• Anonym (Nyfiken)

Delad vårdnad-delad ekonomi...eller???

Funderar på vad som är "normalt"...
    *Mannens dotter bor ca 40% av tiden hos oss.
    *Biomamman har hela barnbidraget och betalar ca 500 kr till fritids.
    *Vi köper alla vardagskläder, dvs inget skickas med från biomamman.
    *Ibland köper vi "dyrare saker" sportutrustning tex.
    *I huvudsak köper biomamman ytterkläder/skor

Jag känner att biomamman ibland kräver att vi ska betala mer, ex har hon sagt "De skorna får pappa köpa" och fiskar efter att vi ska köpa dyrare sportutrustningar.

Biomamman och min sambo har likvärdiga inkomster.

SLUTKLÄMM:
    Är det fel av mig då jag tycker att biomamman ska vara nöjd med att ha ca 600 kr netto av Bbidraget och då förväntas köpa de "dyrare" sakerna då vi i princip har flickan lika mycket???

Jag är nyfiken på hur ni andra har det och vad som anses "normalt"

• Svar på tråden Delad vårdnad-delad ekonomi...eller???
  • Anonym

Delad vårdnad-delad ekonomi...eller???

Nej

• Anonym (99)

40% av tiden räknas inte som växelvis boende så egentligen ska pappan betala underhåll (han får naturligtvis göra avdrag för de dagar dottern bor hos honom).

Om ni nu ändå väljer att kalla det växelvis så ska föräldrarna rimligtvis betala hälften var av kläder, fritids, hobbies, försäkringar, cyklar, glasögon, etc.

Barnbidraget kan en pappa inte kräva att få vid växelvis eftersom det enligt lag tillfaller mamman.

• Anonym (Nyfiken)

Fast för ett par år sedan var regeln att om barnet bor 10 dagar /månad hos föräldern att underhåll ej ska betalas...har kanske ändrats. Får nog läsa på

Intressant att BB tillfaller mamman vid växelvis boende (50/50)
    Per automatik eller???
    Tycker att det känns märkligt då de har samma inkomst att den ena parten har 600 kr plus/månad men att det ska delas på utgifterna. För mig är 600 kr/mån mycket pengar.
    Anonym (99) skrev 2009-01-30 20:46:36 följande:

40% av tiden räknas inte som växelvis boende så egentligen ska pappan betala underhåll (han får naturligtvis göra avdrag för de dagar dottern bor hos honom).Om ni nu ändå väljer att kalla det växelvis så ska föräldrarna rimligtvis betala hälften var av kläder, fritids, hobbies, försäkringar, cyklar, glasögon, etc.Barnbidraget kan en pappa inte kräva att få vid växelvis eftersom det enligt lag tillfaller mamman.
  • Zzarah

Hur många dagar per månad bor barnet hos er?

Gränsen för vv-boende går enligt praxis vid 12 eller 13 dagar per månad.
    Vid 13 dagar per månad anses det vara vv-boende.
    Vid 12 dagar kan det eventuellt vara vv-boende under vissa förutsättningar, man tittar då t ex på hur vårdnaden ser ut, vem som betalar större delen av kostnaderna, var barnet förvarar de mesta av sina saker etc. när man bedömer om det är vv-boende eller inte.
    Under 12 dagar är det inte vv-boende.

Barnbidraget kan föräldrarna dela på vid vv-boende men endast under förutsättning att mamman går med på det. Vägrar hon får hon hela barnbidraget.

Det är inte enbart inkomsten man tittar på när man bedömer hur stor andel vardera förälder ska stå för av barnets försörjning. Förutom barnets behov av försörjning, som ju är utgångspunkten, tittar man alltså även på föräldrarnas ekonomiska försörjningsförmåga. Även om de har exakt samma inkomst kan den ena förälderns försörjningsförmåga vara lägre än den andres t ex beroende på att man bor dyrare, har studielån som man får tillgodoräkna sig avdrag för eller helt enkelt för att man har en sambo och då får man bara göra avdrag för halva boendekostnaden medan den som bor ensam får dra av hela boendekostnaden. Det är alltså en hel del olika faktorer som man tar hänsyn till vid uträkningen av föräldrarnas respektive försörjningsförmåga.

