rastom32:var ju som sagt en leonberger jag ville ha först.(eller egentligen en newfoundland,men vi hittade ingen,så då blev det andrahandvalet.)
iom att vi har haft besvär med tidigare hundar,beslöt vi oss för att noga kolla upp rasen innan vi bestämde oss.
så vi hörde oss för lite,med alla möjliga,som hade erfarenhet av rasen.
tyvärr fick vi då veta att leonberger ofta är lynniga och t ex gör utfall mot varandra etc o ofta just blir för vaktiga.
men det gick endå så långt att vi tänkte att vi har ju faktiskt hundvana och vana att träna...
så jag hittade en leonberger som jag fastnade totalt för!
var så lycklig och vi bestämde oss för att den ville vi ha...
tyvärr,kom vi aldrig så långt...
dagen innan vi skulle hämta honom,ringde ägaren och talade om att hunden hade huggit efter en av hennes vänner.han hade vaktat huset,trots att vännen hade varit där så mkt.
så efter det,sa vi:absolut ingen Leonberger!
och så som ett mirakel,hittade vi helt plötsligt på en newfoundlandshane.
nu är han tyvärr borta och vi har hans syster istället,som nu blir vår avelstik i kenneln.
Kotten81:mer om newfoundland...
de är en helt underbar ras.de är stora och björnlika.
de är de snällaste hundar som finns.de bara ÄLSKAR alla människor!
nu låter det väl som om jag försöker nedvärdera Leonberger,men det gör jag absolut inte.de är oxå underbara,men efter min erfarenhet,skulle jag aldrig våga skaffa en,med risk att de faktiskt blir aggressiva.
newfoundland är absolut ingen vakthund,men de skyddar sin familj,så blir de trängda,ger de ifrån ett grovt skall.
ingen främling kan kliva in i detta huset,utan att vår tjej skäller till en gng.
och ingen utom jag och maken,kan gå nära barnen,utan att hon lufsar efter och står och tittar hela tiden,så att inget händer.
newfoundland är ju oxå vattenhundar och retrievers,så de är helt underbara att bada med.man bara lägger sig över ryggen på dem och följer med.de användes från början bl a som räddningshundar o är perfekta för detta ändamål,tack vare deras kärlek till folk.o instinkten att alltid finnas till hands när de behövs,lever kvar.de har kraftig simhud mellan tårna,som gör att de plöjer fram i vatten som pråmar.de har oxå väldigt kraftig päls,med underull,som gör att de tål extrem kyla.
ett annat användningsområde är tungdrag.
de drar allt!
barn i sulky,matvaror,timmerstockar etc.
de är en av de starkaste raserna.men trots det,använder de bara den styrkan,när man ber dem.
har t ex aldrig varit med om en newfoundland som dragit i kopplet.(och tur är väl det...
)
sen var det maten...
det beror ju som alltid på vad för foder man ger och om man har en tik eller hane.
men min tik äter iallafall Axess premium,ca 8-9 dl/dag.
blir du intresserad,kan du ju kolla in klubbens hemsida. www.snk.info