• tiniz

Enkel pastagratäng med bacon?

Tycker att det vore gott med pasta och bacon idag, men känns lite trist att alltid göra baconsås till makaroner. Funderar därför på om det finns nån enkel gratäng med pasta och bacon som är god?

Nån?

• Svar på tråden Enkel pastagratäng med bacon?
  • Florence

En gammal klassiker: makaronilåda kanske?

Eller så kan du ju köpa en smaksatt cremefraiche eller liknande och blanda i ett ägg och blanda med pastan och bacon och lite ost ovanpå. och in i ugnen då =)

Jag är vegetarian men jag gillar låtsasbacon, svamp och cremefraische till pasta...

• MyFine

Gnoccilåda! Det är supergott, ska själv äta det idag Barnen älskar det oxå! Iaf dom barn jag har provat det på

2 pkt bacon
    Gnocci (pasta)
    greve mjukost (på burk)
    1 pkt matlagningsgrädde
    1 gul lök
    Salt o peppar

Stek bacon o lök. Koka gnocci
    Smöra en ugnsfast form. Lägg bacon & lök underst, sedan gnoccin.
    Blanda greveosten och matlagningsgrädden och häll över. Peppra. Salta om det behövs.

Ugn 225 grader i ca 30 min.

• Florence

Ja, gnoccisar är bra! Då kan såsen liksom rinna in i pastan och bilda en liten såsgömma =)

• Moniqe1979

brukar göra en 2 rätters pasta när det blir pasta här.

först till lunch dag 1 (gör MYCKET)
    fräs på i wookpanna hårda grönsaker vad man gillar och har hemma och ev svamp (tex paprika broccoli morot lök majs socker ärtor etc) krydda ev med lite sweet chilli eller ha i färsk chili

lägg grönsaks blandningen åt sidan och stek på antingen backon kycklingbitar eller fläskfile bitar.

blanda ner grönsakerna igen och häll på minst en burk creme fraiche och ev en burk matlagningsyoughurt (2 dl burkarna typ)

en rejäl klick philadelphia ost antingen naturell eller smaksatt (den med karl johan smak är jätte god om man har haft i champinjoner tex)

rör ner kokt pasta i blandningen och servera.

Middag till dag 2
    häll resterna från lunchen i en ugnsfast form strö över riven ost och tillsätt en lagom mängd äggstanning in i ugnen 175 grader ca 20-40 minuter servera med färsk tomat tex

MUMS

• tiniz

Tack för svaren! Allt låter supergott!

Fler recept??

• AMV

Vilken storlek på matlagningsgrädden? 2,5 dl?

MyFine skrev 2009-01-31 09:24:52 följande:
    Gnoccilåda! Det är supergott, ska själv äta det idag Barnen älskar det oxå! Iaf dom barn jag har provat det på 2 pkt bacon Gnocci (pasta) greve mjukost (på burk) 1 pkt matlagningsgrädde 1 gul lök Salt o peppar Stek bacon o lök. Koka gnocci Smöra en ugnsfast form. Lägg bacon & lök underst, sedan gnoccin. Blanda greveosten och matlagningsgrädden och häll över. Peppra. Salta om det behövs. Ugn 225 grader i ca 30 min.
  • ejja81

backon sås

stek bacon häll sen på kertchupp å grädde-   klart=)

ät med pasta   lättast å även god-   kan även ha i lök å purjo

Svar på tråden Enkel pastagratäng med bacon?