• Anonym (Nyfiken)

Tack för ett otroligt informativt svar...hade för mig att då man är sambos så räknas det in...men jag hade (som redan skrivet) inte koll på att mamman defakto automatiskt får BB...OT men ganska genusförlegat i mina ögon

Zzarah skrev 2009-01-30 22:29:52 följande:
    Hur många dagar per månad bor barnet hos er?Gränsen för vv-boende går enligt praxis vid 12 eller 13 dagar per månad. Vid 13 dagar per månad anses det vara vv-boende. Vid 12 dagar kan det eventuellt vara vv-boende under vissa förutsättningar, man tittar då t ex på hur vårdnaden ser ut, vem som betalar större delen av kostnaderna, var barnet förvarar de mesta av sina saker etc. när man bedömer om det är vv-boende eller inte.Under 12 dagar är det inte vv-boende.Barnbidraget kan föräldrarna dela på vid vv-boende men endast under förutsättning att mamman går med på det. Vägrar hon får hon hela barnbidraget.Det är inte enbart inkomsten man tittar på när man bedömer hur stor andel vardera förälder ska stå för av barnets försörjning. Förutom barnets behov av försörjning, som ju är utgångspunkten, tittar man alltså även på föräldrarnas ekonomiska försörjningsförmåga. Även om de har exakt samma inkomst kan den ena förälderns försörjningsförmåga vara lägre än den andres t ex beroende på att man bor dyrare, har studielån som man får tillgodoräkna sig avdrag för eller helt enkelt för att man har en sambo och då får man bara göra avdrag för halva boendekostnaden medan den som bor ensam får dra av hela boendekostnaden. Det är alltså en hel del olika faktorer som man tar hänsyn till vid uträkningen av föräldrarnas respektive försörjningsförmåga.
  • Anonym (Nyfiken)

Fortfarande nyfiken på om ngn har nått exempel från "sitt eget liv"...brukar ju finnas många olika varianter på lösningar/upplägg

• Zzarah

Anonym (Nyfiken) skrev 2009-01-30 23:15:12 följande:

Tack för ett otroligt informativt svar...hade för mig att då man är sambos så räknas det in...men jag hade (som redan skrivet) inte koll på att mamman defakto automatiskt får BB...OT men ganska genusförlegat i mina ögon
    Eventuella sambos inkomster räknas alltså endast med på så vis att man endast får tillgodoräkna sig halva boendekostnaden om man är sambo, eftersom sambon förutsätts betala för den andra halvan. Men i övrigt räknas inte sambos inkomster med i beräkningen av hur barnets försörjning ska fördelas mellan föräldrarna. Det finns dock vissa undantag t ex om sambon är hemma med småbarn och saknar inkomst.

Kan hålla med om att det är förlegat att barnbidraget automatiskt går till mamman om inte föräldrarna anmäler något annat till försäkringskassan. Men detta beror ju helt enkelt på att man vill att utbetalningen av barnbidraget ska komma igång så snart som möjligt och då är det enklast att ge till det mamman eftersom man med säkerhet vet att hon är förälder till barnet. Och då kan också utbetalningen komma igång genast även om föräldrarna inte skickar in den lapp som man får hem från FK när barnet föds och där man kan fylla i vilket konto man vill att barnbidraget ska sättas in på. Så från början handlar det alltså om rent praktiska skäl.

Om man ska dela på barnbidraget så förutsätter det också att man även delar på barnets alla utgifter.

Och det är också viktigt att påpeka att både när man räknar ut underhållsbidrag enligt föräldrabalken (dvs. utifrån barnets behov och föräldrarnas respektive försörjningsförmåga) och när man beräknat storleken på underhållsstödet från försäkringskassan (1.273 kr/mån) så har man alltså redan från början tagit hänsyn till att boföräldern får barnbidraget. Dvs. barnbidraget har alltså räknats bort från barnets behov av försörjning och på så vis får båda föräldrarna dra nytta av detta bidrag när barnet får underhållsbidrag eller underhållsstöd.

Problemet uppstår väl egentligen när barnet bor växelvis och båda föräldrarna har samma ekonomiska försörjningsförmåga och delar på alla utgifter men mamman ändå vägrar dela med sig av barnbidraget. Då borde verkligen barnbidraget gå att dela mot mammans vilja, det håller jag med om.

Eftersom mamman i ditt fall bara betalar 500 kr i avgift till fritids så antar jag att hennes inkomst inte är jättehög eftersom maxtaxan väl ligger på ca 840 kr/månad. Hon har alltså troligen reducerad avgift beroende på relativt låg eller högst normal inkomst (dock inte anmärkningsvärt låg inkomst för då borde avgiften ha varit lägre) och därmed kanske det är rättvist att hon får behålla hela barnbidraget även om det skulle visa sig att barnet bor vv? Speciellt som barnet bor hos henne ca 10 % mer än hos er och därmed borde hennes utgifter för barnets grundbehov vara 10 % högre än era kostnader. Vilket endast till viss del täcks av de 550 kr som återstår av barnbidraget efter att fritidsavgiften har betalats.

