• mammamia1973

Någon mer med högljud ettåring?

Min dotter som är 1 år har blivit skrikig helt plötslig. Det är ett par veckor i rad nu när hon gapar högt åt allt möjligt. När hon är glad SKRIKER hon, när hon är missnöjd SKRIKER hon, när hon är arg så blir hon RIKTIGT förbannad och då SKRIKER hon ännu högre. Brrrrr.... vet inte hur vi ska reagera på detta. Hon är ensam barn och vi ger henne all uppmärksamhet så det är inte så att hon känner sig ensam och uttråkad. Vi försöker ignorera hennes skrik men då blir det bara värre, hon slänger sig på golvet och blir riktigt ledsen. Försöker markera på andra sätt att det inte bra att skrika på tok. Men det är inte lätt att förklara till en ettåring vad som är bra eller inte.
    Kan tillägga att vi själva inte alls är högljuda på något sätt, vi är ju ganska lugna båda två, vi bråkar aldrig eller så. Jag förstår att små barn låter mycket, men nu har det blivit lite extremt mycket och högt. Verkar vara som nån slags protest eller trots (så tidigt?).
    Har någon av er upplevt det samma med era barn? Vad hittade ni för lösningar? När gick det över? Tack för alla svar

• Svar på tråden Någon mer med högljud ettåring?
  • Tvåbarnsmorsan

Japp, min 15 månaders har skrikit ett tag nu och man får riktigt ont i öronen! Flört

• mammamia1973

Ibland känns det som jag inte står ut längre. Skaffa öronproppar kanske en bra ide men vill gärna veta FARFÖR har det blivit så. Hoppas bara att det en fas och att det inte blir en dålig bana i framtiden. Jag vågar inte numera gå på ngt trevligt fika ställe eftersom hon syns och hörs för mycket där. Skogspromenader passar bättre i dagens läge

• Tvåbarnsmorsan
    mammamia1973 skrev 2009-01-31 12:30:10 följande:
    ingen? Har alla lugna och tysta barn?
    Men jag då?
  • Tvåbarnsmorsan

Ja jag har ju redan svarat och du frågar fortfarande, har ju redan skrivit att min dotter också skriker mycket!

• Aakashan

Min dotter fick "stämpeln" redan på BB, "Oj vilken hög röst hon har". Hon är nu 3,5 år.... Hon har givit mig lite öronproblem, och dagis personalen har blivit lomörd. Det är väl bara att acceptera. om det inte nu är en trots grej hos din dotter.

• hannahaj

Min son var också väldigt högljudd i den åldern, men det blev mkt bätre efter att han fick rör i öronen. Han hade helt enkelt hört dåligt.
    Naturligtvis kan barn vara högljudda ändå (jag var det säger min mor) men det kan vara värt att kolla så att hon inte har öronkatarr. Dvs vätska bakom trummhinnan som gör att hon hör lite dåligt.
    Min son är väldigt social och eftersom han hörde dåligt försökte han få kontakt genom att skrika... vi förstod inte alls att han hört dåligt förrän efter operationen (som gjordes pga upprepade öroninflammationer - men även görs på barn med katarr). Det var som natt och dag - han hade nog levt i sin egen "bubbla" innan.

• Hallontårta

Vår son skriker också så, riktigt gapar. Har ofta märkt att det sker i samband med att han vill något, exempelvis om han står vid bokhyllan och gapar så vill han ha på stereon. Eller om han vill ha uppmärksamhet ropar (skriker) han högt. I affären om han ser barn så skriker han till dem, så högt att det blir lite skämmigt ibland! Men det är inte så underligt egentligen, han kan ju inte prata ännu men vill så gärna kommunicera. Tar jag ifrån honom något som han inte får ha blir han skogstokig och springer ifrån mig och skriker. Inte heller här kan han ju tala om det han tänker på. Så de blir väl lite frustrerade ibland.

Jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det, känner bara att jag kan bli tokig på det ibland. Vad det gäller hörseln tror jag inte det är det som det beror på, han gjorde nyligen ett hörseltest utan anmärkning. Jag tror det är helt normalt och att det går över så småningom! (hoppas jag i alla fall!) Har pratat med tjejerna i mammagruppen och de har det likadant.

• Ilena

Kommunicera mer med ditt barn och det kommer skrika mindre, tror jag.

Svar på tråden Någon mer med högljud ettåring?