Potträning, När? Hur? Vilken typ av potta är bäst?
När är lagom tid att börja med potträning? Hur går man tiilväga? Det finns ju olika pottor, vanliga klassiska, såna stolsliknande med ryggstöd, spelande... Vilken rekommenderar ni?
När är lagom tid att börja med potträning? Hur går man tiilväga? Det finns ju olika pottor, vanliga klassiska, såna stolsliknande med ryggstöd, spelande... Vilken rekommenderar ni?
vi började när dottern var 7mån och hadde en vanlig ikea potta. den är inte så stor för små bebisrumpor.
Jag undrar också lite. Sonen är nu 15 mån.
Vi har köpt en Baby Björn pottstol.
Vet inte riktigt när man 'ska'/kan börja?
Har satt sonen på den några gånger med och utan blöja, men hur förstår han att det är i pottan han ska kissa/bajsa?
Än så länge har han väl mest suttit på den för att vänja sig lite, men det blir ju inga längre stunder han sitter kvar. 30 sek på sin höjd.
Jag tycker att pottan kan man ha på toan från det att barnet är runt ett år, bara låta den stå där, jag började med att låta min dotter gå utan blöja mycket, tala om att jag ska gå och kissa osv. när man sen börjar att låta bli blöja är det väldigt viktigt att man låter barnet vara utan blöja och inte har på blöja ibland och utan ibland för då blir barnet väldigt förvirrat och det kommer ta mycket längre tid, undvik att göra längre utflykter odyl de första månaderna och när ni åker bil var beredda att stanna för kisspaus.
Vänta inte heller för länge med att ta bort nattblöjan, man behöver inte göra det exakt samtidigt men vänta som sagt inte för länge, det blir lite kiss i sängen ett tag men ja det får man ta
Min dotter var torr vid 21 mån (dock ej nattetid) och min son var 2år o 4mån ,sonen hade kunnat sluta tidigare men det var vinter och jag vågade inte (första barnet)
Det där med att vänta tills barnet är "moget" tycker jag är helt fel, det är ju mitt ansvar som förälder att lära mitt barn att kissa på toa/potta och dessutom ser jag ofta att det är svårare att få ett större barn att sluta med blöja, det är som att "potträning" blivit något fult..
Min favoritpotta är babybjörns pottstol, lätt att sätta sig på och lätt att tömma, spelande pottor är verkligen galet!
Lycka till
Vi tänkte också börja snart. lillkillen är 10,5 månader. Anledningen till att vi vill börja är att han kissar så fort vi tar av blöjan. Hoppas han kissar i pottan istället för på skötbordet...Fast det lär dröja innan han fattar vad pottan är till för...Undrar just om han kommer att vilja smaka på pottan....;)
Ta med er barnen när ni själva går på toa, tala om att ni ska kissa eller bajsa och ljuda gärna tssss när ni gör det, sen när ni sätter barnet på pottan så gör samma ljud och tala om att han/hon ska kissa eller bajsa.
Jag köpte en potta när sonen var ett år ungefär. Sedan "lekte" vi med den och gjorde det till något kul, tog med lite pilliga leksaker och böcker som gjorde att han satt stilla och sedan när det väl kom lite kiss så berömde jag honom jättemycket, och pratade om vad han faktiskt hade gjort och han var jätteduktig. Testa de första gångerna när du vet att det brukar komma kiss eller bajs, tex efter vila eller mat. Kanske inte världens bästa tips med det är alltid något! Lycka till!
Min dotter ville i början helst sitta på toan så det kan man ju pröva också
Jag håller med apache, jag har tre barn och har provat olika pottor jämte BabyBjörns pottstol och måste säga att den är den bästa.
Tack så jättemycket för svaren, då ska jag bara inhandla en potta så kan vi sätta igång träningen!!!
Vi har en potta som spelar musik när man kissar/bajsar i den. Det tyckte vår son var jättekul! Onödigt kanske, men jag får som för mig att den fick honom peppad att klämma fram lite kiss