm en stor lerhög...

hade ju varit smart/sett lite finare ut, att ha kvar lite träd medan vi fundera...men men...svårt å sätta tebax dem =)

• SilverEmma
    Thursday skrev 2009-01-30 16:26:06 följande:
    Men... det finns väl ingen som mot gratis ved kommer med kran och tar ner träd från toppen? Dem du kan hitta på det sättet kommer ju garanterat med motorsåg och vill fälla dem rakt ner. Det hade jag aldrig vågat.
    Jag har faktiskt hittat en, en kompis pappa ska komma hit & titta och se om han kan fixa det till oss! Stubbarna får vi ta själva men han kan eventuellt få bort träden! (inte fälla utan kapa)

• Karlsson

Ja det är viktigt att tänka till innan man fäller vartenda träd man har....Träden är ju ofta det som ger trädgården viss struktur och kan mäta sig mot husets höjd. En trädgård utan stora träd är ofta en väldigt tråkig trädgård, platt och intessägande.

Det tar ju dessutom väldigt många år innan dom ev. nyplanterade träden kommer upp så mycket i höjd att de kan ersätta de som togs bort.

Tyvärr är många väldigt rädda för att ha stora träd på sin tomt nu mera, det tycker jag är synd

Fonzan skrev 2009-01-30 16:27:18 följande:
    ja då e de ju en sak...vi hade ingenting på tomten så vi kunde ju fälla träden hit å dit...el ja ...de vi ville...fast vi ångrar lite att vi fällde så många på en gång...för tomten e rätt stor och vi har/hade liksom ingen plan för vad vi ska göra på den delen av tomten...så nu är 1500kvm en stor lerhög...hade ju varit smart/sett lite finare ut, att ha kvar lite träd medan vi fundera...men men...svårt å sätta tebax dem =)
  • Rigmor Mortis

Hur är marken där de står? Björkar är törstiga, de dricker utan vidare hundra liter var/dag om det är varmt (tänker så inte marken blir för blöt när björkarna försvinner)

• amalie79

Tycker man ska tänka sig för noga innan man tar bort träd, speciellt björkar tycker jag har ett värde.

Veden kan man absolut ta hand om, det gjorde min kollega när vi fällde.

Som någon sa, hur är marken är också intressant att veta.

Om du inte vill ha dit kran är det bästa att hitta någon som iaf kan kapa med motorsåg från skylift...

• SilverEmma

Saken är att på andra sidan staketet på en gräsplätt stod ganska många björkar tills nyligen, kommunen bestämde sig för att göra parkering där, vilket jag tycker är perfekt då vi också kan utnyttja den

Pratade lite med kommungubbarna som tog ner dom träden & dom sa att rötterna inte alls var bra, hade det kommit en storm till á la Gudrun så hade de flesta björkar antagligen blåst omkull. Hade våra björkar blåst omkull så är det flera stycken som hade riskerat att träffa huset...

När vi först flyttade hit så ville jag ha bort björkarna omgående, pga min pollenallergi. Men insåg att det varken gör från eller till då där var ganska många björkar på andra sidan staketet...men nu när de flesta är borta därifrån så är det ju ändå värt att ta bort våra också. Så det är lite av den anledningen också...

Men främst för att dom inte ska blåsa omkull, vi har samma slags mark där våra träd står som det är på gräsplätten bredvid. Var dom björkarnas rötter dåliga så är förmodligen våra det också.

Svar på tråden Såga ner träd?