Hur mycket mat ska katten ha?
Min katt äter bara torrfoder, och på min kattmatspaket står det att man ska ge 60 gram torrfoder per dag, men hur mycket kan det vara? Jag har ingen våg hemma... :(
Min katt äter bara torrfoder, och på min kattmatspaket står det att man ska ge 60 gram torrfoder per dag, men hur mycket kan det vara? Jag har ingen våg hemma... :(
Om du köper torrfoder i djuraffären brukar man få med sig doseringsmått som passar till det fodret. Då är det lätt att se hur mycket 60 gram är. Annars får du fråga någon om en våg.
Vad har du för kattfoder? det beror på vilken sort det är, för olika sorter är olika densitet på. Man brukar få med en sån där måttskål. För sitt foder alltså
Har duingen hushållsvåg`?
nej, tyvärr... men jag har wiskas... jag får kanske helt enkelt ta med en påse kattmat nästa gång jag besöker en vän med en våg... att jag inte har tänkt på det innan... hehe
jo, såklart...men problemet är att min lilla katunge kan äta i princip hur mycke som hellst.. och det tror jag inte är riktigt bra... han är 6 månader.. och har nog större ögon än mage.. :)
Kicks85 skrev 2009-01-31 10:09:03 följande:
Håller med, så unga katter ska få äta vad de orkar :) Lägg upp mat (lagom) till katten så får den äta, när den maten är slut så lägger du upp mat igen! På så vis så kan katten "pausa" en stund när maten är slut innan du lägger upp igen. Ha för vana att fylla skålen varje morgon och se till så det finns under dagen. Finns där inte så mycket mat under natten så klarar nog katten sig den lilla tiden :)
Kattungar riskerar inte att bli feta det första året bara för att de har fri tillgång till mat.
Köp annars torrfoder i djurbutiken när katten blivit 1 år. Hills eller Royal Canin med lite diet så kan katten även där äta obegränsat utan att du behöver mäta och ha dig ;)