• lionez

Vårdnadsbidrag??

Hur funkar det med vårdnadsbidrag när den ena föräldern är sjukpensionär och lider av torgskräck och har sociala fobier? Jag skulle vilja vara hemma med våran son ett tag till eftersom han är lite seg på att börja gå och dra sig upp längs möbler och sånt.
    Men kan jag ta ut vårdnadsbidrag när pappan är sjukpensionär??

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag??
  • challe 1

ja det borde du kunna. det är ju liksom du som begär pengarna. där emot är det ju bara tre tusen. så vet ej om ni har råd då?

• Queen70

Vårdnasbidrag får man ju för att man inte utnyttjar den komunala barnosorgen om jag förstått saken rätt. Dvs. man får även jobba heltid om man vill, men får ändå vårdnadsbidrag om man löser omsorgen på egen hand. Så då borde det ju inte vara några problem att vara sjukskriven eller pensionär. *tror*

• inkka

Om jag inte fattat det helt fel så ska man inte kunna få vårdnadsbidrag om en av föräldrarna är sjukskriven. Tex om min man skulle blir sjukskriven så skulle vi få säga upp vårt vårdnadsbidrag den tiden. Men, för att få veta säkert vilka regler som gäller, ring kommunen och fråga! *håller tummarna för er*

• inkka

Man får inte heller gå på a-kassa eller ha soc-bidrag

Svar på tråden Vårdnadsbidrag??