• dinana

Kan man tvätta en ullkappa i tvättmaskinen.. hur skall jag göra i sådana fall?

Ja som frågan lyder.. jag har en ullkappa med märkningen att den inte överkryssad balja... menas det att den skall handtvättas då.. eller kan man köra den i tvättmaskinen ändå.. ????

★ Molly ?061216 ★ (¯`°?.¸ ♥ BF 13 juni
  • Svar på tråden Kan man tvätta en ullkappa i tvättmaskinen.. hur skall jag göra i sådana fall?
  • dinana

okej.. skall man våga chansa... humm... vet inte vad som händer i och för sig...

• Atamon

Det finns ju ullprogram på de allra flesta tvättmskiner, jag skulle nog tvätta i kallare än 40 grader för att förhindra krympning

Eller lämna in på kemtvätt

• viseversa

finns ju ullprogrammet på många tvättmaskiner. det funkar utmärkt att tvätta den i det. Symbolen ser ut som en tuss ungefär.

• dinana

Humm, jag skall ta och kolla efter det... är inte min maskin.. men får väl hoppas att den är så "ny".

• LLNLLLNB

Tvättar på ullprogram i 30 grader.
    Centrifugerar inte.
    Låter plagget dropptorka, annars förlorar ullplagg formen.

• nooova

finns speciella ulltvättmedel också.

• fru smurf

Vädra så långt det går.. men har den väl blivit smutsig... så kör handtvätt eller ullprogram (ingen centrifugering) undvik tvättmedel kanske nån enstaka droppe bara, INTE mer. tillsätt en matsked olivolja detta fettar in ullfibrerna och får din ullkappa att fortsätta hålla värmen och formen bra.
    Lycka till!

Svar på tråden Kan man tvätta en ullkappa i tvättmaskinen.. hur skall jag göra i sådana fall?