Nu ska ju inte båda föräldrarna lägga 1.273 kr var på barnet men i just ert fall kan det vara värt att använda det som ett tankeexempel för att bedöma om mamman tjänar på att behålla hela barnbidraget eller inte. Om man då skulle anta att barnet kostade 2.546 kr/månad om man räknar bort barnbidraget (1.273 kr från varje förälder) så skulle alltså barnet per dag kosta föräldrarna ca 85 kr (2.546 kr/30 dagar). Om barnet är hos er 40 % så betalar ni genom boendet 1.020 kr (12 dagar x 85 kr) och mamman betalar genom boendet 1.530 kr (18 dagar x 85 kr). Hon får dessutom ett barnbidrag på 1.050 kr som hon betalar fritids för med 500 kr. Kvar återstår då 550 kr av barnbidraget. Hon betalar genom boendet 510 kr mer än vad ni gör. Vilket motsvarar ungefär de 550 kr som återstår av barnbidraget när fritidsavgiften är betald. Det verkar i mina ögon alltså ganska rättvist. Och då borde ni alltså dela gemensamt på barnets större utgifter som går utanför boendet.

Dessutom så kan man också tänka som så att eftersom sambos inkomster räknas med när man räknar ut avgiften för barnomsorgen så kanske hon inte har någon sambo? För då borde ju fritidsavgiften ha varit större. Isåfall kanske hennes boendekostnad är betydligt högre än din mans trots att deras inkomster är de samma och då bör han alltså enligt reglerna stå för en större andel av barnets försörjning i och med att han bara får tillgodoräkna sig halva boendekostnaden. Ett sätt att göra detta på vid vv-boende kan alltså vara att låta mamman behålla barnbidraget men ändå dela övriga utgifter med hälften var.

Som sagt är det flera faktorer man bör ta hänsyn till när man beräknar hur barnets försörjning ska fördelas mellan föräldrarna. Och det finns flera olika sätt som föräldrarna själva kan komma överens om för att få en rättvis fördelning av försörjningsbördan dem sinsemellan.
  • Zzarah

Oops, vilket långt inlägg det blev... Sorry!

• Anonym (Nyfiken)
    , nä det var perfekt långt!!!
    Tack för att du tog dig tid och besvarade mina funderingar på ett otroligt schematiskt sätt!!!

Jag är så glad att jag startade en tråd, nu har jag bra koll på vad som gäller.
    Zzarah skrev 2009-01-31 00:06:13 följande:
    Oops, vilket långt inlägg det blev... Sorry!
  • Tezz72

När jag och min exman gick isär, då delade vi så att han fick ena bb och jag det andra. Sen hjälps vi åt vid större summor och i den mån jag kan, eftersom jag får mindre pengar än vad han får per månad. Men vi har alltid löst det.

Tycker det är löjligt att bb bara ska tillfalla mamman.

• Anonym

Om barnet bara bor 40% hos er, dvs 12 nätter och mamman står för fritis och ytterkläder, skor etc. finns risken att försäkringskassan inte skulle bedöma det som växelvis boende. Och isåfall får pappan betala 1.273 kr minus umgängesavdraget, vilket skulle bli en kostnad på 890 kr i månaden i underhåll till barnet trots att det bor hos er 40%. Så frågan är väl om det är värt att bråka med mamman om detta?

• Anonym (Nyfiken)

Nä, vi bråkar inte ...undrade mest vad som var rimligt...och enligt gängse regler så bör sambon stå för typ hälften av de större punktutgifterna.

Jag vill mest veta vad som gäller OM det mot förmodan skulle bli en konflikt. Vill att det ska vara rättvist.

Anonym skrev 2009-02-02 00:13:50 följande:
    Om barnet bara bor 40% hos er, dvs 12 nätter och mamman står för fritis och ytterkläder, skor etc. finns risken att försäkringskassan inte skulle bedöma det som växelvis boende. Och isåfall får pappan betala 1.273 kr minus umgängesavdraget, vilket skulle bli en kostnad på 890 kr i månaden i underhåll till barnet trots att det bor hos er 40%. Så frågan är väl om det är värt att bråka med mamman om detta?
Svar på tråden Delad vårdnad-delad ekonomi...eller???